جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۴:۱۹
سیاست - کد خبر : 610
چهارشنبه، ۱۰ مهر، ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰

انتقاد مجلسی از عملکرد تیم دیپلماسی ایران در نیویورک

یک دیپلمات پیشین گفت: مقامات دولتی باید بدانند که این مواضع و سکوت آنان در نیویورک اتفاق خوبی نبود و آنان می‌بایست از طریق دیدارها و مذاکرات با غرب دست بالا را در برابر آمریکا می‌گرفتند. آنان باید تلاش می‌کردند تا فضای دیدارها و جلسات را به نفع ایران تغییر بدهند.

انتقاد مجلسی از عملکرد تیم دیپلماسی ایران در نیویورک

فریدون مجلسی عضو سابق سفارت ایران در فرانسه در گفت‌وگو با «ایران زمین» با اشاره به سفر حسن روحانی به نیویورک برای حضور در اجلاس عمومی سازمان ملل و دیدارهای وی با 1+4 در حاشیه این اجلاس و عدم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، گفت: من تصور می‌کنم اختلافات بین ایران و آمریکا به نحوی است که گویی طرفین نمی‌خواهند از مواضع خودشان کوتاه بیایند که یکی از همین مباحث و مسائل موضوع اسراییل است. ایران خودش را حامی ملت فلسطین می‌داند و این در حالی است که آمریکا اسراییل و منطقه اشغالی را مثل خاک خودش تحت حمایت مستقیم قرار داده است.


این دیپلمات سابق افزود: قطعا وقتی که طرفین بر سر مسائلی که به زعم خودشان کلیدی است، توافق نداشته باشند نمیتوان انتظار توافق یا یک مذاکره مستقیم و دوجانبه از آنان داشت. این در حالی است که محور اصلی دیدارهای مهم آقای روحانی زمینه‌چینی اروپایی‌ها برای دیدار با آمریکا بود که محقق نشد. لذا در چنین شرایطی بدیهی خواهد بود که ایران و آمریکا مواضع خودشان دقیق‌تر از گذشته نسبت به هم اعلام کنند.

 

البته ترامپ ورای از برهم زدن آرامش نسبی در منطقه خاورمیانه، علیه ایران یک جنگ اقتصادی از طریق تشدید تحریم رقم زد تا به نحوی نظام اقتصادی ایران را تحت فشار قرار بدهد. لذا مجموعه این اتفاقات نشان می‌دهد که ترامپ تلاش دارد که به نحوی همچنان فشار خود را ادامه دهد

 

به گفته وی، آمریکا طی سالیان دراز تلاش کرده که با ایجاد مزاحمت‌های مختلف در منطقه به نحوی سیاست‌های خودش را اجرایی کند. آقای ترامپ از زمانی که بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد به صراحت اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد پول‌های بادآورده به خاورمیانه و ایران برود. او طلب‌های بلوکه شده ایران را پول بادآورده می‌دانست. بنابراین در اولین اقدام نه در سایه حمایت از اسراییل بلکه در سایه حمایت از متحدان خودش در منطقه چون عربستان سعودی تلاش کرد که فضایی را علیه ایران ایجاد کند.


مجلسی با بیان اینکه ترامپ خیلی زود توانست آرامش در خاورمیانه را از طریق متحدانش برهم بزند، تصریح کرد: البته ترامپ ورای از برهم زدن آرامش نسبی در منطقه خاورمیانه، علیه ایران یک جنگ اقتصادی از طریق تشدید تحریم رقم زد تا به نحوی نظام اقتصادی ایران را تحت فشار قرار بدهد. لذا مجموعه این اتفاقات نشان می‌دهد که ترامپ تلاش دارد که به نحوی همچنان فشار خود را ادامه دهد و سیاست سکوت و انفعال ما قطعا راهکار درستی نخواهد بود.

 

آمریکا و متحدانش تحولات جنگ عربستان و یمن‌ را علیه ایران تعبیر کرده و در حالی که حوثی‌ها مسئولیت حمله به آرامکو را برعهده گرفته بودند ولی آنان مدعی شدند که ایران در این اتفاقات نقش داشته است.


این دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آمریکا با فرار از مذاکره برای خودش وقت می‌خرد، گفت: نکته‌ای که به نظر می‌رسد دولت از آن غافل شده این است که عدم مذاکره با آمریکا برای آنان شیرین‌تر خواهد بود و ما نباید تصور کنیم که ما با مذاکره نکردن برای خودمان وقت خریدیم. اتفاقا ادامه چنین روندی به ضرر ماست.


وی در ادامه با انتقاد از مواضع دولت در سفر روحانی به نیویورک، اظهارکرد: مقامات دولتی باید بدانند که این مواضع و سکوت آنان در نیویورک اتفاق خوبی نبود و آنان می‌بایست از طریق دیدارها و مذاکرات با غرب دست بالا را در برابر آمریکا می‌گرفتند. آنان باید تلاش می‌کردند تا فضای دیدارها و جلسات را به نفع ایران تغییر بدهند. اما آنچه که در نهایت ما شاهد بودیم این بود که آمریکا و متحدانش تحولات جنگ عربستان و یمن‌ را علیه ایران تعبیر کرده و در حالی که حوثی‌ها مسئولیت حمله به آرامکو را برعهده گرفته بودند ولی آنان مدعی شدند که ایران در این اتفاقات نقش داشته است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!