پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۱:۵۴
حوادث و انتظامی - کد خبر : 16509
شنبه، ۱۹ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

بسته بودن مرزها به روی زائرین اربعین ادامه دارد؛ مقامات در حال رایزنی با طرف عراقی

سیل جمعیت به سمت مرزهای تمرچین، باشماق، خسروی، مهران، چذابه و شلمچه باعث شده از روز گذشته (۱۸ شهریور) پذیرش زائران از سوی طرف عراقی با محدودیت مواجه و مرزها بسته شود، وضعیتی که تا زمان عادی شدن شرایط همچنان ادامه دارد.

بسته بودن مرزها به روی زائرین اربعین ادامه دارد؛ مقامات در حال رایزنی با طرف عراقی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به دنبال این تصمیم طرف عراقی که پیش از این متعهد شده بود عملیات اعزام زائران به سمت شهرهای نجف و کربلا را انجام دهد و اینک با مواجهه شدن با حجم بالای زائران و پیش بینی نکردن بستر مناسب برای انتقال زائران در آن سوی مرز قادر به خدمات رسانی نیست، ستاد اربعین اعلام کرد که دوستداران سالار شهیدان برای جلوگیری از ازدحام و گرمازدگی تا اطلاع ثانوی به مرزها مراجعه نکنند.

البته ذکر این نکته هم برای زائران شرکت در راهپیمایی اربعین لازم است که مسوولان کشورمان در حال رایزنی با نیروهای مرزبانی عراقی هستند تا در اولین فرصت مشکلات پیش آمده رفع شده و اعزام دوباره زائران از سر گرفته شود.

بر اساس آخرین خبرها از وضعیت مرزهای کشورمان، رییس جمهور صبح امروز طی تماس تلفنی با حسن بهرام نیا استاندار ایلام در جریان وضعیت مرز مهران و زائران قرار گرفت و ضمن تاکید بر رعایت شان و منزلت زائران از وی درخواست کرد که همه امکانات لازم برای تسهیل در تردد زائران و خدمات رسانی به آنها در این مرز به کار گرفته‌ شود.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در این گفت و گو همچنین بر رفع مشکلات و تسریع در امر خدمت‌رسانی به زائران تاکید کرد.

استاندار ایلام نیز در این گفت و گوی تلفنی آخرین وضعیت اربعین به همراه اقدامات انجام شده را تشریح کرد.

وزیر کشور نیز دقایقی قبل در جریان بازدید از مرز خسروی با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت در مرزها زیاد است، بار دیگر تاکید کرد: ظرفیت پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد از این رو از مردم درخواست می شود به سمت مرزها حرکت نکنند.

احمد وحیدی اظهار داشت: این ازدحام جمعیت مربوط به زائرانی است که قبلا در پایانه های شهرهای اطراف مانند قصرشیرین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب وجود داشتند و با تلاش استاندار، مرزبانی و سایر مسوولان این زائران بدون مشکل به سمت عراق هدایت می شوند.

وی با بیان اینکه گرمای هوا بسیاری از زائران را اذیت می کند، افزود:تلاش می‌کنیم زائرانی که از قبل به سمت مرزها حرکت کرده بودند را با مدیریت خوبی عبور دهیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی هم ساعتی قبل با اعلام اینکه شرایط امسال عراق با سال‌های قبل مقداری متفاوت است و هوا در این کشور به شدت گرم و ظرفیت‌های آنها در حال تکمیل شدن است، از زائران اربعین خواست به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند.

سیدمجیدمیراحمدی ساعتی قبل با بیان اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زائر از کشور عازم کشور عراق شده‌اند، افزود: همچنان تاکید و اصرار ما از زائران این است که به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند.

