سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۸:۰۷
سیاست - کد خبر : 8607
شنبه، ۲۱ فروردين، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت اصفهان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تحولی دیگر در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران خبر داده است.

اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت اصفهان

به پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ازبه نقل از رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در تاریخ ۱۸ فروردین  تایید کرده است که در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان، ایران شش صفحه سوخت قراضه تابش نشده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده است که این صفحات سوخت شامل ۰.۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد U-235 است».

همچنین رویترز ادعا کرده است که آژانس در گزارش خود تاکید کرده در این فرآیند محلول نیترات اورانیل استخراج شده و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است. در این گزارش آمده است که ایران قصد دارد با فرآوری بیشتر این مواد به تولید مولیبدن بپردازد که کاربردهای غیرنظامی زیادی از جمله اهداف پزشکی دارد.

این خبر گزاری  عنوان داشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از پرداختن به این موضوع که این اقدامات جدید ایران در تضاد با برجام بوده خودداری کرده است اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که گزارش نقض جدید برجام توسط ایران را نشان می‌دهد اگر چه ایران این اقدامات را با عنوان اقدامات جبرانی بر اساس متن برجام توصیف می‌کند.

«دیوید آلبرایت» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که مواضعی ضد ایرانی نیز دارد در واکنش به این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این موضوع سوالات در این باره را مطرح کرده که در برجام چه چیزی از ذخایر اورانیوم غنی شده مستثنی شده است. 

وی گفت: «با نگاه به گذشته،‌ مستثنی کردن این صفحات قراضه اورانیوم غنی شده تا نزدیکی ۲۰ درصد احتمالا ایده خوبی نباشد».

وی در تشریح معنای قراضه در این مورد می‌گوید: «زمانی که اورانیوم غنی شده به صفحات سوخت تبدیل می‌شود برخی از آنها استفاده نمی‌شوند که تا حدودی شبیه خمیر کیک هستند».

دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز‌ جمعه ۲۰ فروردین برگزار شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.  ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست امروز بود. 

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: «این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت». 

ایران تأکید کرده در این دور مذاکرات، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت و ضمن رد راه‌حال گام‌به‌گام، بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به لغو همه تحریم‌های آمریکا می‌داند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!