چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۶:۴۰
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16553
پنجشنبه، ۳۱ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

اوکراین خواستار لغو حق وتو روسیه در شورای امنیت شد، پوتین اعلام بسیج عمومی کرد

در حالی که روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل در مورد جنایات مرتکب شده در اوکراین نشستی را آغاز کرد، اوکراین از سازمان ملل خواست روسیه را به خاطر تهاجم مجازات کند و وتوی آن در شورای امنیت را از این کشور سلب کند.

اوکراین خواستار لغو حق وتو روسیه در شورای امنیت شد، پوتین اعلام بسیج عمومی کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، نشست شورای امنیت یک روز پس از آن برگزار می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور بسیج صدها هزار نفر از روس‌ها برای جنگ در اوکراین، ضمیمه بخش‌هایی از خاک اوکراین و تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را صادر کرد.

به نقل از رویترز، رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رهبران جهان گفت: جنایتی علیه اوکراین مرتکب شده است و ما خواستار مجازات عادلانه هستیم.

زلنسکی خواستار تشکیل دادگاه ویژه سازمان ملل برای اعمال «مجازات عادلانه» علیه روسیه و لغو وتوی شورای امنیت مسکو شد.

این شورا نتوانسته است هیچ اقدام معناداری در مورد اوکراین انجام دهد زیرا روسیه به همراه ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و چین یک عضو دائمی دارای حق وتو است. نشست روز پنجشنبه حداقل بیستمین جلسه شورای امنیت در مورد اوکراین در سال جاری خواهد بود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با همتایان اوکراینی و غربی خود از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، زمانی که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، به شورای امنیت 15 عضوی گزارش می‌دهند، روبه‌رو خواهد شد.

اوکراین و ایالات متحده، روسیه را به جنایات جنگی در اوکراین متهم کرده اند. روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را در جریان آنچه "عملیات نظامی ویژه خود" می نامد را رد می کند و اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر را به عنوان یک اقدام برای بدنام کردن توصیف می کند.

 

"برخورد شرق و غرب"

روز چهارشنبه پوتین دستور تشکیل اولین بسیج مسکو در زمان جنگ پس از جنگ جهانی دوم را صادر کرد و قصد دارد بلافاصله حدود 300000 سرباز را برای جنگ در خط مقدم آغاز کند.

او تهاجم اوکراین را که در فوریه آغاز شد و هزاران کشته برجای گذاشت، میلیون‌ها نفر را آواره کرد و شهرها را به ویرانه تبدیل کرد، به عنوان یک درگیری تعیین‌کننده بین شرق و غرب انتخاب کرد .

بسیج روسیه ممکن است مخاطره‌آمیزترین حرکت سیاسی داخلی در دو دهه قدرت پوتین باشد، و پس از ماه‌ها وعده کرملین که چنین کاری را انجام نخواهد داد و در زمانی صورت می‌گیرد که روسیه با مجموعه‌ای از شکست‌ها در میدان نبرد مواجه بوده است.

نگرانی از سربازی اجباری باعث شد که پروازهای خروجی از روسیه به سرعت فروخته شود و الکسی ناوالنی رهبر زندانی مخالفان خواستار تظاهرات گسترده علیه بسیج عمومی شد.

گروه مستقل نظارت بر اعتراضات OVD-Info اعلام کرد که نزدیک به 1400 نفر در 38 شهر روسیه در اعتراضات عصر چهارشنبه بازداشت شده اند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی دستور تهیه پیش نویس نظامی را داد و در آن از اقداماتی برای الحاق چهار استان اوکراین و تهدید به استفاده از سلاح هسته ای برای دفاع از روسیه خبر داد و اعلام کرد: "این یک بلوف نیست".

چهره های طرفدار روسیه همه پرسی را برای 23 تا 27 سپتامبر در استان های لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژژیا اعلام کردند که حدود 15 درصد از خاک اوکراین را تشکیل می دهند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پاسخ داد: دوباره، همین امروز، رئیس‌جمهور پوتین تهدیدات هسته‌ای آشکاری را علیه اروپا در بی‌توجهی بی‌ملاحظه به توافق منع اشاعه سلاح هسته ای انجام داد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، "تشدید غیرمسئولانه جنگ پوتین" را محکوم کرد و گفت: "رفتار پوتین فقط نشان می دهد که تهاجم او در حال شکست است."

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز چهارشنبه توافق کردند که تحریم های جدید علیه روسیه را آماده کنند و تحویل تسلیحات به کیف را افزایش دهند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزیران به خبرنگاران گفت: واضح است که پوتین در تلاش است اوکراین را نابود کند.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن گفت وزرای خارجه گروه هفت در نشستی در نیویورک روز چهارشنبه همکاری خود را در گسترش حمایت از اوکراین تایید کردند. 

 

معاوضه زندانیان

روسیه و اوکراین روز چهارشنبه مبادله غیرمنتظره اسیران را انجام دادند که بزرگترین مبادله اسیران از زمان آغاز جنگ بود و تقریباً 300 نفر از جمله 10 خارجی و فرماندهانی که در اوایل سال جاری، دفاع طولانی اوکراین از ماریوپل را رهبری کردند، در آن شرکت داشتند.

خارجی هایی که آزاد شدند شامل دو بریتانیایی و یک مراکشی بودند که در ماه ژوئن پس از دستگیری در جنگ برای اوکراین به اعدام محکوم شده بودند. به گفته یکی از وزارتخانه‌های عربستان سعودی، سه بریتانیایی، دو آمریکایی، یک کروات و یک سوئدی دیگر نیز در این مبادله، آزاد شدند.

آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی گفت: اوکراینی‌های آزاد شده پس از نبردی طولانی برای شهر بندری ماریوپل در اوایل سال جاری دستگیر شدند و فرماندهان ارشد نظامی نیز در آن حضور داشتند. 

چندین کارشناس نظامی غربی گفتند که آماده کردن صدها هزار نیروی جدید ماه ها طول می کشد، کمک چندانی به کاهش تلفات روسیه نمی کند، و حتی می تواند با دور کردن منابع از میدان جنگ برای آموزش و تجهیز نیروهای تازه نفس، اوضاع را بدتر کند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در اولین به روز رسانی مسکو در مورد تعداد تلفات در تقریباً شش ماه گذشته، گفت که 5937 سرباز روسی از آغاز درگیری کشته شده اند.

به نظر می رسد که این جنگ تاکنون از حمایت مردمی در روسیه برخوردار بوده است، جایی که رسانه های مستقل همگی تعطیل شده اند و انتقاد عمومی از "عملیات نظامی ویژه" ممنوع شده است.

اما برای بسیاری از روس‌های معمولی، به‌ویژه در طبقات متوسط شهری، احتمال اعزام شدن به جنگ، اولین نشانه‌ای از جنگ است که شخصاً آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

منبع: رویترز

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!