پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۲:۴۶
بین الملل - کد خبر : 4163
سه شنبه، ۰۶ خرداد، ۱۳۹۹ - ۸:۰۰

افشای طرح محرمانه چند کشور غربی در لیبی

رسانه‌های غربی از یک گزارش سازمان ملل خبر داده‌اند که به پروژه‌ای مخفی در لیبی پرداخته است.

افشای طرح محرمانه چند کشور غربی در لیبی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،مطابق گزارش سازمان ملل متحد از قرار معلوم شرکت‌های امنیتی خصوصی در حال اجرای پروژه‌ای محرمانه در لیبی بوده‌اند. بر این اساس، امارات متحده عربی هدایت این پروژه را بر عهده داشته است.

در یک گزارش محرمانه از سازمان ملل متحد که به رویت خبرگزاری آلمان رسیده خاطرنشان شده دست‌کم ۲۰ نفر از کشورهای استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، انگلیس و آمریکا در پروژه‌ای به نام Opus برای حمایت از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی مشارکت کرده‌اند.

خبرگزاری‌های آلمان و بلومبرگ روز دوشنبه پنجم خرداد (۲۵ مه) گزارشی بر پایه گزارش سازمان ملل منتشر کردند. بر این اساس، گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که گروهی از شرکت‌های امنیتی خصوصی در جنگ داخلی لیبی از ژنرال حفتر، ژنرال شورشی و فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی پشتیبانی می‌کنند.

 آژانس خبری آلمان توانسته به گزارش حدود هشتاد صفحه‌ای سازمان ملل متحد دست پیدا کند. بر اساس این گزارش، در اواخر ژوئن ۲۰۱۹ (حدود ۱۱ ماه پیش) یک هیئت دست‌کم  ۲۰ نفره در پوشش "کارشناسان علمی" از کشورهای استرالیا، فرانسه، مالت، آفریقای جنوبی، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا با هواپیمای باری وارد امان، پایتخت اردن شده است. ماموریت این هیئت "تحقیقات بزرگ ژئوفیزیکی" در لیبی عنوان شده بود؛ موضوعی که در گزارش سازمان ملل اما از آن به عنوان فقط یک "داستان پوششی" نام برده شده است. 

 طبق این گزارش، این افراد از اعضای شرکت‌های خصوصی امنیتی هستند و مقصد آنها شهر بنغازی، در شرق کشور جنگ‌زده لیبی بوده است. بنغازی در واقع مقر نیروهای ژنرال حفتر است. این ژنرال شورشی از بیش از یک سال پیش حمله به طرابلس، پایتخت لیبی را از این منطقه هدایت می‌کند. هدف او سرنگونی دولت لیبی است.

مناطق غربی لیبی در دست دولت وحدت ملی به ریاست فائز السراج است. مقر این دولت در طرابلس است. دولت السراج از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود. بخش عمده شرق و جنوب لیبی در دست نیروهای وابسته به ژنرال حفتر است. حفتر از جمله از سوی امارات متحده عربی، روسیه، فرانسه و مصر پشتیبانی می‌شود. 

تا کنون خبرهای زیادی از تحویل غیرقانونی سلاح  تجهیزات نظامی به نیروهای حفتر منتشر شده است. در گزارش اخیر سازمان ملل نیز به یک "شرکت امنیتی روسی" اشاره شده که حدود ۱۲۰۰ شبه نظامی در لیبی مستقر کرده است. 

 ارسال تسلیحات کمکی به ژنرال حفتر از طرق مختلف به طور مخفیانه همچنان ادامه دارد. به رغم تحریم سازمان ملل تحویل سلاح و تجهیزات نظامی به دولت وحدت ملی فائز السراج نیز از سوی آنکارا به صورت مستند افشا شده است. ایتالیا، قطر و ترکیه از دولت وحدت ملی لیبی در طرابلس حمایت می‌کنند.

در گزارش سازمان ملل ماموریت "هیئت علمی" یادشده مورد توجه قرار گرفته است. کارشناسان سازمان ملل از اعضای این هیئت به عنوان "مزدور" نام نمی‌برند و هدف مأموریت آنها را قطع مسیر دریایی ارسال سلاح از ترکیه به دولت وحدت ملی در طرابلس خوانده‌اند. 

در آوریل سال میلادی جاری (۲۰۲۰) رویارویی نظامی بین ژنرال حفتر و دولت مرکزی لیبی بار دیگر شدت گرفت. اتحادیه اروپا برای مانع‌شدن از گسترش جنگ در لیبی، صدور جنگ‌افزار به این کشور را ممنوع کرده است.

در یک کنفرانس بین‌المللی در ماه ژانویه در برلین، کشورهای خارجی درگیر در جنگ داخلی لیبی متعهد شدند که به پشتیبانی طرفین درگیری ادامه ندهند و از تحریم تسلیحاتی موجود پیروی کنند. اما تا کنون صادرات سلاح به لیبی و نبردها در این کشور همچنان ادامه دارند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!