جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۲:۱۸
نظامی بین الملل - کد خبر : 16242
دوشنبه، ۱۳ تير، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

انتقال جنگ اوکراین به دونتسک پس از سقوط لوهانسک؛ پیروزی بزرگ برای روسیه

فرماندار لوهانسک گفت که نیروهای روسیه در اوکراین بر تصرف تمام منطقه دونتسک تمرکز خواهند کرد و نیروهای اوکراینی را مجبور به عقب نشینی از آخرین شهر بزرگ تحت کنترل خود در منطقه لوهانسک کردند.

انتقال جنگ اوکراین به دونتسک پس از سقوط لوهانسک؛ پیروزی بزرگ برای روسیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، روسیه پس از کنار گذاشتن حمله به کیف، پایتخت اوکراین، در هفته‌های ابتدایی جنگ، عملیات نظامی خود را در مرکز صنعتی دونباس که شامل مناطق لوهانسک و دونتسک است، متمرکز کرد، جایی که نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت مسکو از سال 2014 با اوکراین می‌جنگند.

به نقل از رویترز، روسیه اعلام کرد که کنترل کامل منطقه لوهانسک را پس از خروج نیروهای اوکراینی از شهر بمباران شده لیسیچانسک در دست دارد.

فرماندار سرگی گایدایی در مصاحبه ای به رویترز گفت: "از نظر نظامی، ترک مواضع، بد است؛ اما هیچ چیز مهمی (در از دست دادن لیسیچانسک) وجود ندارد. ما باید در جنگ پیروز شویم، نه نبرد لیسیچانسک. این خیلی دردناک است، اما به معنای شکست در جنگ نیست."

او گفت که عقب نشینی از لیسیچانسک "متمرکز" بوده است که نشان می دهد این عقب نشینی برنامه ریزی شده و منظم بوده است.

او گفت: "با این حال، برای آنها (نیروهای روسیه) هدف شماره 1 منطقه دونتسک است. اسلوویانسک و باخموت مورد حمله قرار خواهند گرفت. در باخموت قبلاً گلوله باران بسیار شدیدی آغاز شده است."

گایدای اظهار کرد که انتظار دارد شهر اسلوویانسک و به ویژه شهر باخموت مورد حمله قرار گیرند، زیرا روسیه تلاش می کند کنترل کامل دونباس در شرق اوکراین را به دست گیرد.

مسکو گفت که تصرف لیسیچانسک کمتر از یک هفته پس از تصرف همسایه آن، سوردونتسک، به این معنی است که لوهانسک، یکی از اهداف اصلی جنگ را "آزادسازی" کرده است.

مسکو اعلام کرد که منطقه تصرف شده را به جمهوری خودخوانده لوهانسک تحت حمایت روسیه که استقلال آن را در آستانه جنگ به رسمیت شناخته است، می دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه شب وعده داد که سرزمین‌های از دست رفته را با کمک سلاح‌های دوربرد غربی بازپس می‌گیرد.

زلنسکی گفت روسیه قدرت آتش خود را در جبهه دونباس متمرکز کرده است، اما اوکراین با تسلیحات دوربرد مانند موشک‌اندازهای HIMARS که توسط ایالات متحده عرضه شده است، پاسخ آن ها را خواهد داد.

زلنسکی در ویدئوی شبانه خود گفت: "این واقعیت که ما از جان سربازانمان و مردم خود محافظت می کنیم، به همان اندازه مهم است. ما دیوارها را بازسازی خواهیم کرد، زمین را پس خواهیم گرفت و اولویت اصلی، حفاظت از مردم است."

در اسلوویانسک، در غرب لیسیچانسک در منطقه دونتسک، شهردار، وادیم لیاخ در فیس بوک نوشت که گلوله باران شدید روز یکشنبه حداقل شش نفر از جمله یک دختر 10 ساله را کشته است.

 

جنگ پرهزینه

از زمان تهاجم روسیه در 24 فوریه، هزاران غیرنظامی کشته و شهرها با خاک یکسان شدند و کیف مسکو را به هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان متهم کرد. مسکو این موضوع را رد می کند.

روسیه می گوید هدف "عملیات نظامی ویژه"، محافظت از زبان روسی در برابر ملی گرایان است. اوکراین و متحدان غربی آن می گویند که این بهانه ای بی اساس برای تهاجم آشکار است که هدف آن تصرف سرزمین است.

جنگ اوکراین، بحران جهانی انرژی و غذا را برانگیخته است و تحریم های غرب علیه مسکو باعث بدترین بحران اقتصادی روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 شده است.

آلمان نسبت به کمبود گاز به دلیل کاهش عرضه از روسیه هشدار داده است. رئیس تنظیم کننده انرژی این کشور گفت که اعتبار 15 میلیارد یورویی دولت برای خرید گاز، برای ذخیره سازی ممکن است کافی نباشد.

نیل ملوین از اندیشکده RUSI مستقر در لندن اشاره کرد: «در حالی که روسیه تلاش می کند پیشروی خود در لوهانسک را به عنوان یک لحظه مهم در جنگ در نظر بگیرد؛ اما این پیشروی هزینه زیادی برای ارتش روسیه داشت.»

او ادامه داد: "موضع اوکراین هرگز این نبود که آنها می توانند از همه این مناطق دفاع کنند. کاری که آنها تلاش کرده اند انجام دهند این است که حمله روسیه را کند کنند و حداکثر خسارت را وارد کنند، در حالی که آنها برای یک ضد حمله آماده می شوند."

اوکراین بارها برای تسریع در تامین تسلیحات از غرب درخواست کرده و گفته است که نیروهایش به شدت مورد حمله قرار گرفته اند.

 

حملات در خارکیف

دفتر زلنسکی اعلام کرد که حملات توپخانه ای روسیه به ساختمان های مسکونی و زمین های کشاورزی در منطقه خارکیف اصابت کرده است.

وزارت دفاع روسیه نیز روز یکشنبه اعلام کرد که زیرساخت‌های نظامی خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال شرق اوکراین را هدف قرار داده است.

الکسی میهولین یکی از ساکنان این شهر به رویترز گفت: «همسرش خوش شانس بود که صبح زود از خواب بیدار شد، زیرا سقف دقیقاً همان جایی که او خوابیده بود سقوط کرد.

مسکو، کیف را به حملات متعدد به بلگورود و سایر مناطق هم مرز با اوکراین متهم کرده است. کیف هرگز مسئولیت هیچ یک از این حملات را بر عهده نگرفته است. 

ایوان فدوروف، شهردار تبعیدی این شهر گفت، در شهر ملیتوپل در جنوب اوکراین که تحت اشغال روسیه است، نیروهای اوکراینی روز یکشنبه، بیش از 30 حمله به یک پایگاه لجستیکی نظامی، انجام دادند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!