پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۷:۴۷
فرهنگ و هنر - کد خبر : 978
چهارشنبه، ۱۵ آبان، ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

اعتراضات عراق از زاویه‌ای دیگر

رونق چاپخانه‌ها و کتابفروشی‌های عراقی در اثر تظاهرات و تحصن!

اعتراضات عراق از زاویه‌ای دیگر

در شرایطی که عمده اخبار عراق مربوط به تظاهرات و تجمعات اعتراضی در این کشور و پیامدهای سیاسی آن است، ابعاد اجتماعی و فرهنگی این اعتراضات نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. به عنوان نمونه، می‌توان به رونق بازار کتابخوانی و فروش کتاب در حاشیه تجمعات مخالفین اشاره کرد که جان دوباره‌ای به صنعت نشر این کشور بخشیده است.

محمد باسل، مالک چاپخانه‌ای در خیابان السعدون نزدیک به میدان تحریر بغداد در این مورد می‌گوید: «طی یک ماه اخیر، به وضوح مشتریان کتابفروشی‌ها افزایش یافته‌اند. علاوه بر آن شما در حاشیه تجمعات می‌بینید که عده‌ای کتاب آورده و آن را در اختیار معترضین قرار می‌دهند.» با این حال، رونق چاپخانه‌ها از کتابفروشی‌ها بیش‌تر است: «هر روز، ده‌ها نفر از معترضین به این‌جا می‌آیند و سفارش طراحی و چاپ پلاکارد، پوستر، تراکت و... می‌دهند.»

زین العابدین الحسناوی، صاحب یک دفتر فنی کوچک در نزدیکی میدان تحریر است که در اعتراضات ماه گذشته هدف حمله آشوبگران قرار گرفته بود. او در این مورد می‌گوید: «این بار معترضین اصرار دارند تا مبالغی را بابت خسارت ایجاد شده در تظاهرات‌های ماه قبل به من بپردازند!» او در ادامه می‌گوید هر شب خودش در جمع معترضین حضور می‌یابد: «این‌جا فرصت بی‌نظیری است که نباید از دست داد. کارناوالی از جوانان بیکار است که از وضعیت معیشتی و فساد به تنگ آمده‌اند و حالا در کنار هم تلاش می‌کنند وضعیت را تغییر دهند.»

روزنامه العربی الجدید نیز در گزارشی از اعتراضات می‌نویسد: «صاحب یک کتابفروشی در خیابان الرشید متصل به میدان تحریر می‌گوید بسیاری از کتاب‌های انبار شده قدیمی خود را در روزهای اخیر فروخته است! او همچنین می‌گوید هزاران پرچم را از انبارهای خود خارج کرده و به صورت عمده به فروش رسانده است.»

ایاد الشیخ یکی از فعالین میدان تحریر بغداد که در شبکه‌های اجتماعی فعال است نیز در این مورد می‌گوید:

«ما چاره‌ای جز مراجعه به چاپخانه‌ها نداریم. بعضا جمعیت به چندین هزار و حتی ده‌ها هزار نفر می‌رسد و ما برای ارسال پیام‌های خود ناگزیریم به تراکت روی آوریم.»

حامد هادیان از خبرنگاران میدانی ایرانی نیز تصاویری از افرادی منتشر کرد که به صورت خودجوش کتابخانه سیار در حاشیه میدان تحریر دایر کرده‌اند. کانال تلگرامی واکاوی عراق نزدیک به محور مقاومت نیز با انتشار عکسی از متحصنین که در حال مطالعه کتاب هستند، نوشت:

«یکی دیگر از نکات مثبت در اعتراضات اخیر، ترویج زیر پوستی و البته آرام کتابخوانی بوده است.» این کانال در ادامه توصیه کرده تا محور مقاومت از این فرصت به نحو احسن استفاده کند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!