جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۹:۵۹
اجتماعی - کد خبر : 8243
شنبه، ۰۷ فروردين، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

افزایش مصرف سیگار در کشور پس از شیوع ویروس کرونا

سن شروع استعمال دخانیات در کشور به 12 سالگی رسیده و باید اقدامات جدی تری در این زمینه از سوی مسئولان انجام شود.

افزایش مصرف سیگار در کشور پس از شیوع ویروس کرونا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دبیرکل انجمن جهانی بیماری های ریوی و رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینکه میزان واردات تولید و قاچاق سیگار در یکسال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا افزایش داشته این را نشان از افزایش استعمال دخانیات در کشور دانست.

محمدرضا مسجدی ضمن بیان اینکه با توجه به گزارش ها بعد از اپیدمی کرونا مقداری استعمال و مصرف سیگار افزایش یافته، اظهار داشت:

البته براساس آمار نیروی انتظامی و ارگانهای مختلف فعال در مقابله با قلیان سراها، تاحدی مصرف قلیان در کشور کاهش یافته زیر در یک سال گذشته میزان واردات، قاچاق و تولید سیگار در کشور افزایش داشته و معلوم است که این سیگار ها مصرف می شود، بنابراین استعمال سیگار در ایران طی یکسال گذشته بیشتر شده است.

وی در ادامه گفت: همزمان با افزایش مصرف سیگار، قیمت سیگار هم افزایش یافته اما برای افزایش مالیات و سهم درآمد بیت المال از افزایش قیمت سیگار اقدامی انجام نشده و با وجود افزایش بازار و قیمت سیگارهای داخلی و وارداتی، دولت هیچ افزایش سهم مالیاتی از این بازار نداشته است.

دولت و مجلس باید در زمینه مالیات بر دخانیات همت کنند


رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ایران عنوان کرد: دولت و مجلس باید برای افزایش مالیات دخانیات و هزینه کردن آن برای درمان بیماری های ناشی از استعمال دخانیات بیشتر همت کنند، درآمد کلانی است که متاسفانه به راحتی از آن صرف نظر می شود. آمارها نشان می دهد که هم میزان واردات قانونی و هم قاچاق سیگار به کشور در یکسال گذشته افزایش یافته، البته برخی توجیه می کنند که به علت اپیدمی کرونا عده زیادی بیکار شده اند و برای امرار معاش به فعالیت در بازار دخانیات روی آورده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سن شروع مصرف دخانیات در کشور تغییر کرده یا نه، گفت:

با توجه به کرونا بسیاری از برنامه های آمارگیری، ارزیابی و سنجش وضعیت استعمال سیگار و قلیان در کشور که در مدارس از جمله دبیرستانهای ورامین با همکاری 1400 دانش آموز پادیار انجام می شد، تا حدی کند یا متوقف شده اما براساس برآوردهای موجود این نگرانی وجود دارد که سن شروع استعمال دخانیات در کشور به 12 سالگی رسیده و باید اقدامات جدی تری در این زمینه از سوی مسئولان انجام شود.  

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!