جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۳:۰۸
دفاعی نظامی - کد خبر : 14633
چهارشنبه، ۰۱ دي، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

اعتراف اسرائیل به دست داشتن در ترور سردار سلیمانی

در مصاحبه اخیر یکی از مقامات ارشد سابق نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) برای اولین بار اعتراف کرد که اسرائیل در ترور سرلشکر قاسم سلیمانی در عراق که توسط پهپاد آمریکایی انجام شد، نقش داشته است.

اعتراف اسرائیل به دست داشتن در ترور سردار سلیمانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در اولین ساعات بامداد 3 ژانویه 2020، یک خودروی شاسی بلند و یک مینی ون حامل تعدادی از مقامات از جمله سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون فرمانده نیروهای حشد الشعبی عراق، از فرودگاه بین المللی بغداد دور شدند. با این حال، خودروها توسط یک پهپاد "MQ-9 Reaper" متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده تحت تعقیب قرار داشتند که لحظاتی بعد یک موشک "Hellfire R9X" را شلیک کرد و SUV را منهدم کرد و هر دو بزرگ مرد را به شهادت رساند.

به نقل از اسپوتنیک، شهید سلیمانی، فرمانده نیروهای نخبه قدس ایران، در راه دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بود تا زمینه را برای گفتگوهای آشتی با رقیب بزرگ ایران در منطقه، عربستان سعودی فراهم کند. سردار به خاطر نقشش در سرنگونی داعش در عراق و سوریه از احترام گسترده ای در منطقه برخوردار بود، نقشی که در آن رابطه نزدیکی با نیروهای حشد الشعبی عراق ایجاد کرد؛ اما دولت ترامپ مدعی بود که او برای هدایت این شبه نظامیان برای حمله به سربازان آمریکایی در منطقه استفاده شده است.

تنها چند روز پس از حمله، NBC گزارش داد که اطلاعات اسرائیل در این عملیات شرکت کرده و به آمریکایی‌ها درباره خروج هواپیمای سردار سلیمانی از فرودگاه دمشق در سوریه به سمت بغداد خبر داده است. هفته گذشته، دونالد ترامپ که در زمان حمله هوایی رئیس جمهور ایالات متحده بود، در مصاحبه ای با "Axios" اظهار داشت که از اورشلیم، برای به دست گرفتن ابتکار عمل در این عملیات تحت فشار بوده است.

با این حال، اعتراف سرلشکر تامیر هیمن، رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در مصاحبه اخیر با رسانه های اسرائیلی، اولین مهر تأیید از سوی یک مقام اسرائیلی است.

هیمن گفت: «ترور سلیمانی یک دستاورد بزرگ بود، زیرا دشمن اصلی ما از نظر من، ایرانی‌ها هستند.»

هیمن اذعان کرد که "دو ترور مهم در دوران مسئولیت من" صورت گرفت، که در اکتبر به پایان رسید.

او گفت: «اولین مورد، همانطور که قبلاً یادآوری کرده‌ام، مربوط به قاسم سلیمانی است، به ندرت می‌توان فردی تا این حد ارشد را که معمار نیروی جنگی، استراتژیست و اپراتور است، پیدا کرد، این دستاورد نادری است. او فرمانده ایرانی را "موتور قطار سنگرگیری ایران" در سوریه خواند، جایی که اسرائیل سال‌هاست علیه اهدافی که ادعا می‌کند تأسیسات ایرانی آماده حمله به اسرائیل هستند، حملات هوایی انجام داده است.»

هیمن افزود که این حملات در "جلوگیری از ریشه دواندن حضور ایران در سوریه" موفقیت آمیز بوده است.

اسرائیل مدعی حق حمله به ایران به طرق دیگر نیز شده است، از جمله یک سری عملیات جاسوسی علیه برنامه هسته ای کشور، که اسرائیل مدعی است هدف آن ساخت سلاح هسته ای برای حمله به آن ها می باشد. اینها شامل خرابکاری و همچنین ترورهایی مانند ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته ای ایران، در نوامبر 2020 است.

تهران بارها ادعاهایی مبنی بر اینکه به دنبال سلاح اتمی است، که رهبر معظم کشور، آیت الله علی خامنه ای، در سال 2009 حکم کردند، خلاف اصول اخلاقی اسلام است، را رد کرده است. در عوض، ایران می‌گوید که می‌خواهد از اورانیوم غنی‌شده برای سوخت نیروگاه‌ها و برای استفاده در تأسیسات تحقیقاتی پزشکی استفاده کند. اما کیفیت و کمیت اورانیوم تولیدی خود را افزایش داده است تا ایالات متحده را برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک تحت فشار قرار دهد. توافق هسته ای (برجام) که آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه از آن خارج شد و تحریم های اقتصادی کوبنده علیه ایران را دوباره اعمال کرد.

در واقع، هیمن در ماه اکتبر اعتراف کرد که در حالی که ایران مقادیر زیادی اورانیوم بسیار غنی شده تولید کرده است، "در تمام جنبه‌های دیگر پروژه هسته‌ای ایران، ما شاهد هیچ پیشرفتی نیستیم، نه در پروژه تسلیحاتی، نه در حوزه مالی و نه در هیچ بخش دیگری."

او به والا نیوز اسرائیل گفت: «تا جایی که ما می دانیم، دستورالعمل تغییر نکرده است و آن ها به سمت ساخت سلاح پیش نمی روند.»

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!