شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۵:۲۶
اجتماعی - کد خبر : 13319
يكشنبه، ۲۵ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

امکان تحصیل دانش‌آموزان کم‌بینا و نابینا در رشته موسیقی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با توجه به اینکه قابلیت «گویاساز» قرار است از آبان ماه به شبکه شاد افزوده شود، از ایجاد رشته موسیقی در شاخه فنی و حرفه‌ای برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی خبرداد.

امکان تحصیل دانش‌آموزان کم‌بینا و نابینا در رشته موسیقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایسنا، سیدجواد حسینی در نشست روز جهانی عصای سفید، این روز را بهانه‌ای برای یادآوری دستیابی به جامعه‌ای متناسب سازی شده، بی خطر، بدون مانع بودن و به طور کلی دوستدار انسان دانست که در آن تمامی اماکن و فضاهای عمومی و به ویژه نظام تعلیم و تربیت به شکل فراگیر و عادلانه در اختیار جامعه نابینایان قرار بگیرد.
 
 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یکی از اهداف این سازمان را کمک به تحقق این امکان دانست و گفت: بیش از ۷۰۹۹ دانش آموز آسیب دیده بینایی داریم که از این تعداد ۴۹۶۴ دانش آموز به صورت تلفیقی در مدارس پذیرا درس می‌خوانند و ۲۱۳۵ تن در حال تحصیل در مدارس خاص هستند.
 
وی ادامه داد: این تعداد دانش آموز در ۴۶۶ کلاس درس، ۱۷۰۰ مدرسه خاص، ۲۵ مدرسه خاص نابینایان، ۹ مدرسه شبانه روزی ویژه نابینایان درس می خوانند. ۲۰ هزار مدرسه پذیرا و ۹۴ مدرسه ضمیمه آسیب دیده بینایی داریم. ۵۹۷ همکار امر تعلیم و تربیت این دانش آموزان را برعهده دارند که ۲۴۴ نفر خودشان آسیب دیده بینایی هستند.
 
تجهیز شاد به قابلیت گویاساز 
 
حسینی به طراحی و بارگذاری۷۰۰ عنوان محتوای تدریس پیشرفته توسط بهترین معلمان اشاره کرد و گفت: قرار است از آبان ماه قابلیت گویاساز به شبکه شاد افزوده شود و از دیگر ظرفیت های آن ایجاد اتاق های صوتی و امکان گفت وگوی گروهی است. 
 
وی درباره ضرورت توانمندسازی نیروی انسانی گفت: معلم باکیفیت اولین و مهمترین عنصر یادگیری است. لازم است در انتخاب و انتصاب معلمان و توانمندسازی شان در طول مسیر تدریس اهتمام ویژه داشته باشیم. در همین راستا یکی از برنامه‌های انطباقی ما نهضت زبان اشاره و خط بریل بود که هدفگذاری کرده بودیم ۵۰۰۰ نفر در سطح جامعه که با نابینایان ارتباط بیشتری دارند آموزش ببینند.
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در این زمینه ۸۲۳۵ نفر در ۲۴۴ کارگاه آموزش‌هایی دریافت کردند که در این میان ۲۰۰۰ نفر از معلمان، اولیای دانش آموزان و روسای ادارات، آموزش بریل دیدند.
 
وی با اشاره به آموزش مهارتهای چندگانه مانند زبان اشاره، بریل و آموزش مخصوص دانش آموزان اوتیسم بیان کرد: ۱۴۰۹ نفر در این دوره‌های ویژه شرکت کردند. همچنین ۵۲ مدرس کشوری آموزش خط بریل، ۵۰ مدرس کشوری آموزش ریاضی و کوتاه نویسی بریل دیدند.
 
حسینی با اشاره به اینکه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای این گروه از دانش آموزان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اکنون در هشت رشته فنی دانش آموز داریم. ایجاد رشته موسیقی برای نابینایان و همچنین کامپیوتر را انجام دادیم. تجاری سازی و برندسازی محصولات این دانش آموزان را نیز در دستورکار داریم.
 
وی با بیان اینکه  در راستای برنامه ملی توان افزایی بررسی کردیم که ۱۰۵ قلم و تجهیزات برای گروه‌های هفتگانه دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد که اگر آنها را فراهم کنیم آموزش آنها کیفیت بالایی پیدا می کند، یادآور شد: ۷۲ هزار دانش آموز به این تجهیزات نیاز دارند. از این تعداد بیش از ۳۶ قلم به گروه آسیب‌دیدگان بینایی مربوط می‌شود که بخشی از آنها تهیه شده است و توانستیم ۱۲ هزار قلم تجهیزات را در حوزه آسیب‌دیدگان بینایی تهیه و در اختیار قرار دهیم. 
 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سیاست توسعه مشارکت‌ها جزو نیازهای نظام آموزشی برشمرد و افزود: نظام تعلیم و تربیت ما نیازمند آن است که اجتماعی شود و ذهن دولت، سازمان ها و مردم به آموزش و پرورش معطوف و متمرکز شود. معتقدیم بدون مشارکت جامعه و به ویژه اولیاء، نظام تعلیم و تربیت ارتقاء نمی‌یابد.
 
راه اندازی پارک جهت یابی
 
وی ردباره برنامه های در دست اقدام برای نابینایان گفت: قرار است تا پایان سال جاری ۱۰ اتاق چندحسی راه اندازی کنیم. ۱۲۰۰ نسخه فیلم آموزش با خط بریل در مدارس در سال جاری توزیع می‌شود. خط بریل به زبان انگلیسی آموزش داده خواهد شد و امسال نهضت آموزش جهت یابی و حرکت در ۲۵ مدرسه ویژه نابینایان را داریم که پارک های جهت یابی و حرکت در این مدارس راه اندازی می‌شود.
 
حسینب همچنین به هفت گروه دانش‌آموزی با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: اخیرا مجوزی دریافت کردیم تا سه گروه طیف اوتیسم، نقص توجه و بیش فعالی و اختلال گفتار و زبان به گروه‌های هفتگانه افزوده شود.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!