سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۲۲:۴۷
بین الملل - کد خبر : 16546
دوشنبه، ۲۸ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

بایدن دوباره به دفاع نظامی از تایوان متعهد شد

جو بایدن در صریح‌ترین بیانیه‌اش در مورد این موضوع، گفت که نیروهای آمریکایی در صورت تهاجم چین، از تایوان دفاع خواهند کرد. اظهار نظری که واکنش خشمگینانه‌ای را از سوی چین به دنبال داشت که گفت سیگنال اشتباهی را برای کسانی که به دنبال تایوان مستقل هستند ارسال کرد.

بایدن دوباره به دفاع نظامی از تایوان متعهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهای آمریکایی از تایوان دفاع خواهند کرد یا خیر، در مصاحبه ای که روز یکشنبه پخش شد، پاسخ داد: "بله، اگر در واقع حمله بی سابقه ای رخ دهد."

به نقل از رویترز، بایدن در پاسخ به این سوال که آیا منظورش این است که برخلاف اوکراین، نیروهای آمریکایی - مردان و زنان آمریکایی - در صورت تهاجم چین از تایوان دفاع خواهند کرد، بایدن پاسخ داد: "بله."

مصاحبه سی‌بی‌اس آخرین باری بود که به نظر می‌رسید بایدن از سیاست‌های بلندمدت آمریکا در قبال تایوان فراتر می‌رفت، اما اظهارات وی در مورد تعهد نیروهای آمریکایی برای دفاع از جزیره واضح‌تر از مصاحبه‌های قبلی بود.

ایالات متحده مدتهاست که به سیاست "ابهام استراتژیک" پایبند بوده و مشخص نکرده است که آیا به حمله به تایوان پاسخ نظامی خواهد داد یا خیر.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر گفت که سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییر نکرده است.

سخنگو گفت: "رئیس جمهور این را قبلاً گفته است، از جمله در اوایل سال جاری در توکیو. او همچنین در آن زمان به صراحت اعلام کرد که سیاست ما در خصوص تایوان تغییر نکرده است. این درست است."

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در نشستی در پکن گفت که اظهارات بایدن یک سیگنال اشتباه جدی به نیروهای جدایی طلب برای استقلال تایوان ارسال کرد.

چین از اظهارات بایدن "به شدت ناراضی است و با انها قاطعانه مخالفت کرد" و شکایتی رسمی در مورد آن تسلیم کرده بود و هشدار داد که چین این حق را برای خود محفوظ می دارد که تمام اقدامات لازم را برای مقابله با جدایی طلبی انجام دهد.

وزارت خارجه تایوان از بایدن به دلیل تایید مجدد "تعهد امنیتی محکم دولت ایالات متحده به تایوان" تشکر کرد.

وزارت تایوان در بیانیه ای اعلام کرد تایوان به تقویت قابلیت های دفاع از خود و تعمیق مشارکت امنیتی نزدیک بین تایوان و ایالات متحده ادامه خواهد داد.

 

'بازی با آتش'

در ماه مه، از بایدن پرسیده شد که آیا مایل است برای دفاع از تایوان مداخله نظامی کند و پاسخ داد : "بله... این تعهدی است که ما پذیرفته ایم."

بایدن در مصاحبه 60 دقیقه ای تاکید کرد که ایالات متحده به سیاست "چین واحد" متعهد است و گفت که ایالات متحده استقلال تایوان را تشویق نمی کند.

او گفت: "ما استقلال آنها را تشویق نمی کنیم. این تصمیم آنهاست."

چین از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت خشمگین شد و در پاسخ به این اقدام، بزرگترین مانور نظامی خود را در اطراف تایوان انجام داد.

چین به اقدامات قانونگذاران آمریکایی برای پیشبرد قانونی که حمایت نظامی آمریکا از تایوان را افزایش می دهد، اعتراض کرده است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین قول داده است تایوان را تحت کنترل پکن درآورد و استفاده از زور را رد نکرده است. تایوان به شدت به ادعای حاکمیت چین اعتراض دارد.

شی در تماس تلفنی با بایدن در ماه ژوئیه، در مورد تایوان هشدار داد و گفت: "کسانی که با آتش بازی می کنند توسط آن نابود خواهند شد."

بانی گلاسر، کارشناس آسیایی در صندوق آلمانی مارشال ایالات متحده، گفت اگر بایدن چنین تعهداتی را بدهد، باید اطمینان حاصل کند که می تواند از آنها حمایت کند.

او گفت: «اگر رئیس جمهور بایدن قصد دارد از تایوان دفاع کند، پس باید مطمئن شود که ارتش ایالات متحده توانایی انجام این کار را دارد. بعید است که حمایت زبانی که با قابلیت های واقعی پشتیبانی نمی شود، بازدارندگی را تقویت کند.»

کرت کمپبل، وزیر سیاست آسیایی بایدن، در گذشته هرگونه حرکت برای "شفافیت استراتژیک" در مورد تایوان را رد کرده و گفته است که چنین رویکردی "نقاط منفی قابل توجهی" دارد.

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!