پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۸:۴۳
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16558
شنبه، ۰۲ مهر، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

برگزاری همه پرسی در بخش های تحت کنترل روسیه در اوکراین

روسیه روز جمعه همه پرسی ای را با هدف ضمیمه کردن چهار منطقه اشغالی در اوکراین آغاز کرد که با محکومیت کیف و کشورهای غربی که این رای گیری را ساختگی خواندند و متعهد شدند نتایج آن را به رسمیت نشناسند، به دنبال داشت.

برگزاری همه پرسی در بخش های تحت کنترل روسیه در اوکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مقامات اوکراینی گفتند که ساکنان برخی مناطق اشغالی از ترک منطقه تا پایان رای گیری 4 روزه منع شدند. این مقامات همچنین ادعا کردند که گروه‌های مسلح به خانه‌ها رفته اند و کارکنان را تهدید کردند که در صورت عدم مشارکت در انتخابات، اخراج می‌شوند.

به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی شبانه گفت که این رای‌ها به‌طور واضح از سوی جهان محکوم خواهند شد، همچنین بسیج عمومی روسیه که این هفته آغاز شد، از جمله در کریمه و سایر مناطق اوکراین تحت اشغال روسیه.

زلنسکی گفت: «اینها فقط جنایت علیه قوانین بین‌المللی و قوانین اوکراین نیست، این جنایات علیه افراد خاص، علیه یک ملت است.»

پس از اینکه اوکراین بخش‌های وسیعی از شمال شرق را در یک ضدحمله در اوایل ماه جاری بازپس گرفت، رأی‌گیری برای تبدیل شدن به بخشی از روسیه با عجله سازمان‌دهی شد.

با توجه به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در این هفته یک پیش نویس نظامی را برای جذب 300000 سرباز برای جنگ در اوکراین اعلام کرد، به نظر می رسد کرملین در تلاش است تا دست بالا را در درگیری شدید به دست آورد.

زلنسکی همچنین خطاب به مردم مناطقی از اوکراین که توسط روسیه اشغال شده است، گفت که آنها باید در برابر تلاش‌ها برای بسیج آنها برای جنگ مقاومت کنند.

او گفت: "به هر طریقی که می توانید از بسیج روسیه امتناع کنید. از اجرای دستورات خودداری کنید. سعی کنید به سمت قلمرو اوکراین آزاد حرکت کنید. و از کسانی که در نیروهای مسلح روسیه قرار گرفتند خواست تا خرابکاری کنند."

با ضمیمه این چهار منطقه، مسکو می تواند حملاتی را برای بازپس گیری آنها به عنوان حمله به خود روسیه به تصویر بکشد، که احتمالاً از آن برای توجیه حتی پاسخ هسته ای استفاده می کند.

پوتین و دیگر مقامات روسی از سلاح‌های هسته‌ای به‌عنوان یک گزینه یاد کرده‌اند.

قرار بود رای گیری در استان های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا در شرق و جنوب شرقی، که حدود 15 درصد از خاک اوکراین را تشکیل می دهند، از جمعه تا سه شنبه برگزار شود.

یوری سوبولوسکی، معاون اول رئیس شورای اوکراینی منطقه خرسون گفت: «امروز بهترین کار برای مردم خرسون این است که درهای خود را باز نکنند.»

تاس به نقل از یک مقام محلی گفت: «در منطقه دونتسک، مشارکت روز جمعه 23.6 درصد بود.» خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از مقامات محلی انتخابات گزارش داد که بیش از 20.5 درصد از رای دهندگان واجد شرایط رای در منطقه زاپوریژیا و 15 درصد از رای دهندگان در منطقه خرسون روز جمعه رای دادند.

مارینا زاخارووا، رئیس کمیسیون انتخابات خرسون که در روسیه مستقر است، گفت: از نظر ما، این آمار برای اولین روز رای گیری کافی است.

شعبه های رای گیری نیز در مسکو برای ساکنان مناطقی که اکنون در روسیه زندگی می کنند، ایجاد شد. 

 

"نقض کامل"

سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک اوکراین، گفت که در شهر استاروبیلسک، خروج مردم ممنوع شده است و مردم برای رای دادن مجبور به ترک خانه ها شده اند.

او افزود که در شهر بیلوودسک، یک مدیر شرکت به کارمندان گفت که رای دادن اجباری است و هرکس از شرکت در آن امتناع کند اخراج می شود و نام آنها به سرویس های امنیتی داده می شود.

 

هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد

اوکراین، رهبران غربی و سازمان ملل این رای گیری ها را به عنوان پیش درآمدی غیرقانونی برای الحاقی غیرقانونی محکوم کردند. هیچ ناظر مستقلی وجود ندارد و بسیاری از جمعیت قبل از جنگ فرار کرده اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که در اتاوا سخنرانی می‌کرد، «رفراندم‌های جعلی» را محکوم کرد و گفت که روسیه «اکنون کاملاً منشور سازمان ملل، اصول، ارزش‌های آن، و هر چیزی که سازمان ملل از آن دفاع می‌کند، نقض می‌کند.»

ینس استولتنبرگ ، دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف نظامی حمایت از اوکراین را در پاسخ به همه پرسی افزایش خواهد داد.

گروه هفت افزود: "ما هرگز این همه پرسی را که به نظر می رسد گامی به سوی الحاق مناطق به روسیه است، به رسمیت نخواهیم شناخت و هرگز الحاق ادعایی را در صورت وقوع به رسمیت نخواهیم شناخت."

مسکو می گوید آنها فرصتی را برای مردم منطقه فراهم می کنند تا دیدگاه خود را بیان کنند.

به گزارش تاس، دنیس پوشیلین، رئیس منطقه دونتسک جدایی طلب مورد حمایت روسیه، گفت که "تبلیغات" کیف در مورد تخلفات، مخاطبان غربی را هدف گرفته است.

 

سابقه کریمه

روسیه قبلاً از همه پرسی به عنوان بهانه ای برای الحاق کریمه به اوکراین در سال 2014 استفاده کرده بود که جامعه بین المللی آن را به رسمیت نمی شناسد.

پوتین معتقد است که روسیه در حال انجام یک "عملیات نظامی ویژه" برای غیرنظامی کردن اوکراین، خلاص شدن از شر ملی گرایان خطرناک و دفاع از روسیه در برابر ناتو است.

با این حال، اوکراین و غرب می گویند که این جنگ یک تلاش بی دلیل و امپریالیستی برای تسخیر کشوری است که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 از سلطه روسیه خارج شد.

یک کمیسیون تحقیقاتی تحت دستور سازمان ملل گفت که پس از بازدید از 27 منطقه و مصاحبه با بیش از 150 قربانی و شاهد، شواهدی از جنایات جنگی از جمله اعدام، تجاوز جنسی، شکنجه و حبس کودکان در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین پیدا کرده است.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند و می‌گوید این اتهامات، تلاشی برای بدنام کردن روسیه است.

در میدان نبرد، اوکراین اعلام کرد که چهار پهپاد «کامیکازه» ساخت ایران را بر فراز دریا در نزدیکی بندر اودسا سرنگون کرده است. اوکراین با صدور بیانیه ای از تهران به دلیل ارائه این سلاح به روسیه انتقاد کرد و گفت که اعتبار سفیر ایران را سلب کرده و تعداد دیپلمات های ایرانی در کیف را کاهش می دهد.

به دنبال فراخوان عمومی، روس ها برای اجتناب از جنگ به سمت مرزها هجوم برده اند. 

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!