شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۴:۳۷
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16713
چهارشنبه، ۲۵ آبان، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

بایدن به متحدان گفت موشکی که به لهستان اصابت کرد، از پدافند هوایی اوکراین بوده است

یک منبع ناتو روز چهارشنبه گفت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به متحدانش گفت که موشکی که دو نفر را در لهستان کشتند، یک موشک پدافند هوایی اوکراینی بود.

بایدن به متحدان گفت موشکی که به لهستان اصابت کرد، از پدافند هوایی اوکراین بوده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پیشتر، بایدن علناً گفته بود که بعید است این موشک از روسیه شلیک شده باشد. در صورت تایید، احتمالاً تنش ناشی از اولین حادثه مرگبار در یک کشور ناتو از زمان آغاز جنگ در اوکراین ممکن است منجر به تشدید درگیری شود را کاهش خواهد داد.

سفرای ناتو قرار بود روز چهارشنبه جلسه اضطراری برگزار کنند تا درباره انفجار روز سه‌شنبه در شرق لهستان در نزدیکی مرز اوکراین، که در حالی رخ داد که روسیه موشک‌های زیادی به شهرهای سراسر اوکراین شلیک می‌کرد، گفتگو کنند.

کیف می‌گوید که اکثر موشک‌های وارده روسیه را با موشک‌های دفاع هوایی خود سرنگون کرده است. منطقه ولین اوکراین، درست در آن سوی مرز لهستان، یکی از بسیاری از مناطقی بود که اوکراین می‌گوید هدف حملات روسیه قرار گرفت.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هیچ یک از موشک‌های این کشور به فاصله 35 کیلومتری مرز لهستان اصابت نکرده است و عکس‌های لاشه هواپیما عناصری از یک موشک دفاع هوایی اس-300 اوکراینی را نشان می‌دهد.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا میتوانیم بگوییم این موشک از روسیه شلیک شده است یا خیر، گفت: "اطلاعات اولیه وجود دارد که آن را به چالش می کشد. نمی خواهم تا زمانی که به طور کامل آن را بررسی کنیم، این ادعا را بکنم. اما با توجه به خطوط شلیک موشک، بعید است که موشک از روسیه شلیک شده باشد."

بایدن در اندونزی پس از دیدار با دیگر رهبران غربی در حاشیه نشست سران اقتصادهای بزرگ G20 گفت که ایالات متحده و کشورهای ناتو قبل از اقدام به طور کامل تحقیق خواهند کرد.

کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که برخی کشورها درباره این حادثه "اظهارات بی اساس" ارائه کرده اند، اما واشنگتن نسبتاً منطقی بوده است. سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف به خبرنگاران گفت که روسیه هیچ ارتباطی با این حادثه که به گفته او توسط سامانه دفاع هوایی اس-300 رخ داده است، ندارد.

وزارت امور خارجه لهستان گفت که موشک به پرژوودوف، روستایی در حدود 6 کیلومتری مرز اوکراین سقوط کرد.

آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان به خبرنگاران گفت که "به احتمال زیاد موشک ساخت روسیه بوده است" اما هیچ مدرک مشخصی مبنی بر شلیک آن توسط چه کسی وجود ندارد . هم موشک های دوربرد روسیه و هم موشک های دفاع هوایی مورد استفاده اوکراین از طرح های شوروی استفاده می کنند.

یکی از اهالی که از افشای هویت خودداری کرد گفت که دو قربانی مردانی بودند که در نزدیکی محل توزین یک کارخانه غلات بودند.

برخی از رهبران غربی گفتند که هر کس این موشک را شلیک کند، در نهایت روسیه مسئول آن است.

دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا پس از دیدار سوناک و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، گفت: «آنها تاکید کردند که نتیجه این تحقیقات هر چه که باشد، حمله پوتین به اوکراین به طور مستقیم عامل خشونت های جاری است.»

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!