جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۴:۰۳
سیاست - کد خبر : 150
سه شنبه، ۱۵ مرداد، ۱۳۹۸ - ۸:۰۰

انگلیس رسماً اعلام کرد به ائتلاف نظامی در خلیج فارس می‌پیوندد

نگلیس رسماً اعلام کرد به ائتلاف نظامی در خلیج فارس می‌پیوندد. دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس این خبر را اعلام کرد است.

انگلیس رسماً اعلام کرد به ائتلاف نظامی در خلیج فارس می‌پیوندد

انگلیس رسماً اعلام کرد به ائتلاف نظامی در خلیج فارس می‌پیوندد. دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس این خبر را اعلام کرد است.دولت انگلیس اعلام داشت :

در این ائتلاف نظامی که با هدف تضمین امنیت کشتیرانی تجاری در خلیج فارس شکل می‌‌گیرد آماده همکاری با ایالات متحده آمریکاست.

انگلیس همچنین اعلام کرده اسن که دیگر کشور ها را نیز به پیوستن در این ائتلاف تشویق می کند تا به این ائتلاف بپیوندند.با این حال  واکنش مثبتی از طرف کشور های اروپایی برای پیوستن به این ائتلاف دیده نمی شود و حتی آلمان رسما اعلام کرده که در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد. از دیگر همپیمانان آمریکا یعنی ژاپن هم موضعی مانند آلمان گرفته و اعلام کرده در این ائتلاف شرکت نمی کند.

گفته می شود آلمان دلیل عدم حضور خود در این ائتلاف را آمریکا اعلام کرده است و کشور آلمان خواهان تاسیس یک ائتلاف کاملا اروپایی برای تضمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است.بریتانیا پیشتر به دنبال توقیف یک نفتکش این کشور به دست سپاه پاسداران ایران  پیشنهاد یک "ائتلاف اروپایی" را می‌دهد تا از کشتیرانی  در این منطقه حفاظت کند.اما ایران تشکیل چنین ائتلافی را محکوم کرد  است و مقامات نظامی و سیاسی این کشور می گویند : خلیج فارس به حضور نیرو های نظامی اروپایی نیازی ندارد و تامین امنیت خلیج فارس بر عهده ایران و کشور های عربی حاشیبه خلیج فارس است.

این ائتلاف  در نظر دارد  که هماهنگی بین نظامیان کشورهای مختلف و حمل و نقل تجاری را افزایش دهد. انگلیس گفته تلاش می‌شود در این ماموریت از کشتی‌هایی که در منطقه حضور دارند استفاده شود.اما در حال حاضر با پیوستن انگلیس به "ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت دریایی در خلیج فارس"، مشخص نیست که آیا ائتلاف اروپایی جداگانه‌ای  که مد نظر برخی از کشور های اروپایی نظیر  آلمان است نیز تشکیل خواهد شد یا نه.

آمریکا اعلام کرده است که ائتلاف  به رهبری این کشور علاوه بر تنگه هرمز، تنگه باب المندب  را نیز در بر می گیرد. یکی در جوار ایران و دیگری در نزدیکی یمن.

تصمیم انگلیس برای پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت دریایی در منطقه خلیج فارس و دریایی عمان تنها ساعاتی پس از آن اعلام شد که محمدجواد ظریف گفته بود "آمریکا در حوزه‌هایی که مانند حوزه نظامی ابرقدرت است نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند. کشورهای دیگر خجالت می‌کشند که نامشان در کنار نام آمریکا در لیست باشد".وزیر امور خارجه ایران  در تازه‌ترین کنفرانس خبری‌اش، ایران را مسئول برقراری امنیت در تنگه هرمز خواند. دولت انگلیس تا کنون ناوشکن اچ ام اس دانکن نوع ۴۵ و ناوجنگی اچ‌ام‌اس مونتروز ۲۳ را برای حفاظت از کشتی‌هایی با پرچم این کشور به آب‌های جنوب ایران اعزام کرده است.این دو ناوجنگی تا کنون ۴۷ کشتی تجاری را در تنگه هرمز اسکورت کرده‌اند.

لازم به ذکر است که همزمان با پیوستن انگلیس به ائتلاف دریایی آمریکا، این کشور گفته خود را برای کاهش تنش‌های فزاینده با ایران و همچنین حفظ برجام متعهد می‌داند.

در روزهای گذشته، تنش میان لندن و تهران افزایش یافته و این دو کشور یکدیگر را به "دزدی دریایی" متهم می کنند و خواستار آزادی نفتکش های خود هستند که تئوسط طرف مقابل توقیف شده‌اند. تنش‌های اخیر میان ایران و انگلیس از سیزدهم تیرماه در پی توقیف نفتکش ایرانی «گریس ۱» در جبال الطارق آغاز شد و با واکنش متقابل تایران در توقیف نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» که با پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور می کرد، وارد مرحله تازه ای شد.تهران همواره ضمن رد حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس بر توانایی خود جهت حفظ امنیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان تاکید کرده است.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!