چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۳:۴۸
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13165
دوشنبه، ۱۹ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

باکتری فلز خوار، راهی برای مقابله با آلودگی

شیلی یکی از بزرگترین تولید کنندگان مس در جهان است. با این حال، به گفته رسانه های محلی، این روند فشار زیادی بر محیط زیست کشور وارد کرده است، به طوری که برخی مناطق نزدیک معادن، برای سکونت انسان ها، ناامن تلقی می شوند.

باکتری فلز خوار، راهی برای مقابله با آلودگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ناداک ریلز، دانشمند شیلیایی، مدعی است راهی برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست پیدا کرده است. 

به نقل از اسپوتنیک، خانم ریلز آزمایشاتی را روی "Extremophiles"، موجوداتی که توانایی رشد در شرایط شدید محیطی را دارند، انجام داده است.

او کشف کرد که وقتی باکتری گرسنگی می کشد، برای تأمین غذا، دست به هرکاری می زند. در طی اولین آزمایش، دو ماه طول کشید تا باکتری گرسنه، یک میخ را بخورد. 

اگرچه، پس از قرار گرفتن باکتری ها در معرض مدت طولانی تری گرسنگی، آن ها توانستند میخ را تنها در سه روز بخورند. این باکتری ها می توانند برای تجزیه فلزاتی در صنعت معدن، که قابل بازیافت نیستند، مورد استفاده قرار گیرند.

این متخصص زیست فناوری گفت: "آزمایشات شیمیایی و میکروبیولوژیکی نشان داده است که این باکتری برای انسان و محیط زیست مضر نیست. علاوه بر این، تجزیه میخ ها منجر به تولید "Lixiviant"، یک ماده مایع که در هیدرومتالورژی مورد استفاده قرار می گیرد، شد. می توان از آن برای استخراج مس به شیوه ای سازگار با محیط زیست استفاده کرد. خانم ریلز می گوید این بدان معناست که "استخراج سبز" کاملاً امکان پذیر است."

تیم او در حال حاضر روی تأمین منابع مالی از شرکت های معدنی، به منظور انجام آزمایشات در مقیاس بزرگ کار می کند، که در آن تلاش می شود تا باکتری ها یک ستون یا مخزن فلزی متوسط را تجزیه کنند. 

همانطور که قبلاً ذکر شد، تولید مس در شیلی به شدت محیط زیست این کشور را تحت تأثیر قرار داده و در شهرهای نزدیک معادن زمین و هوا را آلوده کرده است. این فرآیند همچنین تأثیر مخربی بر منابع آب دارد؛ زیرا مقادیر زیادی از آن در استخراج مس استفاده می شود.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!