وی در مورد مرز خسروی نیز با اشاره به اینکه در این مرز شاهد ازدحام زوار هستیم، گفت: متاسفانه با وجود اینکه تاکید شده که زوار مراجعه نکنند اما این مراجعه وجود دارد و ما دوست نداریم که زوار اذیت شوند و مشکلی برای آنها پیش بیاید.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه با بیان اینکه ماموران مستقر در مرزها در حال انجام وظیفه هستند و در نهایت ادب و احترام با زوار برخورد می کنند، گفت: ما آنچه را که توصیه می‌کنیم به خاطر رفاه، آسایش و سلامت خود زوار است و آرزو می کنیم که حتی یک نفر در این سوی مرز باقی نماند و همه زوار و عاشقان زیارت بتوانند عازم کربلا شوند اما مهم این است که سلامت و امنیت لازم برای آنها تامین شود.

میراحمدی افزود: در حال تلاش برای خروج زوار موجود در مرز خسروی هستیم اما این کار بسیار سخت و دشوار است و طرف عراقی بسیار معترض است و می گوید قرار نبوده این همه جمعیت به این شکل وارد عراق شود و ما هماهنگی را انجام می دهیم تا تسهیل شود.

رییس سازمان اورژانس کشور نیز امروز در سفر به ایلام از خدمات رسانی به زائران خبر داد و گفت: ۳۱ هزار خدمت از ۱۵ تا ۱۸ شهریور به زائران اربعین در همه مرزهای زمینی هشتگانه کشور (۲ مرز ورودی اتباع خارجی و ۶ مرز خروجی ) ارائه شده است.

دکتر جعفر میعادفر اظهار داشت: ۶ هزار نفر از ۳۱ هزار نفر به علت گرمازدگی خدمات درمانی دریافت کرده اند و ۲ هزار و ۹۰۰ مورد در بیمارستان های صحرایی مستقر در مرز سرم تراپی و بستری موقت نیاز داشته اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در ایلام در جریان وضعیت بهداشتی و درمانی قرار گرفت و گفت: کمبود خاصی در راستای تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و درمانی در مرزهای تردد زائران اربعین وجود ندارد.

بهرام عین اللهی اظهار داشت: در بازدید امروز از پایانه مرزی مهران تلاش خواهیم کرد اگر مشکلی در این خصوص وجود داشت در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود.

وی یادآور شد: سفر امروز ما به استان ایلام و بازید از پایانه مرزی مهران در راستای خدمات رسانی بهتر و مطلوب تر به زائران اربعین است و توجه اصلی ما به مساله گرمازدگی در مرز مهران است که در جریان بازدید اواسط هفته گذشته اقدامات خوب و به موقعی انجام شد.

 

آخرین اخبار از مرزهای کشور:

مرز خسروی بنابر اعلام فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای تشرف زائران به کربلای معلی تا اطلاع ثانوی بسته است.

سردار علی‌اکبر جاویدان علت این محدودیت را اینگونه تشریح کرد که در زمان حاضر تناسبی میان ظرفیت پذیرش زائران از سوی دو کشور ایران و عراق وجود ندارد و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای زوار شده است.

وی ادامه داد: در این سوی مرز و در داخل کشور، زائران اربعین به راحتی پذیرش و کار خروج آن ها انجام می شود اما در آن سوی مرز و زمانی که زوار قصد ورود به خاک عراق را دارند به دلیل کافی نبودن وسایل نقلیه و همچنین کند بودن نیروهای مستقر در گیت های کشور عراق، پذیرش با کندی صورت می گیرد و همین باعث تراکم جمعیت در مرزهای جمهوری اسلامی شده است.

سردار جاویدان به این مطلب هم اشاره کرد که حدود ۳۰ هزار زائر در شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب حضور دارند و منتظر فراهم شدن شرایط برای خروج از مرز هستند و قطعا حضور تعداد بیشتر زائر تنها باعث کند شدن کار خدمات رسانی و معطلی آن ها در پشت دروازه مرزها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا محدودیت هایی در سه راهی نهاوند و سه راهی ملاوی اعمال شده است تا با تراکم بیشتر جمعیت مواجه نشویم.

