پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۲:۲۹
سیاست خارجی - کد خبر : 13081
جمعه، ۱۶ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

امیرعبداللهیان : برای تعامل تجاری با دولت لبنان آمادگی داریم

رهبران و ملت های منطقه اجازه نخواهند داد که جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت های منطقه به نتیجه برسد و اجازه موفقیت به آنان داده نخواهد شد

امیرعبداللهیان : برای تعامل تجاری با دولت لبنان آمادگی داریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، وزیر امور خارجه کشورمان امروز و در ادامه نشست های خود در لبنان با رسانه های خبری این کشور گفتگو کرد.

حسين اميرعبدالهیان در نشست مطبوعاتی با رسانه های لبنانی اظهار داشت: در دیدار با مقامات لبنان گفتم که ایران آمادگی دارد با احترام به استقلال و حاکمیت ملی این کشور و در چارچوب روابط دو کشور برای عبور لبنان از بحران اقتصادی همه گونه همکاری با این کشور داشته باشد، با مقامات لبنان به توافق رسیدیم که برای تبادل خدمات فنی و مهندسی، سرمایه گذاری مشترک و یا هر روش دیگری، دو نیروگاه برق به حجم دو هزار مگاوات در لبنان به مدت ۱۸ ماه ایجاد کنیم.

ما آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم و آمادگی لازم را داریم که در یک توافق با لينان این مسیر را تقویت کنیم. همچنین جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های زیرساختی از جمله احداث مترو و یا مسیر قطار برقی برای رفاه مردم لبنان آمادگی دارد و توان فنی و مهندسی لازم را هم برای انجام این پروژه زیرساختی در اختیار داریم.

امیرعبداللهیان در ادامه بیان کرد: همچنین ما برای تعامل تجاری با دولت لبنان آمادگی لازم را داریم تا در حوزه دارو، مواد غذایی و کالاهای اساسی اقدامات لازم را انجام دهیم و نیازهای مردم لبنان در این بحران اقتصادی تأمین شود.

رهبران و ملت های منطقه اجازه نخواهند داد که جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت های منطقه به نتیجه برسد و اجازه موفقیت به آنان داده نخواهد شد. ما معتقدیم از مسیر همکاری ها و گفتگوهای منطقه ای می توان بر همه مشکلات فائق آمد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی گفت: گفتگو های ایرانی و سعودی در مسیر درست خودش قرار دارد، ما نیازمند گفتگوهای بیشتر هستیم. به نتایج و توافقاتی تا این مرحله رسیدیم، نسبت به اجرای آن توافقات در زمان مناسب خودش دو طرف اقدام و اطلاع رسانی خواهند کرد.

ما از استمرار گفتگوها و نتایج عملی که به نفع دو طرف و منطقه باشد، استقبال می کنیم، ایران قطع کننده رابطه دیپلماتیک با عربستان نبود بلکه این تصمیمی بود که عربستان سعودی چند سال پیش اتخاذ کرد.

مذاکرات موجود را سازنده می دانیم و اميدواريم دو طرف به نتایج مناسب دست یابند، عربستان کشور مهمی در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران هم کشوری مهم در منطقه است و نقش این دو کشور در کمک به توسعه پایدار و امنيت و رشد منطقه مهم است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به نقش سازنده خودش در منطقه ادامه می دهد و گفتگو و همکاری های منطقه ای درون خود منطقه را رمز مهمی برای کمک به پیشرفت منطقه می دانیم.

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین عنوان داشت: ما به مذاکرات وین باز می گردیم، در دولت جدید به جمع بندی نهایی در این زمینه نزدیک می شویم. برای دولت جدید ایران که یک دولت عملگرا و نتیجه گرا است، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تامین شود.

ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد، برای ما مهم است که نشانه هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آمریکایی ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد. ما رفتار آمریکایی ها را ملاک قرار می دهیم و اندازه گیری می کنیم، اگر رفتار آمریکایی ها مبتنی بر بازگشت کامل به تعهداتشان و سه کشور اروپایی عضو برجام باشد، می توان نسبت به مذاکرات وین خوشبین بود.

وزیر امور خارجه ایران در پایان اظهار کرد: البته ما در دولت جدید برنامه توسعه اقتصادی پایدار ایران را به عنوان مسیر اصلی توسعه کشور دنبال می کنیم و اجرا و پیاده کردن برنامه توسعه اقتصادی پایدار را به مذاکرات وین گره نخواهیم زد و ربط نخواهيم داد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!