پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۱:۳۴
بهداشت و درمان - کد خبر : 15059
سه شنبه، ۲۱ دي، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

ایران تنها کشور مسلمان عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر

مقدم گفت: ایران تنها کشور مسلمان عضو کارگروه بین المللی انجمن خون‌های نادر است.

ایران تنها کشور مسلمان عضو انجمن  بین المللی خون‌های نادر

به گزاش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، مقدم گفت: ایران تنها کشور مسلمان عضو کارگروه بین المللی انجمن خون‌های نادر است.

کارشناس مسئول خون های نادر سازمان انتقال خون گفت: تا کنون اطلاعات یک هزار و۴۰۰ ایرانی با گروه‌های خونی نادر در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است. این افراد از بین افرادی که غربالگری شده اند، شناسایی و اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است.

 مصطفی مقدم بیان کرد: درحال حاضر بیش از ۳۵۰ واحد خون نادر به صورت منجمد از این یک هزار و ۴۰۰ نفر گرفته و به صورت منجمد ذخیره سازی شده است که تا ۳۰ سال قابلیت نگهداری دارد  این خون‌های نادر در تهران ذخیره سازی شده است و در صورت لزوم برای افراد نیازمند به این گروه های خونی نادر در سراسر کشور از طریق سازمان انتقال خون ارسال می شود.

قابل ذکر است که، خدماتی که سازمان انتقال خون به به افرادی با گروه های خونی نادر و بسیار نادر می دهد، رایگان است.

مقدم ادامه داد: در دنیا حدود ۸۰ گروه خونی بسیار نادر و در ایران نیز ۱۸ گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.

همچنین، میزان فراوانی گروه های خونی در یک کشور بستگی به نوع گروه خونی نادر و جمعیت هر کشور دارد به عنوان مثال گروه خونی بمبی از جمله گروه های خونی بسیار نادر شناخته شده در ایران است.

این متخصص ایمونو هماتولوژی گفت: معمولا تعریف خاص و معینی در مورد گروه های خونی نادر به طور مشترک وجود ندارد، اما افراد دارای گروه خون‌های نادر افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر ۵ هزار تا ۱۰ هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

 مقدم  افزود: همچنین افرادی که حداقل در گروه خونی اصلی (O، A، B، AB) قرار نداشته باشند در رده بندی گروه های خونی نادر قرار می گیرند.

برخی افراد با آنتی ژن های گروه خون اصلی با نام ABO آشنا هستند و برای مثال اگر گروه خون فردی A باشد بر روی سطح گلبول قرمز خون وی آنتی ژن A و اگر گروه خونی B باشد، آنتی ژن B وجود دارد، افرادی که گلبول قرمز آنها حاوی آنتی ژن های A و B باشد، گروه خونی AB  و در صورتیکه هیچکدام از آنتی ژن های A و B بر روی سطح گلبول قرمز مشاهده نشود، فرد دارای گروه خونی O است.

اما اطلاع از سایر آنتی ژن ها در بین جامعه کمتر است، زیرا این آنتی ژن ها در گروه خونی افراد کمتری در جامعه مشاهده می شود و گاهی اوقات عکس آن هم وجود دارد یعنی خون تقریبا همه افراد جامعه دارای آنتی ژن خاصی است و در صورتیکه در خون بسیار کمی از افراد جامعه آن آنتی ژن مشاهده نشود، می گوییم خون این افراد آنتی ژن منفی است و گروه خونی آنها نادر است.

اهداکنندگان گروه های خونی نادر به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی ژن منفی وجود دارد و گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) از افرادی تشکیل شده که یک آنتی ژن با شیوع بالا در خون آنها منفی است.

مصطفی مقدم بیان کرد:  گروه های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهدا کنندگان خون شناسایی می شوند، عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوادث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال برمی‌خوردند، شناسایی می شوند.

وی افزود:  اهمیت گروه های خونی زمانی مشخص می شود که فرد نیاز به تزریق خون پیدا می کند و مجبور می شویم که به وی خون تزریق کنیم و در این زمان حتما باید به وی خون سازگار تزریق شود و به همین دلیل کمیاب بودن افراد با گروه خونی نادر، سازمان انتقال خون برا ی ارائه خدمت بهتر به کسانی که دارای خون نادر هستند با همکاری سازمان بهداشت جهانی استقرار برنامه ملی خون های نادر را درنظر گرفت و از اردیبهشت سال ۱۳۸۷ به عنوان مرکز آموزش فنی و علمی نگهداری و مدیریت برنامه خون های نادر سازمان بهداشت جهانی درسطح بین الملل فعالیت می کند.

وی اعلام کرد: ۲۳ کشور عضو رسمی کارگروه بین‌المللی انجمن خون های نادر هستند و ایران هم عضو این انجمن است و به دلیل فعالیت‌های خوب ایران در این زمینه، در زمره کشورهای توسعه یافته هستیم و همچنین ایران تنها کشور مسلمان عضو کارگروه بین المللی انجمن خون‌های نادر است.

مقدم در پایان گفت: پس از شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر و بسیار نادر، تشکیل پرونده صورت می گیرد، ‌ بعد از انجام تست های تکمیلی، این خون های اهدایی در بانک خون ذخیره شده تا در مواقع لازم برای بیماران و متقاضیان این گروه های خونی استفاده شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!