شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۰:۲۵
سیاست خارجی - کد خبر : 15674
دوشنبه، ۲۵ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

امیرعبداللهیان : رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می دانیم

معتقد هستیم که ابتکارات و پیشنهادات عملی مثبت و سازنده که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است، راه را برای رسیدن سریع به چنین توافقی هموار کرده است.

امیرعبداللهیان : رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می دانیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سایمون کاوونی همتای ایرلندی وی پس از دیدار ظهر امروز (۲۵بهمن) در وزارت امور خارجه، در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به تشریح جزئیات گفتگوی انجام شده در این دیدار پرداختند.

امیرعبداللهیان در این نشست اظهار داشت: امیدواریم که به زودی شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در تهران باشیم، یکی از بهترین مناسبات را در حوزه کشورهای اروپایی با ایرلند داریم و پیش از این نیز حجم تبادل مناسبات دو کشور قابل توجه بوده است، در دولت جدید نیز از این رویکرد استقبال می کنیم.

امیدواریم روابط خود را با کشورهایی همچون ایرلند را که نگاهی مبتنی بر همکاری دارند به ویژه در پرتو تحولات جدید با نگاه به سیاست خارجی متوازن دولت مردمی و تحول گرای جناب آقای دکتر رئیسی ارتقا ببخشیم.

وی با بیان اینکه من و همتای ایرلندی توافق داریم که حجم مبادلات تجاری دو کشور به ویژه در دو سال گذشته رضایت بخش نیست، گفت: این در حالی است که ظرفیت های بسیار متنوعی در دو کشور وجود دارد.

امروز توافق کردیم اولویت همکاری ها را به برخی از موضوعات به ویژه در زمینه های کشاورزی و مواد غذایی، مدیریت منابع آبی، فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، صنایع پزشکی و دارویی، فناوری نانو و انرژی های تجدید پذیر، اختصاص دهیم. البته به این معنا نخواهد بود که سایر حوزه های همکاری ها را مورد توجه جدی قرار ندهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط پارلمانی دو کشور، بیان کرد: این روابط از اهمیت ویژه ای برخوردار است، و خرسندم تاکید کنم که در سال های اخیر، از جمله در ماه های گذشته، دیپلماسی پارلمانی دو کشور از قدرت لازم برخوردار بوده است.

ایران از عضویت غیردائم ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده و نقشه این کشور را در کمک به صلح، ثبات و امنیت جهانی از مجرای نقش آفرینی شورای امنیت سازمان ملل مهم می دانیم.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه ایران کماکان از سیاست تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می کند، گفت: علاوه بر کمک های انسان دوستانه ایران به افغانستان، ارسال کمک های بین المللی از مرزهای زمینی و هوایی و دریایی به افغانستان را تسهیل می کنیم و به این نقش مهم خود ادامه می دهیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با منطق مذاکراتی قوی، به حضور و تلاشهای خود ادامه می دهد، گفت: هدف ما رفع کامل تحریم هایی است که در توافق برجام مورد استناد قرار گرفته و جامعه جهانی در سال ۲۰۱۵ از آن حمایت کرده است.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه اگر امروز در وین توافق حاصل شود و تحریم های جمهوری اسلامی ایران لغو شود، برای جمهوری اسلامی ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق بیافتد، افزود: لذا ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، عجله دارد اما در چارچوب مذاکراتی منطقی و دستیابی به حقوق و منافع ملت ایران.

ما معتقد هستیم که اگر طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند، رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.

امیرعبداللهیان گفت: آمریکایی ها در پیام هایی که از طریق کشورها و واسطه ها به جمهوری اسلامی ایران منتقل می کنند، از داشتن حسن نیت برای رسیدن به یک توافق صحبت می کند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عملی حسن نیت در مورد ادعای آمریکایی ها باشد، مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینکه ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می دانیم، اظهار داشت: معتقد هستیم که ابتکارات و پیشنهادات عملی مثبت و سازنده که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است، راه را برای رسیدن سریع به چنین توافقی هموار کرده است.

وزیر امور خارجه در مورد زمان پایان مذاکرات وین گفت: تهدید و هشدار طرف های مقابل تعیین کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود بلکه واقعیات میز مذاکره، میزان جدیت و اهتمام طرف های غربی و آمریکایی برای بازگشت به تعهداتشان، تعیین کننده زمان پایان مذاکره و یا رسیدن به یک توافق خوب خواهد بود.

در ادامه سایمون کاوونی وزیر خارجه ایرلند هم در این کنفرانس خبری با بیان اینکه برای بازگشت به برجام تشویق گر همه بودیم، گفت: با ایران در سال گذشته تماس های منظمی داشتیم، متوجه هستم ایران به خاطر تصمیمات قبلی دولت آمریکا خشمگین باشد. ایران اقداماتي را در حوزه هسته ای انجام داده است، ایرلند به دنبال خلع سلاح هسته ای بوده و هست.

احیای برجام می تواند به نفع مردم ایران باشد، توافق در وین می تواند شرایط را برای همکاری بیشتر در سطح منطقه ایجاد کند، ایرلند می خواهد به همه طرفین کمک کند این مذاکرات را به پیش برده و به نتیجه برسانند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!