جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۸:۴۷
علم و فناوری جهان - کد خبر : 12528
شنبه، ۲۷ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

بخشی از ماده سازنده کهکشان ها پیدا شد

ماده گمشده سازنده کهکشان ها "باریونیک" یا "ماده معمولی" نام دارد و مانند پروتون و نوترون که تمام بخش های سیارات را تشکیل داده اند، می باشد.

بخشی از ماده سازنده کهکشان ها پیدا شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این ماده، با ماده "تاریک" که هنوز بصورت یک راز بزرگ باقی مانده است و تصور می شود که 85% کل جهان را تشکیل داده است، متفاوت است.

به نقل از اسپاتنیک، یک تیم تحقیقاتی بین المللی برای اولین بار موفق شده اند که یک باد کهکشانی را مشاهده و ثبت کنند. این کار با استفاده از تجهیزات فوق پیشرفته مرکز مشاهدات جنوب اروپا انجام شده است.

طبق گزارشات، این مشاهدات به مشخص کردن محل قسمتی از ماده گمشده جهان، ماده معمولی، و همچنین مشاهده بوجود آمدن یک نبولا، ابری از گرد و غبار بین ستاره ای و گاز، منجر شده اند.

در این مطالعات، دانشمندان کهکشان "Gal1" را انتخاب کردند. چراکه این کهکشان، بسیار نزدیک به یک هسته نورانی کهکشانی است؛ که برای محققان نقش یک فانوس راهنما را ایفا کرده است. آن ها همچنین برنامه ریزی کرده بودند تا یک نبولا را در مجاورت این کهکشان مشاهده کنند. البته که، به دلیل نامعلوم بودن درخشندگی نبولای مشاهده شده، موفقیت دانشمندان در این زمینه هنوز مشخص نیست.

دانشمندان اظهار داشتند: "جای گیری عالی کهکشان و همچنین مشاهده تبادل گاز با توجه به امواج کهکشانی، باعث شد تا بتوانیم یک نقشه منحصر بفرد رسم کنیم. در این پدیده برای اولین بار شاهد شکل گیری یک نبولا و تبادل ماده معمولی بین آن و کهکشان Gal1 بودیم."

دانشمندان بر اساس این مشاهدات نتیجه گرفتند؛ که 80 تا 90% ماده معمولی، خارج از کهکشان ها قرار دارد. آنها متوجه شدند، که یک کهکشان می تواند با محیط خارجی خود به تبادل ماده معمولی بپردازد؛ که البته این پدیده، به لطف باد های کهکشانی ناشی از انفجار ستاره ها، امکان پذیر است.

در گذشته محل ماده معمولی، که سازنده بخش اعظمی از کهکشان ها است مشخص نبود؛ اما با مشاهدات جدید محققان به این نتیجه رسیدند، که بعد از تشکیل کهکشان ها، این مواد به خارج کهکشان و فضای بین کهکشانی منتقل می شوند.

 

منبع: www.sputniknews.com

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!