پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۲۳:۴۴
کرونا - کد خبر : 10007
شنبه، ۱۵ خرداد، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

اندام‌هایی که در کرونا بیشترین آسیب را می‌بینند

پژوهشگران با انجام یک مطالعه، فراوانی آسیب‌های بیماری کرونا را به چند اندام مورد بررسی قرار دادند.

اندام‌هایی که در کرونا بیشترین آسیب را می‌بینند

طبق گزارش ارائه شده توسط پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، تحقیقات انجام شده بر روی بیماران ویروس کرونا نشان داد که بیشترین آسیب این بیماری به ریه است و پس از آن  کبد، قلب، کلیه، سیستم گوارش، سیستم انعقادی و حس بویایی و چشایی به ترتیب دچار بیشترین آسیب ناشی از کووید-۱۹ می‌شوند.

با توجه به شیوع بالای ویروس کرونا در جهان، پژوهشگران با انجام یک مطالعه، فراوانی آسیب‌های این بیماری به چند اندام را در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری شده در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بررسی کردند. در این آزمایش ۶۰۰ نفر بیماران مبتلا به کرونا  بستری شده در بیمارستان‌های امام حسین و شهدای تجریش، مورد بررسی قرار گرفتند. از ۶۰۰ بیمار شرکت‌کننده در مطالعه نزدیک به ۶۰ درصد مرد و حدود ۹۳ درصد متاهل بودند و میانگین سنی بیماران حدود ۶۰ سال بود.

این آزمایش در نیمه اول سال ۱۳۹۹ انجام شد.

 ارزیابی‌ها نشان داد که بیشترین درصد آسیب به اندام‌ها، آسیب به ریه بوده است (حدود ۹۱ درصد). سپس آسیب به تعداد سلول‌های خونی (نزدیک ۶۰ درصد)، کبد (حدود ۲۸ درصد)، قلب (۲۶.۵ درصد)، کلیه (حدود ۲۴ درصد)، گوارش (۲۲.۵ درصد)، سیستم انعقادی (نزدیک ۱۶ درصد) و سیستم بویایی و چشایی (حدود ۹ درصد) بیشترین آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا بودند.

بیشتر بیماران مورد برسی، (حدود ۳۲ درصد) دچار آسیب به دو ارگان، ۲۹ درصد دچار آسیب به سه ارگان، ۱۵ درصد دچار آسیب به یک ارگان و حدود ۲۴ درصد دچار آسیب مولتی ارگان بودند. بیمارانی که اینتوبه (لوله‌گذاری در مجاری تنفسی) شده بودند، بیشتر دچار آسیب‌های مولتی ارگان بودند. افرادی که سابقه بیماری داشتند نیز دچار آسیب به تعداد ارگان‌های بیشتری بودند.

 طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که آسیب مولتی ارگان و جنسیت ربطی به یکدیگر ندارند و بین آنها ارتباط آماری وجود ندارد، در حالی که بین میانگین سن و آسیب مولتی ارگان ارتباط معنادار وجود داشت. به این معنی که افراد با سن بالاتر، بیشتر دچار آسیب‌های مولتی ارگان بودند.

به طور کلی با توجه به نوع کروناویروس، علائم می‌تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی مثل از کار افتادن بویایی و چشایی تا تب، سرفه، تنگی نفس استشمام بوی تعفن در بینی و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. کروناویروس مرس، برخلاف سارس، نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان‌های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می‌کند. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

در انجام این تحقیق سحر میربها، محمد مهدی فروزانفر، سعید صفری، بهروز هاشمی، آنیا جعفری و عاطفه کاوه؛ پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه  به صورت مقاله علمی با عنوان «فراونی آسیب مولتی ارگان در مبتلایان به کووید-۱۹؛ یک مطالعه مقطعی» در مجله طب اورژانس ایران منتشر شده است.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار کرونا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!