جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۲:۴۰
اروپا و آمریکا - کد خبر : 15340
چهارشنبه، ۰۶ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

بایدن، پوتین را به اعمال تحریم های شخصی تهدید کرد

با افزایش آمادگی نظامی رهبران غربی و طرح ریزی برنامه هایی برای محافظت از اروپا در برابر شوک بالقوه عرضه انرژی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند، تحریم‌های شخصی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را در نظر خواهد گرفت.

بایدن، پوتین را به اعمال تحریم های شخصی تهدید کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تهدید کم سابقه تحریم در حالی مطرح شد که ناتو نیروهایش را در حالت آماده باش قرار داده و اروپای شرقی را با کشتی ها و جت های جنگنده بیشتر در پاسخ به تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز خود با اوکراین تقویت کرد.

به نقل از رویترز، روسیه برنامه ریزی برای حمله را رد می کند و می گوید که این بحران توسط اقدامات ناتو و ایالات متحده ایجاد شده است. این کشور خواستار تضمین های امنیتی از غرب، از جمله وعده ناتو برای عدم پذیرش اوکراین است. مسکو، این کشور شوروی سابق را حائل بین روسیه و کشورهای ناتو می داند.

پس از دورهای متعدد مذاکرات آمریکا و روسیه بر سر اوکراین که به نتیجه ای منجر نشدند، بایدن که مدت‌ها به مسکو درباره پیامدهای اقتصادی هشدار داده بود، روز سه‌شنبه با بیان اینکه پوتین ممکن است شخصاً با تحریم‌ها مواجه شود، موضع خود را محکمتر کرد.

بایدن گفت، که اگر روسیه با حدود 100000 سربازی که در نزدیکی مرز جمع آوری کرده است، به داخل اوکراین حرکت کند،این بزرگترین تهاجم پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود و جهان را تغییر خواهد داد.

در صحبت با خبرنگاران، از بایدن پرسیده شد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آیا مستقیماً پوتین را تحریم خواهد کرد و او پاسخ داد: «بله، من از اجرایی شدن این موضوع، اطمینان حاصل میکنم.» 

تحریم های مستقیم آمریکا علیه رهبران خارجی کم سابقه است؛ اما بی سابقه نیست. سایر افرادی که با تحریم مواجه شده اند عبارتند از نیکلاس مادورو از ونزوئلا، بشار اسد از سوریه و معمر قذافی از لیبی.

روز سه‌شنبه، یک هواپیمای آمریکایی حامل تجهیزات و مهمات نظامی در کی‌اف، سومین محموله از بسته 200 میلیون دلاری برای تقویت دفاع اوکراین را تحویل داد.

پنتاگون حدود 8500 سرباز آمریکایی را در اروپا و ایالات متحده به حالت آماده باش درآورده است؛ تا در صورت نیاز آماده استقرار در جناح شرقی ناتو باشند.

روسیه اعلام کرد که با نگرانی زیادی به این موضوع نگاه می‌کند و واشنگتن را به دامن زدن به تنش‌ها بر سر اوکراین متهم کرد و موضع خود را تکرار کرد؛ که این بحران توسط اقدامات ایالات متحده و ناتو به وجود آمده است.

بایدن روز سه‌شنبه گفت ممکن است در کوتاه‌مدت نیروهای آمریکایی را در نزدیکترین منطقه به اوکراین مستقر کند؛ اما ارسال یک‌جانبه نیروهای آمریکا به اوکراین را که عضو ناتو نیست، رد کرد.

وی گفت: «هیچ نیروی آمریکایی وارد اوکراین نخواهد شد.»

ناتو تاکنون حدود 4000 سرباز در گردان های چند ملیتی در استونی، لیتوانی، لتونی و لهستان دارد که توسط تانک ها، پدافند هوایی و واحدهای اطلاعاتی و نظارتی، پشتیبانی می شوند.

