چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۰:۴۹
چهارشنبه، ۰۷ دي، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

انتقاد ها به گوگل بخاطر ترجمه جنجالی کلمه یهودی

در گزارش منتشر شده از سوی رسانه های آمریکایی ، سازمان های یهودی و کاربران شبکه های اجتماعی در آمریکا به دلیل تعریف جنجالی از معنی کلمه یهودی انتقاد کردند.

انتقاد ها به گوگل بخاطر ترجمه جنجالی کلمه یهودی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و بر اساس گزارش منتشر شده از شبکه فاکس نیوز ، گوگل تعریف عجیبی از کلمه یهودی را در بخش موتور ترجمه خود یعنی گوگل ترسنلیت نشان می داد.

در معنی این کلمه که علاوه بر گوگل ترنسلیت در نتایج اولیه دیگر سایت ها نیز از همین ترجمه استفاده کرده اند به این شکل آمده است : چانه زدن با کسی با حالت خسیسانه یا از سر تنگ نظری 

مشخصا این معنی از باور های قدیمی و تقریبا 3 هزار ساله نشات می گیرد ، یکی از باور های کلیشه‌ ای قدیمی این است که وام دادن و تجارت کردن از ویژگی‌های ملت یهود بوده است.

یکی از بازماندگان مشهور هولوکاست در سیمون ویزانتال اعلام کرد : به نظر نمی ‌رسد این یک اشتباه باشد، بلکه یک دستکاری برای ارائه یک تعریف ضد یهودی برای ریشه این واژه است. گوگل باید توضیح دهد که چه کسی و چرا این کار را انجام داده است.

در مقابل گوگل هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و دنی سالیوان ، سرپرست هماهنگ کننده ارتباطات گوگل ضمن عذرخواهی از بابت این موضوع گفت : گوگل به تعاریف متخصصان درجه سه فرهنگ لغت مجوز می‌دهد و ما اساساً تنها در صورتی تعاریف "توهین‌آمیز" را نمایش می‌دهیم که معنای اصلی یک اصطلاح باشند

این موضوع و اظهار نظر دنی سالیوان بسیار عجیب و شوکه کننده بود ، و سر و صدای زیادی را در آمریکا بپا کرد تا جایی که کنگره جهانی یهودیان نتوانست ساکت بماند و با این توضیحات قانع شوند در نتیجه در واکنش به این مسئله در توییتی اعلام کردند : این عمیقاً نگران‌کننده است که هوش مصنوعی گوگل نتواند سخنان نفرت‌انگیز ضد یهود را که در نتایج جستجوی برتر برای عبارت یهودی ظاهر می‌شود، تشخیص دهد. در موارد دیگر چطور توانستید معانی درست بکار ببرید و یا اینکه شاید آن ها را هم اشتباه ترجمه کرده اید، این موارد روی اذهان عمومی تاثیر منفی می گذارد.

در ادامه و در واکنش به این موضوع گروه "یهود ستیزی را متوقف کنید" نیز ساکت نماند و نوشت: «وقتی کلمه یهود را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کنید، یک شعار عجیب و غریب ضد یهود ظاهر می‌شود.»

یهودیان به سادگی از کنار این موضوع گذر نکردند ، تا جایی که حتی سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و او نیز به مانند خیلی از یهودیان در توییتر خود نوشت : باورم نمی‌شد، بنابراین خودم در گوگل جستجو کردم ،  سلام گوگل، یهودستیزی چیست؟ 

بعد از جنجال در رابطه با این موضوع ، مشخص شد که گوگل ترجمه این کلمه را تغییر داده و کلمه یهودی را این گونه ترجمه کرده است : یهودی عضو یک جامعه مردمی و فرهنگی است که دین سنتی آن یهودی است و از اصول آن پیروی می‌کند.

گوگل این کار با هدف پایان دادن تا به این ماجرا انجام داد؛ چرا که توییت های منفی در رابطه با این موضوع بسیار زیاد شده بود ، تا جایی که سیاست مداران آمریکایی و اسرائیلی نسبت به آن موضع گرفته بودند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!