جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۲:۱۳
علم و فناوری جهان - کد خبر : 17522
دوشنبه، ۲۸ فروردين، ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳

اقامتگاه مریخ توسط ناسا شبیه سازی شد

ناسا از اقامتگاه شبیه سازی شده برای مسافران مریخ رونمایی کرد.

اقامتگاه مریخ توسط ناسا شبیه سازی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، ناسا که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ اولین فضاپیمای سرنشین‌دار را به مریخ بفرستند، حالا از یک اقامتگاه شبیه‌سازی‌شده با شرایط مریخ به نام CHAPEA رونمایی کرده که در مساحت حدودی ۱۶۰ متر مربع، پذیرای ۴ نفر داوطلب خواهد بود. این مجموعه با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی بزرگ ساخته شده است.

 

ازجمله ویژگی‌های این اقامتگاه می‌توان به ۹ اتاق با اتاق خواب‌های شخصی برای هر نفر در کنار سرویس بهداشتی و حمام مشترک اشاره کرد. ناسا فعلاً نمی‌خواهد از این محل سکونت برای فضانوردان خود استفاده کند؛ اما داوطلبان دارای پیش‌زمینه علمی خواهند بود و مدت زمان اقامت نیز ۱۲ ماه است.

 

مشارکت‌کنندگان می‌توانند با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند؛ اما ارتباطات با تأخیر ۲۰ دقیقه‌ای صورت می‌گیرد که به دلیل فاصله میان زمین و مریخ روی می‌دهد. به همین دلیل پیام‌های ویدیویی و متنی، تنها گزینه‌ها برای ارتباط خواهند بود و تماس تلفنی یا تصویری هم‌زمان مقدور نیست.

 

رسانه‌های چینی می‌گویند این کشور می‌خواهد با استفاده از خاک ماه در عرض پنج سال آینده روی قمر زمین پایگاه بسازد. در اولین کنفرانسی که در این باره برگزار شده است، بیش از 100 دانشمند از دانشگاه‌های چین گرد هم آمدند تا درباره این ایده تبادل‌نظر کنند.

 

در برنامه چین به‌نظر می‌رسد که پکن ابتدا می‌خواهد ساختمان‌های خود را با کمک ربات‌ها بسازد و بعد به ماه انسان بفرستد. درنتیجه، احتمالاً زمان زیادی طول خواهد کشید تا فضانوردان چینی به این کره سنگی بروند. ازاین‌رو، «یو دنگیوم» از شرکت علم و فناوری هوافضای چین می‌گوید: «شاید 20 تا 30 سال یا بیشتر طول بکشد تا ما بالاخره در ماه مستقر شویم، اما باید همین حالا همکاری با یکدیگر را شروع کنیم.»

 

یک گام نزدیک‌تر به تولید انرژی پاک نامحدود؛ «خورشید مصنوعی» چین با 403 ثانیه فعالیت رکورد زد

 

توکاماک ابررسانای تجربی پیشرفته (EAST) یا همان خورشید مصنوعی چین توانسته است با 403 ثانیه فعالیت در یک عملیات پلاسمای طولانی محدودیت بالای (H-mode) حالت ثابت، یک رکورد جهانی به نام خود ثبت کند.

 

رکورد قبلی در مه 2021 به‌دست آمده بود که برابر 101 ثانیه بود. دانشمندان پس از 120 هزار بار تلاش توانستند به موفقیت جدید دست پیدا کنند. اطلاعات به‌دست‌آمده از این تلاش‌ها و البته تجربه موفق پژوهشگران چینی اهمیت بالایی برای رآکتور گرماهسته‌ای آزمایشی بین‌المللی (ITER) دارد؛ پروژه‌ای بین‌المللی که چین هم در آن فعالیت می‌کند.

 

همجوشی هسته‌ای که منبع انرژی آزادشده از خورشید است، به‌عنوان یک منبع انرژی نامحدود و نهایی در زمین محسوب می‌شود؛ چرا هیچ‌گونه انتشار کربنی ندارد و همچنین مواد رادیواکتیو به‌عنوان محصول جانبی آن تولید نمی‌شود.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!