جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۰:۱۵
اجتماعی - کد خبر : 2959
شنبه، ۰۲ فروردين، ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰

افزایش تراز آب دریاچه ارومیه

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز این دریاچه که در ابتدای سال 1398، یکهزار و ۲۷۰ متر و ۹۴ سانتی متر بود، روز گذشته با 58 سانتیمتر افزایش به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۵۲ سانتی متر رسید.

افزایش تراز آب دریاچه ارومیه

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، تراز دریاچه ارومیه به نسبت سال گذشته در همین روز 58 سانتیمتر بیشتر شده است.

اتابک جعفری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز این دریاچه که در ابتدای سال 1398، یکهزار و ۲۷۰ متر و ۹۴ سانتی متر بود،  روز گذشته با 58 سانتیمتر افزایش به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۵۲ سانتی متر رسید.

وی افزود: حجم حجم آب موجود در دریاچه ارومیه هم اکنون چهار میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از ابتدای سال گذشته می‌باشد یعنی حجم آب دریاچه 65 درصد افزایش پیدا کرده است.

جعفری گفت: وسعت این دریاچه از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا ابتدای امسال به ۲ هزار و ۹۷۸ کیلومتر مربع رسیده یعنی بیش از ۴۷۰ کیلومترمربع افزایش یافته است. در خصوص آخرین مرحله باز کردن سدها و رها سازی آب موجود در پشت سدها به سمت دریاچه ارومیه هم باید اعلام کنم که در حال رها سازی 270 میلیون متر مکعب آب به سمت نگین آبی آذربایجان هستیم.

تغییرات تراز دریاچه ارومیه طی 30 سال گذشته نشان دهنده افزایش قابل توجه تراز این دریاچه در سال 1374 است. اما با کاهش بارندگی و کم شدن حجم آب های ورودی به آن، تراز این دریاچه رفته رفته پایین آمد تا جایی که در سال 1397، هشت متر کاهش پیدا کرده بود. با افزایش بارندگی طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸، تراز دریاچه بیش از یک متر افزایش یافت تا امیدواری  زیادی در خصوص احیای این دریاچه ایجاد شود. هرچند در ماههای بعد، باکاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه کاهش پیدا کرد اما سطح آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاترمی باشد.

نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای بیانگراین مهم است که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد. در واقع استفاده صحیح  از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه و افزایش بارش‌ها می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، سبب احیای کامل آن شود.

نکته مهم این است که  قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه هر سال به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما به واسطه برنامه‌ریزی صحیح، تخصیص اعتبار لازم و تلاش دولت، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد. از طرفی دیگر هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده ولی در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم این دریاچه شرایط مطلوبی خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن از بین خواهند رفت.

پیش بینی شده بود که دریاچه ارومیه به کمک طرح‌های ستاد احیا می تواند طی ۱۰ سال یعنی از سال ۱۳۹4 به تراز اکولوژیک خود برسد اما در شرایط فعلی حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه اصلی عقب است. این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شده بود.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!