درپی استمرار حضور زوار و بسته شدن مرزها از جمله خسروی بنا به گفته سرپرست جمعیت هلال احمر کرمانشاه بیش از ۷ هزار نفر از زائرانی که در پشت مرز و در قصرشیرین امکان عبور از مرز را نداشتند در اردوگاه‌های برپا شده، پایانه مرزی و اماکن عمومی اسکان یافتند.

محمدباقر محمدی افزود: امدادرسانی به بیش از ۵۰۰ نفر از زواری که در اثر گرمازدگی در خروجی مرز خسروی مصدوم شده بودند انجام شد که در این عملیات ۵ دستگاه خودرو آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ تیم عملیاتی واکنش سریع و ۳ تیم توانا (خواهران) خدمت رسانی کردند.

تمرچین هم که به عنوان یکی از مرزهای شش گانه مشترک با عراق برای تردد زائران اربعین حسینی در سال جاری تعیین شده است، بر اساس اظهارات مسوول جمعیت هلال احمر در قرارگاه این مرز، امدادگران در قالب تیم ۲۰ نفره برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی مستقر هستند و از امروز نیز تیم هوایی امداد رسانی جمعیت هلال احمر به همراه چهار نیروی امدادی تخصصی در منطقه حضور می یابند.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در مرز تمرچین مشکل خاصی در ارتباط با آب و اسکان زائران نداریم، گفت: طی روزهای گذشته در مرز تمرچین عبور و مرور بدون مشکل در حال انجام بود، اما با توجه به تصمیم ستاد مرکزی اربعین به علت نبود امکانات در کشور عراق تا اطلاع ثانوی در مرز تمرچین عبور و مرور متوقف است و منتظر تصمیم ستاد مرکزی اربعین در این خصوص هستیم.

محمدصادق معتمدیان افزود: کمیته‌های ستاد اربعین استان با جدیت و تلاش بیش از پیش، مانع از بروز هرگونه مشکل احتمالی شوند و بر اجرای تکالیف و وظایف دستگاه‌ها در خصوص میزبانی از زائران عتبات عالیات نظارت جدی داشته باشند.

جانشین فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به تامین امنیت کامل مرزهای استان به‌ ویژه مرز تمرچین در پیرانشهر برای تردد زائران اربعین حسینی گفت: مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با حضور در تمامی مرزهای آذربایجان‌غربی امنیت و آرامش را فراهم کرده است.

سرهنگ عباس مرادی با اشاره به استقبال زائران از مرز تمرچین که برای اولین بار میزبان زائران است، اظهار داشت: تمامی امکانات و مقدمات لازم برای تردد در مرز زمینی تمرچین پیش بینی شده است و هیچ مشکل و کمبودی برای زائران در این نقطه مرزی وجود ندارد.

در خصوص وضعیت مرز مهران نیز به نقل از استاندار ایلام مطلع شوید که ۶۰ هزار تردد طی هشت ساعت گذشته در مرز مهران به ثبت رسیده که از این تعداد ۴۸ هزار نفر از طریق مرز مهران وارد کشور عراق شدند.

حسن بهرام نیا اظهار داشت: همچنین طی ۲۴ ساعته گذشته بیش از ۱۸۶ هزار نفر از مرز مهران خارج و ۶۶ هزار زائر نیز وارد کشور شدند و مواکب در پایانه مرزی مهران با تمام ظرفیت پای کار هستند و هیچ مشکلی در تامین ارزاق و مواد اولیه وجود ندارد.

وی ذکر این نکته را هم ضروری دانست که ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین تکمیل شده و این پارکینگ مملو از خودرو است و هم اکنون زمین های مجاور در حال تسطیح شدن هستند تا زوار خودروهای خود را پارک کنند.

در عین حال مرز چذابه که بنا به درخواست طرف عراقی برای مدت کوتاهی به منظور جا به جایی انبوه زائران اربعین حسینی از پایانه شیب (چذابه) به کربلای معلی و نجف اشرف تعطیل شده بود از نخستین دقایق روز جمعه درهای این پایانه مرزی دوباره به روی مشتاقان امام حسین(ع) باز شد.