از آنجایی که رهبران غربی خواستار اتحاد هستند، اختلافاتی در میان کشورهای اروپایی در مورد بهترین واکنش به وجود آمده است. پوتین قرار است روز چهارشنبه با روسای برخی از بزرگترین شرکت ها در ایتالیا، پنجمین شریک تجاری بزرگ روسیه، علی رغم افزایش تنش ها، دیدار کند.

نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، گفت: «این کاملاً حیاتی است که غرب اکنون متحد باشد، زیرا در حال حاضر این اتحاد ماست که در جلوگیری از هرگونه تجاوز روسیه بسیار مؤثرتر خواهد بود». او همچنین اضافه کرد که بریتانیا و ایالات متحده در حال بررسی ممنوعیت روسیه از سیستم پرداخت جهانی سوئیفت می باشند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که در تماس تلفنی با پوتین که قرار است روز جمعه برگزار شود، به دنبال شفاف‌سازی درباره نیات روسیه است. قرار است مشاوران سیاسی روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه روز چهارشنبه در پاریس دیدار کنند.

 

طرح های انحراف گاز

با نگرانی از حمله نظامی جدید روسیه، پس از تهاجم به کریمه در سال 2014، رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، روز سه شنبه از هموطنان خود خواست آرامش خود را حفظ کنند و گفت که تلاش ها برای برگزاری دیداری بین او و رهبران روسیه، آلمان و فرانسه در حال انجام است.

زلنسکی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «هیچ عینک قرمز رنگی وجود ندارد، هیچ توهم کودکانه ای وجود ندارد، همه چیز ساده نیست؛ اما امید وجود دارد. از بدن خود در برابر ویروس ها، از مغز خود در برابر دروغ و از قلب خود در برابر وحشت محافظت کنید.»

سرگی کورسونسکی، سفیر این کشور در ژاپن، روز چهارشنبه گفت که اوکراین متعهد به جستجوی راه حل دیپلماتیک برای تنش کنونی با روسیه است و افزود که احتمال کمی برای وقوع جنگ همه جانبه وجود دارد، اگرچه ممکن است درگیری های کوچکتری، رخ دهد.

کورسونسکی هشدار داد که حمله به کشوری با بیش از 12 رآکتور هسته‌ای، تأثیر مخرب منطقه‌ای بر اروپا خواهد داشت

او در یک کنفرانس خبری در توکیو اظهار داشت: «من معتقدم که احتمال وقوع جنگ تمام عیار بسیار بسیار بسیار کم است؛ اما ممکن است شاهد درگیری های محلی بیشتری باشیم.»

وی ادامه داد: «اگر به مرحله نظامی برسیم، بگذارید به شما بگویم، ما بسیار آماده‌ایم، ارتش ما بسیار آماده است.»

در واشنگتن، مقامات ارشد دولت بایدن گفتند که ایالات متحده در حال مذاکره با کشورها و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده انرژی در سراسر جهان بر سر انحراف احتمالی عرضه گاز به اروپا در صورت حمله روسیه به اوکراین است.

اتحادیه اروپا برای حدود یک سوم گاز خود به روسیه وابسته است. هرگونه وقفه در واردات از روسیه، بحران انرژی موجود را تشدید می کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما در تلاش هستیم تا حجم بیشتری از منابع گاز طبیعی غیر روسی را در شمال آفریقا و خاورمیانه، آسیا و ایالات متحده شناسایی کنیم.»

او بیان کرد: «ما در حال گفتگو با تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی در سراسر جهان هستیم؛ تا ظرفیت و تمایل آنها برای افزایش موقت تولید گاز طبیعی و تخصیص این حجم به خریداران اروپایی را شناسایی کنیم.»

ساکی و سایر مقامات، نامی از کشورها یا شرکت‌های اشاره شده، ارائه نکردند؛ اما گفتند که شامل طیف گسترده‌ای از تامین‌کنندگان، از جمله فروشندگان گاز طبیعی مایع (LNG) می‌شوند.

گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول گفت: «تشدید درگیری احتمالاً هزینه‌های انرژی را برای بسیاری از کشورها افزایش می‌دهد و نرخ تورم را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه می‌دارد.»

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!