سه شنبه، 28 فروردين، 1403 | Tuesday 16th of April 2024
۰۵:۲۳
علم و فناوری جهان - کد خبر : 17349
چهارشنبه، ۱۰ اسفند، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

برگرداندن زمان در سیستم های کوانتومی

دانشمندان مدعی دستیابی به قابلیت برگرداندن زمان در سیستم های کوانتومی شده اند.

برگرداندن زمان در سیستم های کوانتومی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، محققان مدعی کشف روشی شده‌اند که با استفاده از خصوصیات دنیای کوانتوم، می‌تواند سرعت ساعت برخی سیستم‌ها را تغییر دهد و حتی آن‌ها را معکوس کند. 

این کار موجب می‌شود ذرات کوانتومی در زمان به عقب برگردند. آن‌ها با طراحی یک «پروتکل بازگشت» یک فوتون را به وضعیت قبلی خود بازگرداندند.

دانشمندان می‌گویند در آزمایش‌ها موفق شده‌اند با کمک نوعی سوئیچ کوانتومی یک فوتون را پیش از عبور از کریستال به حالت اولیه خود برگردانند. این روش اگرچه بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد، اما پیاده‌سازی آن در مقیاس‌های بزرگ‌تر اگر نگوییم غیرممکن، فوق‌العاده سخت است.

«میگوئل ناواسکوئس» از محققان این مطالعه می‌گوید: «اگر بتوانیم یک انسان را درون جعبه‌ای بدون اثرگذاری خارجی قرار دهیم، به‌لحاظ تئوری [بازگشت زمان] ممکن خواهد بود. اما با پروتکل‌هایی که فعلاً در اختیار داریم، احتمال دستیابی به موفقیت در انجام این کار بسیار بسیار پایین است.»

بنابراین این کشف مهم به‌جای کمک به سفر در زمان، می‌تواند در کامپیوترهای کوانتومی استفاده شود و درصورت بروز خطا، کیوبیت‌ها را به حالتی قبل‌تر برگرداند.

 

کامپیوتر های کوانتومی

کامپیوترهای کوانتومی آینده دنیای محاسبات را شکل می‌دهند، اما مستعد خطا هستند. اما حالا محققان Google Quantum AI راهی برای کاهش نرخ خطا با افزایش اندازه سیستم پیدا کرده‌اند که می‌تواند به تجاری‌شدن این کامپیوترها کمک کند. 

 محققان گوگل یک پردازنده کوانتومی ابررسانا با ۷۲ کیوبیت ایجاد کردند و آن را با دو کد سطح مختلف مورد آزمایش قرار دادند: یکی روی ۴۹ کیوبیت فیزیکی و دیگری روی ۱۷ کیوبیت فیزیکی. آن‌ها متوجه شدند که کد سطح بزرگ‌تر ساخته‌شده از ۴۹ کیوبیت فیزیکی بهتر از کد کوچک‌تر عمل می‌کند. 

 

 «ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل و آلفابت، درباره این پیشرفت گفته:

«برای اولین‌بار، محققان هوش مصنوعی کوانتومی ما به‌طور تجربی نشان داده‌اند که می‌توان با افزایش تعداد کیوبیت‌ها، خطاها را کاهش داد. پیشرفت ما نشان‌دهنده تغییر قابل‌توجهی در نحوه کار با کامپیوترهای کوانتومی است.» 

 کامپیوترهای کوانتومی قدرت بسیار بالاتری نسبت به کامپیوترهای سنتی دارند، اما توانایی انتقال اطلاعات در آن‌ها شکننده است و تداخل محیطی مانند گرما و نقص در مواد می‌تواند باعث ایجاد خطا شود. بنابراین تصحیح خطاها اهمیت بالایی دارد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 28 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!