بامداد امروز با بهبود شرایط جوی و کاهش رطوبت، ورود زائران اربعین حسینی به پایانه مسافری چذابه روان تر شده و زائران با انجام تشریفات قانونی این پایانه مرزی را به قصد کربلا ترک می کنند.

وزیر کشور روز جمعه در جریان بازدید از مرز وپایانه مسافری چذابه و گفت وگو با شماری از زائران اربعین که عازم شهرهای مقدس عراق بودند در جریان وضعیت این مرز بین المللی گرفت و از عموم زائران درخواست کرد تا بهبود وضعیت مرزهای شش گانه و بهبود و تقویت امکانات حمل و نقل در عراق به مرزها مراجعه نکنند.

ساعاتی قبل نیز مسئول روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خوزستان (اهواز) اعلام کرد که همه امکانات سوخت رسانی در مسیرهای منتهی به مرزهای چذابه و شلمچه بسیج شده است.

سیداسد میرعالی افزود: جایگاه های سوخت در مسیر اندیمشک - شوش - الوان (کرخه) به سمت پایانه مرزی چذابه و جایگاه های سوخت در مسیر اهواز - حمیدیه - سوسنگرد- بستان - چذابه به سمت شبانه روزی فعال شده و ذخیره سازی سوخت در این جایگاه ها انجام شده است.

وی گفت: همه جایگاه های سوخت در مسیر اهواز به خرمشهر و اهواز به آبادان به منظور سوخت رسانی به خودروهای زائرانی که عازم مرز بین المللی شلمچه هستند در مدار عملیات قرار گرفته است.

از مرز شلمچه هم خبر رسیده است که ده ها نفر از زائران اتباع افغانستان به دلیل ایجاد محدودیت از سوی مقام های عراقی برای سفر اربعین در این مرز سرگردان شده اند.

اینک مسوولان در پایانه مرزی شلمچه در حال رایزنی با طرف عراقی برای حل مشکل عبور زائران افغانستان هستند و آنها تا برطرف شدن مشکل عبور از مرز در موکب های اطراف پایانه مرزی شلمچه اسکان داده شده اند.

استقبال زائران اربعین از مرز باشماق مریوان نیز در چند روز اخیر در حالی افزایش یافته است که اعزام زوار از این مرز به دلیل ضعف زیرساخت ها و کمبود امکانات در اقلیم کردستان عراق، اکنون متوقف شده است.

استاندار کردستان در این رابطه اعلام کرد که با توجه به اینکه امکانات و وسایل حمل و نقل در کشور عراق و اقلیم کردستان، برای انتقال زائران به حد کافی نبود، تصمیم بر این شد که فعلا تردد از مرز باشماق انجام نشود.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: برای رفع این مشکل، همکاری خیلی خوبی از جانب مدیریت پایانه باشماق اقلیم کردستان صورت گرفت و فضایی را فراهم کردند که زائران آنجا مستقر شوند، یعنی زائرانی که قبل از اعلام  توقف تردد، در مرز حضور داشتند سعی کردیم آنان را عبور دهیم.

وی از زائران خواست در صورت ورود به مریوان، از مراجعه به مرز باشماق خودداری کنند تا شرایط و امکانات لازم از طرف کشور عراق برای انتقال زوار فراهم شود.

استاندار کردستان به این موضوع هم اشاره کرد که برخی شرکت های عراقی برای انتقال زوار، به تعهدات خود عمل نکرده اند و همین موضوع، باعث مشکل شده است.

زارعی کوشا تاکید کرد اگر تصمیم به بازگشایی مرز گرفته شد، از ناوگان حمل و نقل استان مستقر در باشماق برای جابجایی زائران از مرز تا شهر سلیمانیه استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت اقلیم کردستان عراق برای خدمات دهی به زائران محدود است، اضافه کرد: در مرز باشماق و شهر مریوان هیچ کمبودی از لحاظ خدمات دهی به زائران وجود ندارد و منتظر رفع مشکل برای برقراری تردد زوار هستیم.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار حوادث و انتظامی
پربیننده‌ترین اخبار حوادث و انتظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!