پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۳:۱۵
سیاست خارجی - کد خبر : 13133
يكشنبه، ۱۸ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

امیرعبداللهیان : نمی خواهیم غرب را کنار بگذاریم

حتما نمی خواهیم کشور را به روسيه و چین گره بزنیم، بلکه در راستای منافع دو طرف سیاست خارجی را پیگیری و تنظیم می کنیم.

امیرعبداللهیان : نمی خواهیم غرب را کنار بگذاریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر های اخیر خود به روسیه و بیروت و همچنین نگاه دولت سیزدهم به تعامل با کشورهای آسیا از جمله کشورهای شرق و اینکه آیا این معنای نداشتن جایگاه تعامل با غرب در سیاست خارجی دولت سيزدهم توضیحاتی را ارائه داد.

حسین امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما کلید واژه هایی که برای سیاست خارجی دولت سیزدهم به کار می بریم، سياست خارجی متوازن ذیل دیپلماسی فعال، پويا و هوشمند است. نگاه به همسایگان و نگاه به آسیا و تعامل با کشورهای این منطقه برای ما در عرصه سیاست خارجی دارای اولویت اول است، نگاه به آسیا به این معنا نیست که به مناطق دیگر از جمله غرب توجه نداشته باشيم.

یکی از ویژگی های سیاست خارجی متوازن این است که ضمن توجه به الویت ها، از هر فرصتی در سایر حوزه های جهان برای تامین حداکثری منافع ملی مان استفاده کنیم.

وزیر خارجه کشورمان درباره دیدار خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: این موضوع نشان می دهد که نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن غرب نیست، اما غربی ها باید بدانند و ما نیز به صراحت به غربی ها گفته ایم که با کشورهای چین، روسیه و هند در یک حوزه هستيم و در جغرافیای آسیا قرار داریم و شما به خاطر سیاست های دنبال شده از سوی آمریکا و عدم اجرای تعهدات تان در برابر ایران، روز به روز ضرر می بینید و از برنامه های سرمایه گذاری و تعامل با ایران در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی دور می شوید، ما به آنها گفته ایم که به هر حال ایران دست بسته باقی نمی ماند و در راستای منافع خود تصمیم می گیرد و پیش می رود.

سیاست خارجی متوازن به این معناست که در تعامل با شرق و غرب عالم سیاست خارجی فعالی را دنبال کنیم و دیپلماسی پویایی داشته باشیم، حتما نمی خواهیم کشور را به روسيه و چین گره بزنیم، بلکه در راستای منافع دو طرف سیاست خارجی را پیگیری و تنظیم می کنیم و هر مقدار که چين، روسیه، هند و یا هر کشور دیگری در جهان در راستای منافع مشترک طرفینی ایده ها و ابتکاراتی داشته باشند و ما احساس کنیم که منافع مان در سطح خیلی خوبی تامین می شود از این ایده ها حتما استقبال می کنیم و حتما این فرصت برای تمام کشورها در قاره ها و مناطق مختلف وجود دارد، چه در آمریکای لاتین، چه در آفریقا و غرب و یا هر حوزه دیگری که ممکن است، باشد.

وی همچنین افزود: وزارت خارجه در دولت سیزدهم تنها وزارت خارجه برجام نخواهد بود و بررسی های ایران در ارتباط با شش دور قبلی مذاکرات وین در حال تمام شدن است و به زودی مذاکرات وین آغاز می شود ولی در سطح افکار عمومی بعضا اظهار نظرهایی در مورد نگاه دولت سیزدهم به موضوع مذاکرات وین وجود دارد از جمله در مورد تیم مذاکره کننده و افرادی که قرار است این مذاکرات را به پیش ببرند.

ما در حال جمع بندی هستیم مذاکره دو بخش دارد که یک بخش آن سیاست گذاری است که در شورای عالی امنیت ملی به صورت طبیعی دنبال می شود. یک بخش دیگر آن مذاکره است که جزو وظایف ذاتی وزارت خارجه است و مذاکرات به صورت طبیعی در حوزه کارشناسی و مذاکره کنندگان ارشد ما در بخش معاونت سیاسی وزارت امور خارجه دنبال می شود.

تیمی که در وزارت خارجه این موضوع را دنبال خواهد کرد با مدیریت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه و با مسئولیت مستقیم وزیر امور خارجه در این بخش ، اقداماتی که انجام می دهد هم در سطح وزارت خارجه از تمام ظرفیت های حقوقی، بین المللی، اقتصادی و سیاسی این وزارت خانه استفاده می کند و هم از ظرفیت های ملی به صورت کامل استفاده می کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان این که معتقدیم که باید با خرد جمعی کار را به پیش برد و در این ارتباط در بحث تولید محتوا و مسائل مرتبط با آن حتما از تعامل و همفکری با دانشگاهیان و اندیشکده ها استفاده خواهیم کرد، گفت: موضوع مذاکرات هم در سطح ملی از حساسیت بالایی برخوردار است و هم مذاکراتی چند جانبه را در بر می گیرد.

لذا بایستی با هماهنگی، همفکری و خرد جمعی چه در حوزه مذاکره که مسئولیت آن به عنوان مذاکره کننده ارشد کماکان در معاونت سیاسی وزارت خارجه باقی خواهد ماند و چه در حوزه ای که وزرا باید کار را دنبال کنند و چه در بخش های مرتبط نظام و حوزه های اندیشکده ای و دانشگاهی که بتوانند در حوزه های حقوقی، فنی، اقتصادی و تجاری و دیگر ابعادی که این مذاکرات می تواند داشته باشد، پشتیبانی های لازم را انجام دهند.

ما به هیچ وجه نمی خواهیم همه ظرفیت وزارت خارجه را درگیر این کار بکنیم، ما در وزارت خارجه تقسیم کار کرده ایم. هر بخش باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و یکی از کارهای ما موضوع مذاکرات برجام است.

امیرعبدالهیان در پاسخ به این سوال که آیا ترکیب تیم مذاکره کننده وزارت خارجه مشخص شده است، اظهار کرد : در حال جمع بندی نهایی هستیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!