شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۴۶
اروپا و آمریکا - کد خبر : 17680
دوشنبه، ۰۱ خرداد، ۱۴۰۲ - ۲:۰۰

باخموت سقوط کرد

وزارت دفاع روسیه با اشاره به پیشروی زمینی گروه نظامی «واگنر» و پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای ارتش این کشور از آنها، تسلط بر شهر راهبردی باخموت را تایید کرد.

باخموت سقوط کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، بعد از اعلامیه فرمانده گروه شبه‌نظامی «واگنر» درباره تسلط بر شهر راهبردی «باخموت» (آرتموفسک) در شرق اوکراین، مسکو این موضوع را تایید کرد.

 

وزارت دفاع روسیه بامداد یکشنبه طی بیانیه‌ای با اشاره به پیشروی زمینی گروه نظامی «واگنر» و پشتیبانی هوایی و توپخانه‌ای ارتش این کشور از آنها، تسلط بر شهر راهبردی باخموت را تایید کرد.

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «در نتیجه اقدامات تهاجمی نیروهای واگنر، با پشتیبانی توپخانه‌ای و هوانوردی، آزادسازی شهر آرتموفسک به پایان رسید».

 

ساعتی قبل تصاویری از شهر راهبردی باخموت منتشر شده بود که در آن نیروهای روسی، بعد از عقب‌نشینی نظامیان اوکراینی و تسلط یافتن بر این شهر، پرچم فدراسیون روسیه را بر فراز آن به اهتزاز درمی‌آورند.

 

اسپوتنیک نوشت: «در چهارصد و پنجاه و سومین روز از جنگ اوکراین، شهر آرتموفسک اکنون در دست روسیه است و دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک یعنی کراماتورسک و اسلوویانسک را در تیررس آسان توپخانه‌های روسیه قرار داده است».

 

دقایقی بعد از بیانیه وزارت دفاع روسیه، کاخ کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور «آزادسازی» باخموت را به گروه واگنر و نیروهای مسلح روسیه تبریک گفته است.

 

عصر شنبه بود که «یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه شبه‌نظامیان واگنر گفته بود که بعد از ۲۲۴ روز نبرد با نظامیان اوکراینی بر سر شهر آرتموفسک، نهایتاً موفق به تسلط کامل بر این شهر شده‌اند.

 

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه (۲۱ مه) در پاسخ به این پرسش که آیا شهر «باخموت» در کنترل کی‌یف باقی مانده، گفت «فکر می‌کنم، نه».

 

به گزارش «اسکای نیوز»، او این اظهارات را پیش از دیدار با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن بیان کرد و افزود: در حال حاضر، فقط در قلب ماست. 

 

روسیه شنبه (۲۰ مه) اعلام کرد باخموت را به طور کامل تحت کنترل درآورده که پایانی بر طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ جاری ۱۵ ماهه بین دو طرف است. 

 

طبق گزارش اسکای نیوز، رئیس‌جمهور اوکراین همچنین گفت از شهر شرقی باخموت که در محاصره قرار گرفته، «چیز زیادی باقی نمانده و ویران شده است. این یک تراژدی است». 

 

تصدیق زلنسکی در حالی است که پیش‌تر به رغم آن‌که وزارت دفاع روسیه تسلط کامل بر باخموت را تأیید کرد، معاون وزیر دفاع اوکراین اوضاع را بحرانی توصیف کرد و مدعی شد این شهر هنوز به طول کامل در اختیار مسکو قرار نگرفته است.

 

از طرف دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی که رسانه‌ دولتی این کشور منتشر کرد، تصریح کرد نیروهای «واگنر» با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه، «عملیات آزادسازی» باخموت را روز شنبه پس از ماه‌ها درگیری شدید به پایان رساندند.

 

«یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر وابسته به ارتش روسیه شنبه با انتشار ویدئویی، از تسلط کامل نیروهایش بر «آرتموفسک» (باخموت) در شرق اوکراین خبر داد. به گفته وی، تسلط کامل بر باخموت ۲۲۴ روز طول کشید.

 

پریگوژین همچنین گفت نیروهای گروه واگنر از پنجشنبه (۲۵ مه، چهارم خرداد) ترک باخموت را آغاز می‌کنند و شهر را به ارتش روسیه تحویل می‌دهند. 

 

این شهر در بخش تحت کنترل کی‌یف در منطقه دونتسک دونباس قرار دارد و مرکز لجستیکی کلیدی برای تامین تجهیزات اوکراین بوده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!