شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۴:۲۵
علم و فناوری جهان - کد خبر : 17408
سه شنبه، ۲۳ اسفند، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

بازگشت فضانوردان بعد از 5 ماه

چهار فضانورد ISS پس از 157 روز حضور در فضا با کپسول اسپیس ایکس به زمین برگشتند.

بازگشت فضانوردان بعد از 5 ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از کانال هوافضای کاسموس، چهار فضانورد پس از پنج ماه حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بامداد امروز با یک کپسول دراگون اسپیس ایکس موسوم به Endurance با موفقیت به زمین برگشتند. این مأموریت در حالی به درازا کشیده بود که سه فضانورد آن برای اولین بار به فضا رفته بودند.

«جاش کاسادا» و «نیکول مان» از ناسا، «کویچی واکاتا» از ژاپن و «آنا کیکینا» از روسیه ساعت 04:32 بامداد امروز به وقت ایران در خلیج مکزیک در نزدیکی ساحل فلوریدا روی آب فرود آمدند. مان، کاسادا و کیکینا سه فضانوردی بودند که پیش‌تر به فضا نرفته بودند. ولی این پنجمین مأموریت فضایی واکاتا بود و او حالا در مجموع 505 روز از عمر خود را در فضا گذرانده است.

پس از فرود کپسول اسپیس ایکس در دریا، تیم‌های بازیابی این شرکت به‌سرعت به محل فرود رفتند تا ضمن نجات فضانوردان، کپسول مربوطه را هم به مقر اسپیس ایکس برگردانند.

چهارصدمین فضاپیمای بخش دولتی صنعت فضایی چین با موفقیت پرتاب شد 

دیروز جمعه ۱۰ مارس، چین ماهواره‌های سنجش از دور تییِن‌خویی-۶آ و ۶ب را از پایگاه پرتاب تایوان و توسط راکت فضایی لانگ‌مارچ-۴ سی با موفقیت به فضا پرتاب کرد. از داده‌های این ماهواره‌ها برای نقشه‌برداری جغرافیایی، بررسی منابع زمینی و آزمایش‌های علمی و غیره استفاده خواهد شد. شایان ذکر است با پرتاب این دو‌ ماهواره، آکادمی فناوری‌های فضایی چین (CAST)، زیرمجموعه شرکت علوم و فناوری‌های هوافضایی چین (CASC)، در مجموع ۴۰۰ فضاپیما را با موفقیت توسعه و به فضا ارسال کرده است.

 این مجموعه بنا دارد در سال جاری میلادی، بیش از ۲۰۰ فضاپیما را در قالب ۶۰ ماموریت فضایی به فضا پرتاب کند.

دولت اوکراین از تحقیقات درباره راکت فضایی وگا-سی انتقاد کرد .

آژانس فضایی اوکراین ادعا کرد که محققان اروپایی زود به این نتیجه رسیده‌اند که قطعه‌ای از یک شرکت اوکراینی باعث ایجاد مشکل در مرحله فوقانی Zefiro-40  در پرتاب ناموفق Vega C در دسامبر سال گذشته شده است.

آن تحقیق در مورد پرتاب ناموفق Vega C در 20 دسامبر به این نتیجه رسید که قطعه ای به نام درج گلویی (throat insert) در نازل موتور مرحله دوم Zefiro-40 راکت بیش از حد انتظار دچار فرسایش شده است. این کار باعث کاهش فشار و از دست دادن نیروی رانش در مرحله دوم شد که شکست پرتاب را به همراه داشت .

اولین تصاویر گرفته شده توسط ماهواره هواشناسی "الکترو ال" شماره ۴ منتشر شد.

امروز صبح اولین تصاویر گرفته شده توسط ماهواره روسی الکترو-ال شماره ۴ توسط روسیه منتشر شد و این فضاپیما از سیاره ما در محدوده مرئی و فروسرخ عکس گرفت.

 این ماهواره در روز ۵ فوریه ۲۰۲۳  از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین ثابت پرتاب شد. این ماهواره روسی در مدار زمین ثابت در ۱۶۵.۸ درجه شرقی قرار دارد و همه سیستم های خدماتی آن درست کار می کنند!

دو ماهواره خصوصی ایران سال آینده توسط روسیه به فضا پرتاب می شوند 

کنسرسیوم فضایی کوثر دو ماهواره هدهد و‌کوثر را ساخته که قرار است این دو ماهواره در دسامبر ۲۰۲۳ به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب کند.

شرکت امید فضا ، نخستین شرکت خصوصی طراح و سازنده ماهواره در سال ۹۷ توسط دکتر حسین شهرابی فراهانی به عنوان رئیس سابق گروه فضایی صاایران، مدیر پروژه ماهواره ملی امید و چندین ماهواره پرتاب شده دیگر و جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تاسیس شد.

ماهواره کوثر یک ماهواره سنجشی با وضوح تصویر ۳.۵متر است که قرار است به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری پرتاب شود؛ تصاویر دریافت شده از این ماهواره برای کاربردهای کشاورزی،  نقشه‌برداری و حد‌نگاری مناسب است و عمر مداری این ماهواره ۲ ساله خواهد بود.

 هدهد یک ماهواره با کاربری اینترنتی است که در ابعاد استاندارد "کیوب ست" طراحی و ساخته شده است؛ کاربردهای خدمات این ماهواره برای حوزه‌های کشاورزی، حمل و نقل و مدیریت بحران است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!