چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۷:۲۱
بین الملل - کد خبر : 15303
دوشنبه، ۰۴ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

بازداشت رئیس جمهور بورکینافاسو در اردوگاه نظامی

چهار منبع امنیتی و یک دیپلمات غرب آفریقا روز دوشنبه گفتند، روخ کابوره، رئیس جمهور بورکینافاسو پس از تیراندازی شدید یکشنبه شب در اطراف محل سکونتش در واگادوگو، پایتخت، در یک اردوگاه نظامی توسط نیروهای شورشی ارتش بازداشت شده است.

بازداشت رئیس جمهور بورکینافاسو در اردوگاه نظامی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، بازداشت وی پس از آن صورت گرفت که در روز یکشنبه از اردوگاه های نظامی در این کشور غرب آفریقا، صدای شلیک گلوله شنیده میشد. دولت، بدست گرفتن قدرت توسط ارتش را رد کرده بود.

به نقل از رویترز، محل اختفا یا وضعیت کابوره صبح روز دوشنبه مشخص نبود و گزارش های متناقضی در میان منابع امنیتی و دیپلماتیک منتشر شد.

چندین خودروی زرهی کاروان ریاست جمهوری، مملو از گلوله، در نزدیکی اقامتگاه رئیس جمهور دیده می شد. ساکنان محله از تیراندازی شدید در شب گذشته خبر دادند.

سه خودروی زرهی و سربازانی که ماسک بر صورت داشتند در خارج از مقر صدا و سیمای دولتی مستقر شدند.

منابع دولتی روز دوشنبه برای اظهار نظر فوری در دسترس نبودند.

کابوره در ماه‌های اخیر با موجی از اعتراضات خیابانی روبرو شده است؛ زیرا ناامیدی از کشتار مکرر غیرنظامیان و سربازان توسط شبه‌نظامیان که برخی از آنها با داعش و القاعده ارتباط دارند، افزایش یافته است.

در حمله شبه نظامیان در ماه نوامبر به یک پست ژاندارمری در ایناتا، در شمال منطقه سوم، 49 افسر پلیس و چهار غیرنظامی کشته شدند. بعداً مشخص شد که مواد غذایی نیروهای مستقر در آنجا تمام شده بود و مجبور بودند به مدت دو هفته حیوانات محلی را ذبح کنند.

معترضان روز یکشنبه برای حمایت از شورشیان بیرون آمدند و مقر حزب سیاسی کابوره را غارت کردند. دولت تا اطلاع ثانوی منع رفت و آمد اعلام کرد و مدارس را به مدت دو روز تعطیل کرد.

ناآرامی در بورکینافاسو پس از کودتاهای نظامی موفقیت‌آمیز در 18 ماه گذشته در مالی و گینه رخ می‌دهد، جایی که ارتش در سپتامبر گذشته، آلفا کوند، رئیس‌جمهور را برکنار کرد.

ارتش همچنین سال گذشته پس از کشته شدن رئیس جمهور ادریس دبی در میدان جنگ چاد، قدرت را در دست گرفت.

بورکینافاسو با وجود منابع طلا یکی از فقیرترین کشورهای آفریقای غربی است.

شورشیان بخش هایی از کشور را تحت کنترل دارند و ساکنان برخی مناطق را مجبور کرده اند که از برداشت های افراطی خود از قوانین اسلامی پیروی کنند، در حالی که مبارزه ارتش برای سرکوب شورشیان، منابع ملی را خالی کرده است.

کابوره که با اعتراضات خیابانی مواجه شده بود، در ماه نوامبر متعهد شد که به "ناکارآمدی" در ارتش پایان دهد و گفت که تحقیقات در مورد حمله ایناتا با اقدامات انضباطی همراه خواهد بود و او یک جریان ضد فساد را آغاز خواهد کرد.

بخشی از خشم موجود در بورکینافاسو در ماه های گذشته نیز علیه حکومت استعماری فرانسه بود که هزاران سرباز را در منطقه ساحل در غرب آفریقا برای مبارزه با شبه نظامیان مستقر کرده است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!