جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۳:۵۸
نظامی بین الملل - کد خبر : 15099
چهارشنبه، ۲۲ دي، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

افزایش حضور نظامی طالبان در مرز با پاکستان؛ هشدار به پاکستان در خصوص حصارکشی مرز

در حالی که خط دوراند به عنوان مرز بین المللی بین پاکستان و افغانستان به رسمیت شناخته شده است، کابل هرگز این مرز را که توسط استعمارگران بریتانیا در سال 1893 ایجاد شده بود، به رسمیت نشناخته است. اشرف غنی، رهبر فراری افغانستان، در سال 2017 گفت که افغانستان "خط دوراند را هرگز نمی پذیرد".

افزایش حضور نظامی طالبان در مرز با پاکستان؛ هشدار به پاکستان در خصوص حصارکشی مرز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، طالبان، به منظور تقویت دفاع خود برای جلوگیری از تکمیل حصار 2670 کیلومتری خط  دوراند، کماندوهای نخبه «بدری 313» خود را در مرز با پاکستان مستقر کرده است.

به نقل از اسپوتنیک، بدری 313، یکی از مهمترین واحدهای مبارزه پیشرفته تحت حکومت طالبان است.

بر اساس ویدئویی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، کاروانی از کماندوهای بدری در حال حرکت به سمت ولسوالی بولدک در استان قندهار، واقع در امتداد مرز پاکستان دیده می شود.

سید عظیم آغا ، یک جنگجوی سابق طالبان مستقر در قندهار، به اسپوتنیک گفت که جنگجویان طالبان اکنون در بیش از 30 پایگاه مرزی تازه توسعه یافته در امتداد خط دوراند مستقر هستند.

روز سه‌شنبه، قاری فصیح‌الدین، فرمانده ارتش طالبان، در حالی که با رسانه‌های محلی صحبت می‌کرد، بار دیگر از پاکستان خواست که روند حصارکشی خط دوراند را متوقف کند.

فصیح الدین همچنین در طی سخنان خود خاطرنشان کرد که ارتش طالبان اکنون شامل بیش از 80000 پرسنل آموزش دیده است. فصیح الدین طی یک بازدید از مرز افغانستان-پاکستان در ماه گذشته، خط دوراند را یک مرز "فرضی" توصیف کرد.

با وجود روابط گرم میان طالبان و پاکستان، موضوع حصارکشی خط دوراند توسط اسلام آباد باعث ایجاد اصطکاک در روابط دوجانبه شده است.

چندین ویدئو که در دو ماه گذشته در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، نشان می دهد که جنگجویان طالبان حصار تازه ساخته شده در ولایات مرزی نیمروز، ننگرهار و کنر را از بین می برند. در مجموع، 12 ولایت افغانستان در امتداد خط دوراند قرار دارند.

طالبان نیز مانند پیشینیان خود با روند حصارکشی تحت رهبری اسلام آباد مخالفت کرده است. آن ها استدلال می کند که حصار کشی باعث جدایی پشتون هایی که در دو طرف مرز زندگی می کنند، می شود. بیشتر جنگجویان طالبان و همچنین رهبران ارشد آن نیز پشتون هستند.

بر اساس گزارش رادیو تلویزیون محلی طلوع نیوز، سناالله سنگین، یکی دیگر از فرماندهان ارشد طالبان، در 10 ژانویه هشدار داد که این گروه "هرگز" خط دوراند را به عنوان مرز بین المللی نپذیرفته است.

سنگین همچنین ارتش پاکستان را به انجام حملات خمپاره ای به استان مرزی کنر به دلیل اختلاف بر سر حصار کشی متهم کرده است .

او گفت: «چند روز پیش دیدید که آنها [نظامیان پاکستانی] چند خمپاره شلیک کردند. در پاسخ، ما 32 گلوله خمپاره شلیک کردیم.»

اظهارات فرماندهان طالبان تنها یک هفته پس از آن بیان می شود که عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان ابراز امیدواری کرد که موضوع حصارکشی از طریق "کانال های دیپلماتیک" حل شود.

علیرغم اخطارهای مکرر طالبان، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در 3 ژانویه گفت که حصارکشی "ادامه خواهد یافت".

او گفت: «افغانستان کشور برادر و دوست ماست. برخی از محافل می خواهند بی جهت این موضوع را مطرح کنند که به نفع پاکستان نیست.»

سرلشکر بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان، هفته گذشته نظرات قریشی را تکرار کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی قول داد که حصارکشی تکمیل خواهد شد و "در جای خود باقی خواهد ماند".

حتی با وجود اختلافات بین طالبان و پاکستان بر سر مناقشه خط دوراند، اسلام آباد همچنان یکی از حامیان اصلی بین المللی طالبان باقی مانده است.

برای ماه‌ها، دولت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، جامعه بین‌المللی را ترغیب کرده است که به سمت به رسمیت شناختن طالبان حرکت کند تا از یک فاجعه انسانی قریب‌الوقوع به دلیل مسدود شدن بودجه فدرال کابل در مؤسسات مالی مستقر در ایالات متحده جلوگیری کند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!