پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۱:۲۸
تحلیل بین الملل - کد خبر : 9583
پنجشنبه، ۳۰ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸

بزرگیِ، کوچکترین عضو جبهه ی مقاومت

از سال 2002 میلادی اصطلاح جبهه ی مقاومت بنا بر اشتراکات در منافع و تقابل با دشمنان مستکبر، میان چند کشور عمدتاً شیعه مانند عراق و سوریه و لبنان، با محوریت جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد.

بزرگیِ، کوچکترین عضو جبهه ی مقاومت

از سال 2002 میلادی اصطلاح جبهه ی مقاومت بنا بر اشتراکات در منافع و تقابل با دشمنان مستکبر، میان چند کشور عمدتا شیعه مانند عراق و سوریه و لبنان، با محوریت جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شد. که با گذر زمان دائماً گروه های شیعه جدیدی به این محور اضافه می شوند.

حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حشد شعبی عراق، حرکه الصابرین فلسطین، کتائب حزب الله عراق، تیپ فاطمیون افغانستان،جنبش مقاومت اسلامی حماس فلسطین، عصائب اهل الحق عراق، سرایا المختار بحرین و ... برخی از این گروه ها محسوب می شوند.

با شروع قرن 21 میلادی شاهد دخالت ها و خباثت ورزی های متعددی از سوی کشورهای عمدتا غربی با پیشگامی ایالات متحده و رژیم غاصب صهیونیستی هستیم، که این بار، با بازخوانی متفاوتی از سوی کشورهای ستمدیده رو به رو می شوند. این امر موجب شد تا پیمان نانوشته ای میان کشورهای ستمدیده به توافق رسد، و این کشورهای عمدتا شیعه با باورهای اعتقادی مشترک و تسلیم ناپذیری در برابر مستکبران، جبهه مشترک المنافعی را بر علیه متجاوزان جهانی تشکیل دهند.

انقلاب 22بهمن 1357(هـ.ش) در ایران و برپایی حکومت جمهوری اسلامی با شعار حمایت از مستضعفین جهان نقطه عطفی برای مستضعفین جهان بود تا در برابر ناعدالتی های جهانی مقاومت کنند.

گسترش روز افزان قدرت گروه های مقاومت:

با نگاهی اجمالی به تاریخ کشورهای محور مقاومت می توان پی برد که با بیشترین فشارهای ضد انسانی که از سوی ستمگران جهانی علی الخصوص ایالات متحده آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی متقبل شده اند، اما واژه تسلیم برایشان تعریف نشده، هرچند اکثر خانوارها در کشورهای مقاومت، زنان،کودکان و دیگر اعضای خانواده ی خود را در راستای مقاومت در برابر استکبار از دست داده اند.

انتفاضه اول فلسطین( قیام سنگ) در 1987 میلادی  که در نوارغزه بر علیه رژیم غاصب صهیونیستی برپاشد نمونه بارز این تولید قدرت بود.

انتفاضه شکلی از اشکال اعتراض مردم فلسطین بود که به علت استفاده عمده مردمان فلسطینی از سنگ به عنوان سلاح اصلی خود علیه اشغالگران قدس، به انتفاضه سنگ نیز معروف است.

این درحالی است که با گذشت 35 سال، نیروهای مقاومت فلسطین با انواع راکت ها و پهپادهای نظامی، در سال 2021 میلادی گنبدآهنین و مجهزترین پدافند های رژیم غاصب صهیونیستی را مورد حملات گسترده قرارداده اند.

یا نیروهای انصارالله یمن نیز در گذشته ای نچندان دور، از سطحی ترین تجهیزات برای مقابله با متجاوزین سعودی استفاده می کردند، اما در سال 2021 میلادی شاهد آن هستیم ، که متجاوزین سعودی از حملات گسترده پهپادهای انصارالله یمن وحشت زده شده و تاسیسات نفتی و زیرساخت های عربستان در آتش موشک ها و پهپادهای انصارالله می سوزد.

نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در تقویت جبهه ی مقاومت:

هفت سال قبل،رهبر معظم انقلاب اسلامی در «کنگره‌ی جهانی‌ جریانهای افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» مورخ 04/09/1393(هـ.ش)، فرمودند:

جمهوری اسلامی ایران خودش را اسیر محدودیت های مذهبی نکرده و همان طور که به حزب الله لبنان که گروهی شیعه است کمک رسانی می کنیم، همان کمک را به گروه های حماس و جهاد کردیم و باز هم خواهیم کرد. همان طور که مشت برادران فلسطینی را در غزه و مناطق دیگر تقویت کردیم به کارمان ادامه خواهیم داد و قطعا این طور خواهد شد، که کرانه باختری هم باید مثل غزه مسلح بشود و آماده دفاع باشد.

جمهوری اسلامی ایران نه تنها خود به پیشرفت های چشمگیری در اوج تحریم های نظامی و غیر نظامی ایالات متحده دست یافته، بلکه توانسته است با کمک رسانی و تجهیز گروه های مقاومت در سطح منطقه، ائتلافی را با عنوان جبهه ی مقاومت در مقابل ائتلاف عبری_عربی_غربی متجاوز در منطقه، برپا کند.

برهم خوردن معادلات نظامی در منطقه:

رونمایی قطره ای گروه های مقاومت از تسلیحاتشان موجب حیرت دشمنان اسلام شده، طوری که رژیم غاصب صهیونیستی در مقابل حملات گسترده راکتی و پهپادی جنبش مقاومت حماس، متحمل صدمات سنگین و پرهزینه شده است. 

طوری که طبق اعترافات مقامات صهیونیستی، رویارویی حماس در سال 2021 میلادی بسیار متفاوت و پرهزینه تر از جنگ های پیشین است.

رژیم غاصب صهیونیستی تا به حال این گونه مورد حملات موشکی قرار نگرفته، به طوری که صهیونیست ها بر سطح زمین های تل آویو و حیفا دیگر امنیت نداشته و به پناهگاه هایشان در اعماق زمین گریخته اند.

سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی تاکید کردند که رژیم صهیونیستی در برابر حجم وسیع موشک های مقاومت ناتوان مانده و تسلیم شدند.

وحشت مقامات صهیونیست از ادامه دار شدن جنگ:

دیگر تفاوتی که در رویارویی رژیم اشغالگر قدس با گروه های مقاومت فلسطین در سال 2021 میلادی نسبت به درگیری های گذشته دارد، ترس از اضافه شدن دیگر گروه های مقاومت در حمایت از حماس و بر علیه  صهیونیست ها است.

زیرا مقامات ارشد رژیم غاصب صهیونیستی خوب می دانند، غزه تحت محاصره شدید و کنترل رفت و آمد نیروهای امنیتی و ارتشی خود بوده و برای جبهه ی مقاومت دشوارترین منطقه به لحاظ کمک رسانی های نظامی و تسلیحاتی محسوب می شود.با این حال گسترده ترین حمله نظامی که تا به حال رژیم غاصب صهیونیستی تجربه کرده در رویارویی این روزها با غزه،کوچک ترین عضو جبهه ی مقاومت است، که تا به امروز بیش از هزار راکت و موشک کورنت به سمت صهیونیست ها روانه کرده اند. 

از طرفی مهم ترین دلیل وحشت صهیونیست ها اضافه شدن دیگر گروه های مقاومت، نظیر حزب الله لبنان، انصارالله یمن و دیگر گروه های مقاومت حاضر در سوریه و عراق است.

رهبران جبهه ی مقاومت تاکنون بیانیه هایی در حمایت از اقدامات فلسطینیان صادر کرده اند و طی دیدار و تماس هایی با مقامات فلسطینی، آمادگی نظامی خود را برای پشتیبانی و حملات گسترده تر به رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کرده اند.

مصطفی خانی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!