چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۴:۵۳
علم و فناوری جهان - کد خبر : 14191
جمعه، ۱۲ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

ایستگاه فضایی بین‌المللی برای فرار از زباله‌های فضایی منحرف می‌شود

در آخرین مورد از مجموعه حوادثی که در آن زباله‌های فضایی، فضانوردان را مجبور به واکنش کرد، رئیس آژانس فضایی روسیه گفت: «ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) روز جمعه مجبور شد برای جلوگیری از برخورد با یک زباله به جامانده از یک پرتابگر آمریکایی، از مسیر خود منحرف شود.»

ایستگاه فضایی بین‌المللی برای فرار از زباله‌های فضایی منحرف می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، از زمانی که روسیه در ماه گذشته آزمایش موشکی ضد ماهواره ای انجام داد، درخواست ها برای نظارت و تنظیم زباله های فضایی افزایش یافته است. این آزمایش، یک میدان زباله در مدار ایجاد کرد که مقامات آمریکایی گفتند که برای سال‌ها فعالیت‌های فضایی را با خطر مواجه می‌کند.

به نقل از رویترز، دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسکوسموس روسیه، روز جمعه گفت که ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل زباله‌های فضایی به جا مانده از یک پرتابگر آمریکایی که در سال 1994 به مدار فرستاده شده بود، مجبور شد حرکت کند.

روسکوسموس گفت که مدار ایستگاه، در یک مانور برنامه ریزی نشده که توسط کنترل ماموریت انجام شد، برای جلوگیری از برخورد به مدت نزدیک به 3 دقیقه 310 متر، کاهش یافت.

روگوزین افزود که این مانور بر پرتاب برنامه ریزی شده فضاپیما سایوز ام اس-20 در 8 دسامبر از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان و لنگر انداختن آن در ایستگاه فضایی بین المللی تاثیری نخواهد داشت.

زباله های فضایی شامل وسایل پرتاب دور انداخته شده یا بخش هایی از فضاپیما هستند که در فضا شناور هستند و خطر برخورد آن ها با ماهواره ها یا ایستگاه فضایی بین المللی، همواره وجود دارد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو، در یک مقاله نظری که روز پنجشنبه در فایننشال تایمز منتشر شد، گفت که نابودی این ماهواره توسط روسیه در ماه گذشته خطر تبدیل فضا به انبار زباله را به همراه داشت.

او نوشت: «تا زمانی که مسیر خود را تغییر ندهیم، فرصت‌های فضا برای بهبود زندگی‌مان روی زمین می‌تواند برای نسل‌ها بسته شود.»

زباله‌های فضایی، ناسا را مجبور کرد تا روز سه‌شنبه یک پیاده‌روی فضایی را برای جایگزینی آنتن معیوب ایستگاه فضایی بین‌المللی به تعویق بیندازد. ماه گذشته ایستگاه فضایی بین‌المللی مانور کوتاهی برای فرار از قطعه‌ای از یک ماهواره از کار افتاده چینی انجام داد.

روز جمعه، روسکوسموس در اظهاراتی جداگانه گفت امیدوار است بیل نلسون، رئیس ناسا، در نیمه اول سال 2022 به روسیه سفر کند تا در مورد همکاری بیشتر در ایستگاه فضایی بین المللی گفتگو کند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!