پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۱:۱۳
سیاست - کد خبر : 89
يكشنبه، ۳۰ تير، ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

انگلیس از ایران به شورای امنیت شکایت کرد

در پی توقیف نفتکش بریتانیا توسط نیروهای سپاه پاسداران، لندن در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد نفتکش استینا ایمپرو در آب‌های سرزمینی عمان توسط ایران توقیف شده است.

انگلیس از ایران به شورای امنیت شکایت کرد

در پی توقیف نفتکش بریتانیا توسط نیروهای سپاه پاسداران، لندن در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد نفتکش استینا ایمپرو در آب‌های سرزمینی عمان توسط ایران توقیف شده است. تهران می‌گوید که نفتکش بریتانیایی را در آب‌های سرزمینی خود در تنگه هرمز متوقف کرده است.بریتانیا در نامه خود به سازمان ملل، اقدام ایران را «مداخله غیرقانونی» توصیف کرد و افزود: «این کشتی در حال حرکت در مسیر قانونی خود در یک تنگه بین‌الملل طبق قوانین بین‌المللی بوده است. طبق مقررات بین المللی نباید مانعی برای تردد در این مسیرها ایجاد شود بنابراین اقدام ایرانی‌ها یک مداخله غیرقانونی بود.»

همچنین انگلیس در این نامه مدعی شده که هیچ مدرکی از برخورد این نفتکش با کشتی صیادی ایران وجود ندارد و لذا اقدام ایرانی ها در توقیف نفتکش مذکور غیرقانونی است.

انگلیس در این نامه همچنین بدون اشاره به اقدام مشابه این کشور در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق، مدعی شده که تهدید ناوبری در گذرگاه های بین المللی غیرقابل قبول است و این تهدید، یک تنش زایی بزرگ و نگران کننده محسوب می شود.

علاوه بر شورای امنیت نسخه‌ای از نامه انگلیس به شورای امنیت در اختیار آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز قرار می‌گیرد.

 

ایران روز جمعه ۲۸ تیر از توقیف یک نفتکش بریتانیایی به نام استینا ایمپرو (stena impero) در تنگه هرمز خبر داد. توقیف این نفتکش بریتانیایی ۱۵ روز پس از توقیف ابرنفتکش «گریس ۱» از سوی جبل الطارق صورت گرفت. سپاه پاسداران ساعتی پس از توقیف نفتکش بریتانیایی دربیانیه‌ای علت توقیف این نفتکش را رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی عنوان کرده بود.

در نامه بریتانیا به شورای امنیت سازمان ملل، نسبت به تنش‌های فعلی ابراز نگرانی شده و اولویت بریتانیا تنش‌زدایی عنوان شده است.

بریتانیا تاکید کرده است که به‌دنبال تقابل با ایران نیست و تصریح کرده است: «اما این اقدام غیرقابل قبول بوده است و تهدید علیه تردد کشتی‌ها به‌صورت قانونی در گذرگاه‌های شناخته‌شده بین‌المللی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.»

لندن در این نامه بار دیگر از ایران خواست که نفتکش استینا ایمپرو آزاد کند و تاکید کرد که در تلاش است تا با راهکارهای دیپلماتیک این مسئله را حل کند.

جرمی هانت وزیر امور خارجه بریتانیا در نخستین واکنش به این موضوع گفته بود که بریتانیا پاسخی «حساب‌شده و قاطع» می‌دهد. وی از سوی دیگر روز گذشته در جریان گفتگوی تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود مراتب «یاس عمیق» خود را بابت توقیف نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو ابراز کرد.بریتانیا همچنین روز گذشته در اعتراض به این موضوع کاردار ایران در لندن را احضار کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، روز شنبه ۲۹ تیر در توئیتی در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی، گفت: «برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس در راستای اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.»

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!