سه شنبه، 28 فروردين، 1403 | Tuesday 16th of April 2024
۱۰:۰۳
نظامی بین الملل - کد خبر : 16371
شنبه، ۲۲ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

اوکراین و روسیه یکدیگر را به بمباران نیروگاه هسته ای متهم کردند

اوکراین و روسیه روز جمعه یکدیگر را متهم کردند که با گلوله باران بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، منطقه را در معرض خطر فاجعه ای عظیم قرار داده اند.

اوکراین و روسیه یکدیگر را به بمباران نیروگاه هسته ای متهم کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، کشورهای غربی از مسکو خواسته اند تا نیروهای خود را از نیروگاه زاپروژیا خارج کند، اما تاکنون هیچ نشانه ای از موافقت روسیه با این کار دیده نشده است. این نیروگاه در اوایل ماه مارس به تصرف نیروهای روسی درآمد اما هنوز توسط تکنسین های اوکراینی اداره می شود.

به نقل از رویترز، والنتین رزنیچنکو، فرماندار منطقه دنیپروپتروفسک، گفت که سه غیرنظامی از جمله یک کودک در گلوله باران یکی از این شهرها زخمی شدند.

کیف هفته‌ها گفته است که در حال برنامه‌ریزی یک ضد حمله برای بازپس‌گیری استان‌های زاپروژیا و خرسون است.

پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک گفت در روز جمعه شهر کراماتورسک در شرق این کشور تحت بمباران های بیشتری قرار گرفته است. ویدئویی که در کانال تلگرامی وی منتشر شده نشان می‌دهد که خسارات زیادی به خانه‌های مسکونی وارد شده است. شهردار شهر در فیسبوک گفت که سه نفر کشته شدند.

ارتش اوکراین اعلام کرد که توپخانه این کشور یک انبار مهمات روسیه را در نزدیکی پلی در حدود 130 کیلومتری پایین رودخانه دنیپرو منهدم کرد و گفت اکنون می تواند تقریباً به تمام خطوط تدارکاتی مسکو در جنوب اشغالی حمله کند.

سرهی خلان، یک مقام رسمی در منطقه خرسون، روز جمعه در فیس بوک نوشت، نیروهای اوکراینی به پل چهارمی که بر رودخانه دنیپرو قرار دارد، ضربه زدند.

خلان گفت: «امروز نیروهای مسلح اوکراین آخرین و چهارمین پل را که ساحل چپ و راست را به هم وصل می کند، زدند. این بدان معناست که روس ها دیگر هیچ راهی برای آوردن تجهیزات جدید ندارند».

مقامات روسی درباره این گزارش ها اظهار نظری نکرده اند.

رویترز به طور مستقل نتوانست این گزارش ها را تایید کند.

 

شکاف دیپلماتیک

حمله روسیه به اوکراین روابط آمریکا و روسیه را به نقطه پایینی رسانده و روز جمعه هشدار جدیدی از سوی مسکو درباره تعمیق این شکاف دیپلماتیک ارسال شد.

روسیه ارسال سلاح به اوکراین توسط آمریکا را دخالت مستقیم در جنگ نامیده است.

روز جمعه، یک مقام ارشد روسیه اظهار کرد که مسکو به واشنگتن گفته است که اگر سنای آمریکا، روسیه را به عنوان "دولت حامی تروریسم" معرفی کند، روابط دیپلماتیک به شدت آسیب می بیند و حتی ممکن است قطع شود.

خبرگزاری تاس به نقل از الکساندر دارچیف، رئیس بخش آمریکای شمالی در وزارت خارجه روسیه، تصریح کرد: «چنین قانونی، جدی‌ترین آسیب‌های جانبی را برای روابط دیپلماتیک دوجانبه، تا حد حتی قطع آنها به همراه خواهد داشت».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از ایالات متحده و دیگر کشورها خواسته است که روسیه را به هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم کنند؛ ادعایی که مسکو آن را رد می‌کند.

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود در روز جمعه گفت: «پس از تمام کارهایی که اشغالگران در اوکراین انجام داده‌اند، تنها یک رویکرد در قبال روسیه وجود دارد. محسوب کردن آن به عنوان یک کشور تروریستی.»

 

مواد رادیواکتیو

آژانس Energoatom اوکراین که کارگران آن هنوز نیروگاه زاپروژیا را تحت اشغال روسیه اداره می کنند، گفت که این نیروگاه پنج بار در روز پنجشنبه از جمله در نزدیکی محل ذخیره مواد رادیواکتیو مورد اصابت قرار گرفت.

روسیه می گوید اوکراین بی پروا به سمت نیروگاه شلیک می کند. کیف می‌گوید که نیروهای روسی خودشان به آن حمله کردند و همچنین از این نیروگاه به‌عنوان سپری برای تأمین پوشش بمباران شهرهای نزدیک تحت کنترل اوکراین، استفاده می‌کنند. رویترز نتوانست هیچ یک از این ادعاها را تأیید کند.

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی ارتش جنوب اوکراین به تلویزیون ملی این کشور گفت: «نیروهای مسلح اوکراین به زیرساخت‌ها (این نیروگاه) آسیب نمی‌رسانند. به جایی که ممکن است خطری در مقیاس جهانی وجود داشته باشد، حمله نکنید.»

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه، این اتهامات را رد کرد و آن را "100% مزخرف" خواند.

کارشناسان هسته ای نگرانند که جنگ ممکن است به استخرهای سوخت مصرف شده نیروگاه یا راکتورها آسیب برساند.

خطوط مقدم اصلی اوکراین در هفته‌های اخیر نسبتاً ساکن بوده‌اند، اما درگیری‌ها اخیراً با پیش‌بینی آنچه اوکراین می‌گوید یک ضدحمله برنامه‌ریزی‌شده در جنوب است، تشدید شده است.

ستاد کل اوکراین روز جمعه از گلوله باران و حملات هوایی گسترده نیروهای روسی به تعداد زیادی از پایگاه های نظامی، به ویژه در شرق خبر داد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 28 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!