سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۰۹:۵۳
اروپا و آمریکا - کد خبر : 15094
چهارشنبه، ۲۲ دي، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

بدون اولتیماتوم؛ روسیه خواسته های امنیتی خود را در نشست ناتو مطرح می کند

روسیه روز چهارشنبه خواسته های خود برای تضامین امنیتی در اروپا را به 30 متحد ناتو ارائه کرد؛ اما تاکید کرد که در پی مذاکرات فشرده با ایالات متحده در ژنو که موفق نشد از بن بست خارج شود، این خواسته ها، اولتیماتوم نبودند.

بدون اولتیماتوم؛ روسیه خواسته های امنیتی خود را در نشست ناتو مطرح می کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه را در مقر ائتلاف به منظور تلاش برای کاهش بدترین تنش‌های شرق و غرب از زمان جنگ سرد بر سر انبوه سربازان روسیه در نزدیکی مرز خود با اوکراین، ملاقات کرد.

به نقل از رویترز، مسکو نگرانی های ابراز شده از سوی ایالات متحده مبنی بر برنامه ریزی برای حمله به همسایه خود را رد کرده است و سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف، گفت که رزمایش در مرز اوکراین در روز سه شنبه به مذاکرات با ناتو مرتبط نیست.

او در مسکو در حالی که مذاکرات در بروکسل در حال انجام بود، گفت: «ما از موضع قدرت مذاکره نمی‌کنیم؛ اینجا جایی برای اولتیماتوم وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد.»

اما او گفت که امنیت در نقطه حساسی قرار دارد و غرب باید به نگرانی های روسیه در مورد فعالیت های ناتو در کشورهای کمونیستی سابق، پاسخ دهد.

متحدان ناتو می گویند این گفتگوها، به دنبال بیشترین تلاش این ائتلاف برای تبدیل درگیری احتمالی بر سر اوکراین به یک فرآیند سیاسی، انجام می شود.

جولیان اسمیت، نماینده ایالات متحده در ناتو عصر سه شنبه به خبرنگاران گفت: «بیایید واضح بگوییم، اقدامات روسیه این بحران را تسریع کرده است. ما متعهد به استفاده از دیپلماسی برای کاهش تنش هستیم.»

او درباره 100000 سرباز مستقر در نزدیکی مرز اوکراین گفت: «ما خواستار عقب نشینی نیروهای روسیه هستیم

 

"دیالوگ، نه مذاکره"

دیپلمات‌های ناتو می‌گویند اگر روسیه با مذاکرات بیشتر موافقت کند، ائتلاف غربی آن را موفقیت‌آمیز می‌داند. ائتلاف آماده مذاکره با مسکو در مورد افزایش گشایش در مورد رزمایش‌های نظامی و جلوگیری از درگیری‌های تصادفی که می‌تواند جرقه وقوع جنگ شود، و همچنین کنترل تسلیحات در مورد موشک‌ها در اروپا هستند.

اما متحدان ناتو می‌گویند که بسیاری از خواسته‌های روسیه که در دو پیش‌نویس معاهده در ماه دسامبر مطرح شده‌اند، غیرقابل قبول هستند، از جمله درخواست‌ها برای کاهش فعالیت‌های ائتلاف به سطوح دوران دهه 1990 و قول عدم پذیرش اعضای جدید.

کرملین با مهار گسترش ناتو به سمت شرق در حوزه نفوذ شوروی سابق، عوامل بازدارنده ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده و نوسازی نظامی را به عنوان یک تهدید می بیند .

روسیه روز سه‌شنبه نسبت به چشم‌انداز مذاکرات بیشتر با ایالات متحده ابراز نگرانی کرد.

گروشکو، سفیر سابق روسیه در ناتو، گفته است که روسیه می خواهد از رویارویی اجتناب کند. همکار مستقیم وی، معاون وزیر امور خارجه، سرگئی ریابکوف، که در ژنو با ایالات متحده گفتگو کرد اما روز چهارشنبه در بروکسل نبود، گفته است که اوکراین هرگز نباید اجازه داشته باشد به ناتو بپیوندد.

ناتو برنامه‌ای فوری برای پذیرش اوکراین ندارد؛ اما می‌گوید روسیه نمی‌تواند روابط ائتلاف را با سایر کشورهای مستقل دیکته کند.

گفت‌وگوها این هفته در وین در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)، نهادی گسترده‌تر که روسیه، ایالات متحده و اروپایی‌ها در آن حضور دارند، ادامه خواهد یافت.

مایکل کارپنتر، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا، اظهار کرد: «هدف اصلی ما در این وهله برقراری گفت و گو است. فکر می کنم به طور جداگانه قابل ذکر است که هیچ مذاکره دیگری در این هفته وجود ندارد.»

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!