پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۷:۵۳
ایران - کد خبر : 16391
سه شنبه، ۲۵ مرداد، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

ایران به متن پیش نویس نهایی اتحادیه اروپا پاسخ داد

یک مقام اتحادیه اروپا گفت، ایران روز دوشنبه به متن پیش نویس «نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای 2015 پاسخ داد. این در حالیست که وزیر امور خارجه ایران از ایالات متحده خواسته است برای حل و فصل سه مورد باقی مانده انعطاف نشان دهد.

ایران به متن پیش نویس نهایی اتحادیه اروپا پاسخ داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پس از 16 ماه گفتگوهای غیرمستقیم ایالات متحده و ایران، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه پیشنهاد "نهایی" را ارائه کرده است و انتظار دارد ظرف مدت کوتاهی پاسخ دریافت کند. 

به نقل از رویترز، واشنگتن اعلام کرده است که آماده است تا به سرعت متن احیای توافق 2015 بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا را امضا کند. این درحالیست که مذاکره کنندگان ایرانی گفتند که "دیدگاه ها و ملاحظات اضافی" تهران در مورد متن اتحادیه اروپا بعداً اعلام خواهد شد.

این مقام اتحادیه اروپا روز دوشنبه هیچ جزئیاتی در مورد واکنش ایران به این متن ارائه نکرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پیشتر روز دوشنبه گفت: «سه موضوع وجود دارد که اگر حل شود، می‌توانیم در روزهای آینده به توافق برسیم.»

وی ادامه داد: «ما به آنها گفته ایم که خطوط قرمز ما باید رعایت شود. ما انعطاف کافی نشان داده ایم. نمی خواهیم به توافقی برسیم که بعد از 40 روز، دو ماه یا سه ماه به بن بست برسد.»

ایالات متحده گفت که این توافق تنها در صورتی می تواند احیا شود که ایران موضوعات «اضافی» را کنار بگذارد. رویترز ادعا کرد که اظهار نظر، اشاره ای آشکار به درخواست های تهران مبنی بر اینکه ناظر هسته ای سازمان ملل، تحقیقات در مورد ردیابی اورانیوم ناشناخته در ایران را ببندد و سپاه پاسداران این کشور از فهرست تروریسم آمریکا خارج شود.

دیپلمات‌ها و مقامات به رویترز گفته‌اند که چه تهران و واشنگتن پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا را بپذیرند یا نپذیرند، هیچ‌کدام احتمالاً این پیمان را مرده اعلام نخواهند کرد؛ زیرا زنده نگه داشتن آن منافع هر دو طرف را تامین می‌کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «روزهای آینده بسیار مهم است»، گفت: «اگر آنها انعطاف‌پذیری نشان ندهند، آخر دنیا نخواهد بود. آن‌گاه برای حل مسائل باقی‌مانده به تلاش‌ها و گفت‌وگوهای بیشتری نیاز داریم.»

خطرات زیاد است، زیرا شکست در مذاکرات هسته‌ای خطر یک جنگ منطقه‌ای جدید با اسرائیل را به همراه خواهد داشت.

ایران نسبت به واکنش «مرگبار» به هرگونه حمله اسرائیل هشدار داده است.

امیرعبداللهیان گفت: «مانند واشنگتن، در صورت شکست مذاکرات، ما نیز نقشه دومی برای خود داریم.»

در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، توافقی را که پیش از روی کار آمدنش به دست آمده بود، نادیده گرفت و آن را به نفع ایران خواند و تحریم‌های سخت‌گیرانه آمریکا را مجدداً اعمال کرد.

توافق 2015 در ماه مارس پس از 11 ماه گفتگوهای غیرمستقیم بین تهران و دولت جو بایدن، در وین، در آستانه احیای مجدد ظاهر شد.

اما مذاکرات بر سر موانعی از جمله درخواست تهران مبنی بر اینکه واشنگتن تضمین کند که هیچ رئیس‌جمهوری آمریکا مانند ترامپ از توافق خارج نخواهد شد فعلا به نتیجه نرسیده است.

بایدن اعلام کرده است که نمی تواند این قول را بدهد زیرا توافق هسته ای یک تفاهم سیاسی غیر الزام آور است، نه یک معاهده الزام آور قانونی.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!