جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۳:۰۲
اروپا و آمریکا - کد خبر : 15420
يكشنبه، ۱۰ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

ایتالیا رئیس جمهور ماتارلا را برای دومین دور پیاپی انتخاب کرد

سرجیو ماتارلا، رئیس دولت ایتالیا روز شنبه برای دومین دوره مجددا انتخاب شد و روسای احزاب از او خواستند که پس از یک هفته رای گیری بی نتیجه و اغلب پرآشوب در پارلمان برای انتخاب جانشین، به کار خود ادامه دهد.

ایتالیا رئیس جمهور ماتارلا را برای دومین دور پیاپی انتخاب کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، روسای احزاب از ماتارلا 80 ساله به خاطر موافقت با ماندن تشکر کردند؛ اما تلاش‌های ناموفق برای جایگزینی او در طول هفت دور رأی‌گیری، زخم‌های عمیقی بر جای گذاشته است که پیامدهای بالقوه خطرناکی برای ثبات سیاسی دارد.

به نقل از رویترز، با این وجود، بازارهای مالی احتمالاً واکنش مثبتی به وضع موجود با توجه به ابقای ماریو دراگی، نخست وزیر، که به وضوح ابراز امیدواری کرده بود که خودش رئیس جمهور شود، نشان خواهند داد.

دراگی در بیانیه‌ای گفت که انتخاب مجدد ماتارلا "خبر بسیار خوبی برای ایتالیایی‌ها" بود و از او به خاطر "تصمیمش برای همراهی با اراده بسیار قوی پارلمان" تشکر کرد.

پاپ فرانسیس پیام تبریکی به رئیس جمهور منتخب فرستاد.

در دور هشتم در میان بیش از 1000 قانونگذار و نمایندگان منطقه ای در مجلس نمایندگان، زمانی که ماتارلا 505 رای لازم برای پیروزی در انتخابات را بدست آورد، تشویق های بلند و طولانی به گوش رسید.

او پیش از این احتمال ماندن در سمت خود را رد کرده بود؛ اما با به خطر افتادن ثبات سیاسی کشور، در مواجهه با درخواست های رهبران پارلمان که اوایل روز با او در کاخ خود ملاقات کردند، نظر خود را تغییر داد.

ماتارلا در اظهارات کوتاهی از کاخ ریاست جمهوری گفت که بحران جاری کرونا و شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی ایتالیا به این معنی است که او موظف است تصمیم پارلمان را بپذیرد.

او گفت که با وجود اینکه برنامه‌های شخصی دیگری داشته است؛ اما "متعهد است که انتظارات و امیدهای مردم را برآورده کند".

در نظام سیاسی ایتالیا، رئیس جمهور یک شخصیت قدرتمند است که می تواند نخست وزیران را منصوب کند و اغلب برای حل بحران های سیاسی از او کمک خواسته می شود. دولت های سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، به طور متوسط حدود یک سال باقی می مانند.

 

اتهام مجدد

انریکو لتا، رهبر حزب چپ میانه دموکراتیک (PD) که از انتخاب مجدد ماتارلا حمایت کرده بود، با خبرنگاران صحبت کرد و "از انتخاب سخاوتمندانه او در قبال کشور تشکر فراوان کرد."

یک منبع سیاسی گفت، دراگی پیش از این با ماتارلا تماس گرفت و از او خواست که به مسئولیت خود ادامه دهد.

روابط میان احزاب در ائتلاف حاکم در طول فرآیند انتخابات و در بحبوحه اتهامات متقابل به دلیل عدم دستیابی به یک رقم اجماع، بدتر شده است.

ائتلاف دراگی شامل احزاب اصلی چپ میانه و راست میانه و همچنین لیگ جناح راست، جنبش 5 ستاره ضد تشکیلات و طیفی از احزاب کوچکتر است.

ولفانگو پیکولی از شرکت مشاوره سیاسی "Teneo" گفت: «زمینه کلی سیاسی کشور، از دولت دراگی که در یک سال باقی مانده تا انتخابات عمومی بعدی با یک وظیفه دلهره آور مواجه است، کمتر حمایت خواهد کرد.»

در سمت راست، در حالی که لیگ و راست-میانه فورتزا ایتالیا در پایان از تصمیم ماتارلا برای ادامه کار استقبال کردند، متحد آنها برادران ایتالیا که در دولت به آنها نپیوسته اند، اقدامات پشت پرده را محکوم کردند.

جورجیا ملونی، رهبر برادران ایتالیا در بیانیه ای گفت: «پارلمان نشان داد که برای ایتالیایی ها مناسب نیست

او متحدانش را متهم کرد که ریاست جمهوری را "مبادله" کردند؛ تا اطمینان حاصل شود که دولت تا پایان دوره قانونگذاری در سال 2023 بر سر جای خود باقی می ماند و گفت که بلوک محافظه کار "نیاز به تاسیس مجدد" دارد.

لتا، رئیس "PD"، که در این هفته تقابل بین حزبی، قوی تر از بقیه ظاهر شده است، گفت: «چشم انداز سیاسی تغییر کرده است». و برخی ناظران تغییراتی را در تیم کابینه دراگی در کوتاه مدت پیش بینی می کنند.

حتی قبل از توافق میان رهبران خود، قانونگذاران به طور فزاینده ای از ماتارلا در رای گیری روزانه حمایت می کردند و تعداد آرای او در دور هفتم اوایل روز شنبه به 387 افزایش یافت.

در نهایت او 759 رای به دست آورد که 94 رای بیشتر از اولین انتخابات خود در سال 2015 بود و پس از ساندرو پرتینی، رئیس جمهور ایتالیا در سال های 1978 تا 1985، دومین رئیس جمهور ایتالیایی با چنین آماری، می باشد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!