شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۱۵
بین الملل - کد خبر : 9763
چهارشنبه، ۰۵ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری سوریه از ساعت هفت صبح در داخل این کشور آغاز شد و از میان سه نامزد تایید صلاحیت شده یک نفر برای یک دوره هفت ساله به عنوان رییس جمهور انتخاب می شود.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا ، سوری های مقیم خارج از کشور پنجشنبه هفته گذشته پای صندوق های رای رفتند اما سوری های ساکن این کشور امروز چهارشنبه باید رای خود را به صندوق بیاندازند.

بر اساس ماده چهارم قانون انتخابات تصویب شده سال 2014، شهروندان سوری که 18 سال تمام سن داشته باشند، در صورت واجد شرایط بودن (حجر، بیماری های روانی یا محکوم بودن به زندان به دلیل انجام جنایت های بزرگ  و ...) می توانند در انتخابات یا همه پرسی ها شرکت کنند. وزارت کشور سوریه اعلام کرده است 18 میلیون و 107 هزار و 109 نفر در داخل و خارج سوریه واجد شرایط برای رای دادن هستند.

مقام های سوری از میان51 نفر کاندیدا  برای نامزدی در این انتخابات، بشار اسد، محمود مرعی و عبدالله سلوم عبدالله را حائز شرایط برای نامزدی تشخیص داده و در نتیجه رقابت بین این سه نامزد در جریان است.

 "نوری فارس" عضو کمیته عالی انتخابات سوریه گفت، از ساعت هفت صبح به وقت محلی روز چهارشنبه 12هزار و 102 مرکز رای گیری در مناطق مختلف این کشور آماده رای گیری از واجدان شرایط است .فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه روز سه شنبه با بیان اینکه برخی کشورها مانع رای دادن سوری ها شدند و با این حال میزان مشارکت سوری های مقیم خارج در این انتخابات بسیار بالا بوده  است، گفت، سوری های مقیم لبنان که هفته گذشته نتوانسته اند در رای گیری شرکت کنند، روز چهارشنبه می توانند در حوزه های رای گیری در داخل این کشور حاضر شده و رای خود را به صندوق بیندازند.

نوری فارس پیش از این گفته بود مقدمات و تجهیزات لازم برای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات فراهم شده است و با توجه به شیوع کرونا، تدابیر خاصی اندیشیده شده تا رای دهندگان بدون نگرانی و با خیال راحت در مراکز رای گیری حاضر شوند.

روز سه شنبه سکوت انتخاباتی در سوریه بود. نوری فارس عضو کمیته عالی انتخابات سوریه گفت: هیچ گونه تخلفی در خصوص رعایت نشدن سکوت انتخاباتی از سوی نامزدها گزارش نشده است، بنا بر مشاهدات میدانی ، نامزدها تبلیغات انتخاباتی خود را از روز سه شنبه متوقف کردند اما برخی طرفداران نامزدها اصرار بر تبلیغات تا آخرین لحظه را دارند؛ اواخر شب سه شنبه، حدود 10جوان طرفدار یکی از نامزدها در نزدیکی "جسر الرییس" دمشق، عکس نامزد مورد حمایت خود را به خودروهای خود چسبانده و کاروان تبلیغاتی راه انداخته بودند و در خیابان های این منطقه با سر و صدای زیاد در حال گردش بودند.

سرلشکر "حسین جمعه " فرمانده پلیس دمشق نیز ضمن تاکید برتامین امنیت مراکز رای گیری گفت:  در هر مرکز رای گیری، شماری نیروی پلیس جهت تامین امنیت آن و دخالت در صورت اعلام نیاز رییس مرکز رای گیری حضور خواهند داشت.

سوریه از سال 2011 میلادی با حمله گسترده تندروها و تروریست هایی از پنج قاره جهان مواجه بوده است و این گروه ها با حمایت طرف های خارجی ، سوریه را به یکی از ناامن ترین کشورهای جهان تبدیل کرده بودند اما با تلاش های صورت گرفته طی چند سال اخیر و به برکت خون شهدای ارتش سوریه و نیروهای محور مقاومت، امنیت به این کشور بازگشته و اکنون هیچ گونه نشانه ناامنی دست کم در دمشق پایتخت این کشور عربی مشاهده نمی شود.

اکنون چندین هیات پارلمانی از کشورهای مختلف و از جمله ایران، بلاروس، روسیه برای نظارت بر برگزاری این انتخابات در سوریه بسر می برند.شمار زیادی از خبرنگاران از رسانه های مختلف جهان نیز برای پوشش خبری این انتخابات در مناطق مختلف سوریه حضور دارند.

 

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!