پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۹:۰۳
بین الملل - کد خبر : 16308
سه شنبه، ۱۱ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

ایمن الظواهری: از پزشک قاهره تا رهبر القاعده

ایمن الظواهری پس از سپری کردن سال ها به عنوان سازمان دهنده و استراتژیست اصلی القاعده جانشین اسامه بن لادن به عنوان رهبر القاعده شد، اما او کاریزمای بن لادن را نداشت و بوجود آمدن گروه شبه نظامیان رقیب، داعش، توانایی او را برای رهبری حملات قابل توجه به غرب کاهش داد.

ایمن الظواهری: از پزشک قاهره تا رهبر القاعده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه در برنامه زنده تلویزیونی گفت الظواهری 71 ساله در حمله پهپادی آمریکا کشته شد. مقامات آمریکایی گفتند که این حمله روز یکشنبه در کابل پایتخت افغانستان رخ داد.

به نقل از رویترز، در سال‌های پس از مرگ بن لادن در سال 2011، حملات هوایی آمریکا تعدادی از معاونان الظواهری را کشت و توانایی این گروه شبه نظامی مصری را برای هماهنگی جهانی تضعیف کرد.

او شاهد بود که القاعده عملاً توسط شورش‌های بهار عربی در سال ۲۰۱۱ که عمدتاً توسط فعالان طبقه متوسط و روشنفکران مخالف دهه‌ها خودکامگی راه‌اندازی شد، کنار گذاشته شد.

الظواهری علیرغم شهرتی که به عنوان شخصیتی انعطاف ناپذیر و مبارز داشت، موفق شد گروه‌هایی را در سرتاسر جهان پرورش دهد که منجر به خشونت شدند و تعدادی از کشورها را در سراسر آسیا، آفریقا و خاورمیانه بی ثبات کرد.

اما دوران القاعده به عنوان شبکه بین المللی که حمله تاریخی 11 سپتامبر را در آمریکا طرح ریزی کرد، خیلی وقت بود گذشته بود و در عوض، جای خود را به خشونت و درگیری های محلی داده بود.

اولین باری که دنیا نام او را شنید زمانی بود که پس از ترور انور السادات، رئیس جمهور مصر در سال 1981، در قفس دادگاه ایستاد.

الظواهری در حالی که ردای سفید بر تن داشت، در حالی که متهمان خشمگین از پیمان صلح سادات با اسرائیل شعار می دادند، فریاد زد: «ما فداکاری کردیم و هنوز هم برای فداکاری های بیشتر تا پیروزی اسلام آماده ایم.»

الظواهری به دلیل نگهداری غیرقانونی اسلحه سه سال در زندان بود، اما از اتهامات اصلی تبرئه شد.

الظواهری، یک جراح آموزش دیده که یکی از نام‌های مستعار او دکتر بود، پس از آزادی به پاکستان رفت و در آنجا با هلال احمر برای درمان چریک های مجاهد که در افغانستان در حال جنگ با نیروهای شوروی زخمی شده بودند، کار کرد.

در آن دوره، او با بن لادن، سعودی ثروتمندی که به مقاومت افغانستان پیوسته بود، آشنا شد.

الظواهری با به دست گرفتن رهبری جهاد اسلامی در مصر در سال 1993، در اواسط دهه 1990 یک شخصیت برجسته در مبارزات انتخاباتی برای سرنگونی دولت و ایجاد یک دولت اسلامی بود.

مقامات مصری پس از سوء قصد به حسنی مبارک در ژوئن 1995 در آدیس آبابا، جهاد اسلامی را بشدت سرکوب کردند. الظواهری نیز در پاسخ، دستور حمله سال 1995 به سفارت مصر در اسلام‌آباد را داد. دو خودروی پر از مواد منفجره از دروازه های محوطه عبور کردند و 16 نفر را کشتند.

در سال 1999، دادگاه نظامی مصر الظواهری را غیابی به اعدام محکوم کرد.

 

تهدیدات جهانی القاعده

سال‌ها تصور می‌شد که الظواهری در امتداد مرز بین پاکستان و افغانستان پنهان شده است.

یک مقام ارشد دولت گفت که امسال، مقامات آمریکایی متوجه شدند که خانواده الظواهری - همسر، دختر و فرزندانش - به خانه امنی در کابل نقل مکان کرده اند و متعاقباً الظواهری را در همان مکان شناسایی کردند.

به گفته این مقام، او صبح یکشنبه هنگام بیرون آمدن از بالکن خانه در یک حمله پهپادی کشته شد. هیچ کس دیگری آسیب ندید. الظواهری در سال 2011 پس از کشته شدن بن لادن در مخفیگاهش در پاکستان، رهبری القاعده را بر عهده گرفت.

الظواهری در عزاداری برای بن لادن وعده داد که حملات به غرب را دنبال خواهد کرد و تهدید او را یادآور شد که "تا زمانی که ما امنیت را به عنوان یک واقعیت زندگی نکنیم و سرزمین مسلمانان را ترک نکنید، رنگ امنیت را نخواهید دید".

در سطح عملی، اعتقاد بر این است که الظواهری در برخی از بزرگترین عملیات های القاعده، کمک به سازماندهی حملات سال 2001، زمانی که هواپیماهای ربوده شده توسط القاعده برای کشتن 3000 نفر در ایالات متحده استفاده شد، شرکت داشته است.

او به اتهام نقش داشتن در بمب گذاری های سال 1998 در سفارت های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا متهم شد. اف‌بی‌آی جایزه ۲۵ میلیون دلاری را برای سر او در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

 

خانواده برجسته

الظواهری از محله های فقیر نشین قاهره بیرون نیامد. الظواهری که در سال 1951 در خانواده ای سرشناس قاهره به دنیا آمد، نوه امام اعظم الازهر، یکی از مهم ترین مساجد اسلام بود.

الظواهری در حومه سرسبز معادی قاهره بزرگ شد، مکانی که مورد علاقه مهاجران کشورهای غربی است.

او از ایده های انقلابی نویسنده مصری سید قطب، اسلام گرائی که در سال 1966 به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت اعدام شد، الهام گرفت.

افرادی که در دهه 1970 با الظواهری در دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره تحصیل کردند، مرد جوانی سرزنده را توصیف می کنند که به سینما می رفت، موسیقی گوش می داد و با دوستانش شوخی می کرد.

دکتری که با الظواهری درس خوانده ، گفت: «وقتی او از زندان بیرون آمد، فرد کاملاً متفاوتی بود.»

هنگام ظاهر شدن در قفس دادگاه پس از ترور سادات در رژه نظامی، الظواهری مطبوعات بین المللی را خطاب قرار داد و گفت که همرزمان من از شکنجه های شدید از جمله شلاق و حمله سگ های وحشی در زندان رنج برده اند.

او گفت: «آنها همسران، مادران، پدران، خواهران و پسران ما را در یک محاکمه دستگیر کردند تا فشار روانی بر زندانیان بی گناه وارد کنند.»

برخی می گفتند که چنین شرایط الظواهری را بیشتر افراطی کرد و او را در مسیر القاعده جهانی قرار داد.

 

منبع: www.reuters.com

تحلیلگر ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!