چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۱:۱۷
نظامی بین الملل - کد خبر : 16440
پنجشنبه، ۰۳ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

اوکراین: 22 کشته غیرنظامی بر اثر حمله روسیه در روز استقلال

مقامات در کیف گفتند، در حالی که این کشور روز استقلال خود را زیر گلوله باران شدید روسیه گذراند، حمله موشکی روسیه 22 غیرنظامی را کشت و یک قطار مسافربری در شرق اوکراین را به آتش کشید.

اوکراین: 22 کشته غیرنظامی بر اثر حمله روسیه در روز استقلال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی در آستانه سی و یکمین سالگرد استقلال اوکراین از حاکمیت شوروی در روز چهارشنبه نسبت به خطر "تحریک های نفرت انگیز روسیه" هشدار داده بود و جشن های عمومی لغو شد.

به نقل از رویترز، این تعطیلات همچنین مصادف شد با شش ماه از زمان حمله نیروهای روسی به اوکراین و ویرانگرترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت موشک‌ها به قطاری در شهر کوچک چاپلین، در حدود 145 کیلومتری غرب دونتسک برخورد کردند.

او در یک سخنرانی ویدئویی بعدازظهر گفت: "چاپلین درد امروز ماست. تا این لحظه 22 نفر کشته شده اند. او افزود که اوکراین روسیه را مسئول تمام کارهایی که انجام داده است می داند."

کیریلو تیموشنکو، دستیار زلنسکی بعداً گفت که نیروهای روسی دو بار چاپلین را گلوله باران کردند. وی در بیانیه ای گفت که در اولین حمله یک پسر در اثر اصابت موشک به خانه اش کشته شد و 21 نفر بعداً با اصابت موشک به ایستگاه راه آهن و آتش زدن پنج واگن قطار جان باختند.

وزارت دفاع روسیه بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر گفت: "حمله موشکی روسیه به ایستگاه قطار پر از غیرنظامیان در اوکراین با الگوی جنایات مطابقت دارد. ما به همراه شرکای خود از سراسر جهان به ایستادن در کنار اوکراین و پاسخگویی مقامات روسیه ادامه خواهیم داد."

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت، در تعطیلات اوکراین، ارتش روسیه از حمله به کیف اجتناب کرد و شهرهای خط مقدم مانند خارکیف، میکولایف، نیکوپول و دنیپرو را با حملات توپخانه‌ای هدف قرار داد.

 

جشن های عمومی ممنوع

مقامات گفتند که کیف به طور جداگانه اطلاعاتی را به نهادهای حقوقی بین‌المللی در مورد برنامه‌های روسیه برای محاکمه مبارزان اوکراینی اسیر شده از هنگ آزوف در ماریوپل ارائه کرد.

این شهر بندری در ماه آوریل پس از هفته ها گلوله باران شدید به دست نیروهای روسیه افتاد.

آرستویچ، مشاور رئیس جمهور گفت زلنسکی به صراحت گفته است که در صورت برگزاری محاکمات، کیف «هرگز، هرگز» مذاکرات صلح با مسکو را ادامه نمیدهد.

ند پرایس، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این روند غیرقانونی به منزله "مسخره کردن عدالت" خواهد بود.

اوکراین در آگوست 1991 از اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی اعلام استقلال کرد و جمعیت آن با اکثریت قاطع در همه پرسی در دسامبر سال 1990 به استقلال رای دادند.

جشن های تعطیلات رسمی 24 آگوست لغو شد، اما بسیاری از اوکراینی ها این مناسبت را با پوشیدن پیراهن های گلدوزی شده مخصوص لباس ملی جشن گرفتند.

آژیرهای حمله هوایی در طول روز حداقل هفت بار در کیف پایتخت به صدا درآمد، اما هیچ حمله ای رخ نداد.

زلنسکی 44 ساله در مراسم یادبود کشته دگان در کلیسای بزرگ کیف گفت که اوکراین مناطق تحت اشغال روسیه در شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه را که روسیه در سال 2014 ضمیمه کرد، بازپس خواهد گرفت.

 

حمله موشکی دور از خطوط مقدم

مقامات محلی گفتند که نیروهای اوکراینی یک پهپاد روسی را در منطقه وینیتسیا سرنگون کردند در حالی که چندین موشک روسی به منطقه خملنیتسکی اصابت کرد.

روسیه بارها هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی را رد کرده است. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نشستی در ازبکستان گفت که مسکو عمداً عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان کاهش داده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه روز چهارشنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، منطق مسکو را برای اقداماتش در اوکراین تکرار کرد و گفت که برای رفع تهدیدهای امنیتی «بدیهی» علیه روسیه، به یک «عملیات ویژه» برای « غیرنظامی کردن» این کشور نیاز است.

موضع مسکو توسط اوکراین و غرب به عنوان بهانه ای بی اساس برای جنگ فتح امپریالیستی رد شده است.

 

افزایش حمایت غرب

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، نزدیک به 3 میلیارد دلار برای تسلیحات و تجهیزات برای اوکراین در "بزرگترین کمک امنیتی واشنگتن تا به امروز" اعلام کرد. در دوران بایدن، ایالات متحده بیش از 13.5 میلیارد دلار به اوکراین کمک نظامی کرده است.

روسیه در ماه‌های اخیر پس از عقب راندن نیروهایش از کیف در هفته‌های اولیه جنگ، پیشرفت‌های کمی داشته است.

نیروهای روسیه مناطقی از جنوب از جمله سواحل دریای سیاه و دریای آزوف و بخش‌های وسیعی از استان‌های لوهانسک و دونتسک را که منطقه شرقی دونباس را تشکیل می‌دهند، تصرف کرده‌اند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!