جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۰:۰۵
بین الملل - کد خبر : 4833
دوشنبه، ۳۰ تير، ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

امارات کاوشگر امید را با موشک ژاپنی به سوی مریخ پرتاب کرد

امارات عربی متحده با فرستادن سفینه‌ای کاوشگر به سوی مریخ نام خود را به عنوان نخستین مجری یک ماموریت بین‌سیاره‌ای در میان کشورهای عربی به ثبت رساند.

امارات کاوشگر امید را با موشک ژاپنی به سوی مریخ پرتاب کرد

به گزارشگر پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،امارات عربی متحده با فرستادن سفینه‌ای کاوشگر به سوی مریخ نام خود را به عنوان نخستین مجری یک ماموریت بین‌سیاره‌ای در میان کشورهای عربی به ثبت رساند.

سفینه کاوشگر «امید» (الأمل‎) در نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ با یک موشک ژاپنی از مرکز فضایی تانه‌گاشیما واقع در استان کاگوشیمای ژاپن به سوی مریخ پرتاب شد.

تصاویر پخش زنده از مراحل پرتاب نشان داد که کارشناسان و تکنیسین‌های حاضر در مرکز کنترل و هدایت عملیات، تقریبا یک ساعت پس از برخاستن موشک از زمین، با دریافت نشانه‌های جدا شدن کاوشگر ابراز خوشحالی کردند.

پرتاب کاوشگر «امید» پیش‌تر در دو نوبت به دلایل گوناگون از جمله شرایط جوی نامناسب به تاخیر افتاده بود. تاریخ نخست تعین شده برای پرتاب این کاوشگر پانزدهم ژوئیه عنوان شده بود که به علت بدی آب و هوا به روز سه‌شنبه ۱۷ ژوئیه موکول شد.

این در حالیست که آژانس فضایی امارات و مرکز فضایی بن راشد به همراه شرکت میتسوبیشی ژاپن به عنوان شریک پروژه و مجری عملیات پرتاب موشک در نهایت بر سر تاریخ بیستم ژوئیه به توافق رسیدند.

عملیات پرتاب کاوشگر به سوی مریخ در دبی با هیجان بسیار زیادی دنبال شد. سارا الامیری، معاون مرکز فرماندهی این ماموریت بین سیاره‌ای در گفتگو با خبرنگاران از «احساسی غیرقابل وصف» سخن گفته است.

وی که سمت وزیر مشاور دولت امارات در علوم پیشرفته را نیز برعهده دارد، پس از پرتاب موفقیت آمیز موشک حامل کاوشگر امید به سوی مریخ به شبکه تلویزیونی دبی گفت: «این بخشی از آینده امارات عربی متحده است و ما منتظر دریافت سیگنال‌های ارسالی از سوی کاوشگر هستیم.»

کاوشگر اماراتی قرار است در انتهای یک سفر ۵۰۰ میلیون کیلومتری، فوریۀ سال آینده میلادی همزمان با روزهایی که امارات عربی متحده پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن خواهد گرفت، در مدار مریخ قرار گیرد.

این کاوشگر که به مدت شش سال با کمک‌ و مشاوره متخصصان دانشگاهی در آمریکا توسط مهندسان اماراتی طراحی و ساخته شده است، در نخستین ماموریت عربی به مریخ قرار است اطلاعاتی از شرایط جوی این سیاره و دیگر داده‌های حاصل از کاوشی یک ساله را به زمین ارسال کند.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!