سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۴:۰۸
سیاست - کد خبر : 9327
دوشنبه، ۲۰ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

با دولت و ملت افغانستان همدردی می کنیم ؛ پرونده ترور شهید سلیمانی دنبال می شود

تحولات افغانستان را از نزدیک پیگیری کرده و نگران هستیم، ضمن تسلیت و همدردی با خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت افغانستان، لازم است از فضای برادری استفاده شود

با دولت و ملت افغانستان همدردی می کنیم ؛ پرونده ترور شهید سلیمانی دنبال می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (20 اردیبهشت) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد حضور پیدا کرد.

سعید خطیب زاده درباره حمله به سرکنسولگری ایران در کربلا اظهار داشت: عده ای تعرضی به نمایندگی ایران در کربلا داشتند، از همان ابتدا با مراج ذیربط با عراق از طریق سرکنسولگری و سفارت مان در بغداد تماس گرفته شد و با معترضین برخورد شده است. امیدواریم دولت عراق در وظایف خود در صیانت از نمایندگی های دیپلماتیک براساس کنوانسیون وین 1961 با دقت عمل کند. همچنین وزارت امور خارجه دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق داد و انتظار داریم دولت عراق به وظایف خود عمل کند.

وی در موردگزارش منتشر شده از سوی یاهونیوز، گفت: مسیر پیگیری های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضائیه ، مجامع بین المللی و گفت و گوهای دوجانبه سیاسی، حقوقی و امنیتی با دولت عراق پیگیری می شود. بسیاری از گزارش ها از ما پوشیده نیست و راستی آزمایی ها درباره آنها انجام می شود.

کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در هر کشوری که باشند و در این ترور مشارکت داشته باشند، قطعا مسئولیت کیفری، قضائی و جزائی دارند و در مسیر خود با آنها برخوردهای لازم را از طریق مجازی ذیربط دنبال می کنیم.

نگران وضعیت افغانستان هستیم

خطیب زاده با اشاره به اتفاقات افغانستان بیان کرد: تحولات افغانستان را از نزدیک پیگیری کرده و نگران هستیم، ضمن تسلیت و همدردی با خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت افغانستان، لازم است از فضای برادری استفاده شود و در برابر تفکر داعشی و تکفیری همه متحد شوند. برای افغانستان آینده ای آباد ، آزاد و باثبات آرزومندیم، این مسئله تنها از طریق گفتگوهای اصلی گروه های افغانستان با دولت این کشور انجام می شود.

ایران همواره آماده است از این گفتگوها حمایت کند و مسائلی که آن را تسهیل می کند را فراهم آورد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد امکان تمدید توافق ایران با آژانس، گفت: آنچه سید عباس عراقچی در مصاحبه گفتند، این است که قانون مجلس الزام آور است و توافق ایران و آژانس در 21 می به پایان می رسد. طبیعی است چون عجله ای برای سرانجام رساندن این گفتگوها نداریم و اجازه فرسایشی شدن هم نمی دهیم، نمی خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که به طور دقیق دستورالعمل های اجرایی تهران عملیاتی نشود.

یکی از انتخاب ها می تواند این باشد که اگر مسیر گفتگوها درست باشد و تهران با آن موافق باشد، با هماهنگی دو طرف این توافق تمدید شود. تیم مذاکره کننده تصمیم گیر نیست و تصمیم گیری در تهران انجام خواهد شد.

از گفتگو با عربستان استقبال می کنیم

وی در مورد تائید گفتگوهای ایران و عربستان از سوی یک مقام سعودی بیان کرد: هدف گفتگوها مسائل دوجانبه و منطقه ای بوده است، همواره از این گفتگوها در هر سطحی استقبال می کنیم این سیاست جدیدی نیست، باید منتظر نتایج ماند.

خطیب زاده راجب چرخش عربستان به گفتگو با ایران و جدی بودن ریاض در گفتگوها تصریح کرد: در روابط بین المللی به جای اینکه به نیت خوانی بپردازیم، باید به عملکردها پرداخته شود. تنش زدایی و روابط میان دو کشور اسلامی در منطقه خلیج فارس به نفع دو ملت و منطقه است. فکر می کنیم باید از رفع کدورت ها و موضوعاتی که بین دو کشور بوده است استقبال کنیم، امیدواریم با تغییر فضا به مفاهمه معنی داری درباره روابط دوجانبه و منطقه برسیم و مساعی جمیله خود را در این باره به کار خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین تحولات مذاکرات وین و انتشار برخی اخبار از سوی منابع آگاه عنوان کرد: وزارت امور خارجه به خاطر جایگاه حرفه ای خود مسائل داخلی کمتر ورود می کند و به صبر و شکیبایی در این مسئله معروف است. ما در وزارت امور خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم، همه رسانه ها بدانند هر منبع آگاهی از وزارت خارجه نیست. انتظار جدی ما از رسانه ها این است که مانند همیشه همراه مردم و مصالح عالیه آنها باشند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!