شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۳۸
سینما و تئاتر - کد خبر : 15698
شنبه، ۳۰ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

اظهارات نسنجیده خانوم نویسنده و به حاشیه کشیده شدن جشنواره فیلم فجر

نشست خبری آخرین فیلم اکران شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر با اظهارات نسنجیده نویسنده فیلم نمور به حاشیه کشیده و منجر به بروز واکنش‌هایی مورد انتظار از علما، ارشاد و کارگردان فیلم و یک عذرخواهی شد که پیامی مهم برای سینماگران و مسئولان فرهنگی دارد.

اظهارات نسنجیده خانوم نویسنده و به حاشیه کشیده شدن جشنواره فیلم فجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از تسنیم، طی روزهای اخیر، اظهارات خام‌اندیشانه و حاشیه‌برانگیز نویسنده فیلم سینمایی "نمور" که یکی‌از آثار حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر بود، با واکنش‌های منفی و شدید بسیاری همراه شد.

ماجرا از این قرار بود که در نشست خبری فیلم سینمایی «نمور» که در آخرین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، یکی‌از خبرنگاران از نوشین معراجی نویسنده فیلم "نمور" پرسید که باتوجه به حلال‌زاده نبودن یکی از شخصیت‌های فیلم، چرا این اثر به مقام مادر تقدیم شده است که معراجی در پاسخ به این پرسش به صحیح بودن روابط دو طرفی که از نظر عاطفی به هم وابسته‌اند، اشاره کرد کرد و در اظهاراتی عجیب و حاشیه‌برانگیز گفت: «وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، عشقی که بین‌شان وجود داشته، آن قدر حرمت دارد که به‌نظر من بچه‌ای که از آن‌ها به دنیا می‌آید حلال‌زاده است!»

انتشار فیلم این اظهارات عجیب و ناموجه در فضای مجازی با اعتراض شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. به‌نحوی که حجت‌الاسلام مسعود عالی روحانی و منبری شناخته‌شده کشورمان نیز به این اظهارات نسنجیده به‌تندی واکنش نشان داد و گفت: «دولت کنونی و مدیرانی که در این دولت مسئولیت دارند، انسان‌هایی پاک و متدین‌اند که به‌صورت شبانه‌روزی و طاقت‌فرسا کار و تلاش می‌کنند. جشنواره فجر، جشنواره‌ای متعلق‌به انقلاب اسلامی است، اما متاسفانه در آن شاهد مانور بدلباسی هستیم. در جشنواره امسال، فردی بحث ازدواج سفید را مطرح کرد. ما از مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار و توقع داریم که در دهان این فرد بزنند. شوخی که نیست!»

سرانجام در پی تشدید واکنش‌های منفی به اظهارات خارج از عرف معراجی، وی با انتشار پیامی ضمن قبول اینکه مطلبش را به‌درستی ادا نکرده است، اقدام به عذرخواهی کرد و نوشت:

با سلام خدمت هموطنان عزیز؛

در خصوص ویدئوی تقطیع شده از صحبت‌های بنده پیرامون پاسخ به خبرنگاری که به کیفیت ارتباط شرعی دو کاراکتر فیلم سینمایی «نمور» اشاره کرد و توضیح خواست، طی روزهای گذشته بخشی از پاسخ اینجانب به شکلی سوءتفاهم‌برانگیز منتشر شد که باید خدمت هموطنان عزیزم عرض کنم: اینجانب نوشین معراجی به عنوان یک ایرانیِ مقید به دین اسلام و با اطلاع و آگاهی از مناسبات و شرعیات مقدس شیعیان، طبیعی است که جاری شدن خطبه عقد در هنگام ازدواج زوجین را لازم و قطعی می‌دانم و به آن اعتقاد راسخ دارم.

همان‌طور که برمبنای همین اعتقاد و آگاهی خود نیز تجربه شیرین عقد شرعی و رسمی را داشته و بنابراین، سوءبرداشت از صحبت‌های من در پاسخ به خبرنگار مذکور، خلاف واقع است و صحبت بنده اشاره به وجود عشق به‌عنوان یک مکمل در کنار عقد شرعی بوده و به هیچ وجه در رد و تکذیب چنین چیزی سخن به زبان نیاوردم.

بنابراین ضمن تأکید بر اینکه اینجانب به اصول اخلاقی و دینی در روابط زن و مرد ایمان کامل دارم، لازم است در صورتی که شرایط پرفشار نشست‌های خبری و فضای حاکم بر جشنواره موجب شده که حق مطلب به درستی ادا نشود و موجبات رنجش برخی هم‌میهنان عزیز را فراهم آورد، مراتب عذرخواهی خود را تقدیم کنم.

با احترام به مردم شریف ایران

نوشین معراجی - نویسنده فیلمنامه «نمور»

همچنین داود بیدل کارگردان فیلم سینمایی "نمور" نیز در یادداشتی نسبت‌به اظهارات معراجی واکنش نشان داد و اظهار کرد که این نظر، نظر شخصی نویسنده فیلم بوده و هیچ ارتباطی با "نمور" ندارد. وی تصریح کرده است که روی موازین دینی و موارد شرعی و اخلاقی حساسیت دارد و خط قرمزها را رد نمی‌کند اما همواره نسبت به شناساندن خطرات نوظهور و ضدفرهنگی تلاش خواهد کرد.

در پی این اعتراضات و عذرخواهی نوشین معراجی روز گذشته ستاد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ویدیوی سخنان نویسنده یکی از فیلم‌های سینمایی حاضر در نشست خبری جشنواره، به‌طور قطع، نوعی اظهارنظر شخصی است و ارتباطی به سازمان جشنواره ندارد. اظهارات این نویسنده و سخنان هنجارشکنانه وی که البته با تکذیب و عذرخواهی وی نیز همراه شده است ربطی به رویکرد و نگاه سازمان جشنواره فجر ندارد و این‌گونه اظهارات مغایر با شرع مقدس از  سوی ستاد جشنواره به شدت تقبیح و محکوم می‌گردد. ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر از اساس این‌گونه اظهارنظرهای مبتنی بر اباحه‌گری را محکوم می‌داند و معتقد است سینمای ایران باید پاک و مطهر از هر حرکت، سخن و رفتار غیر شرعی باشد.

در این اطلاعیه آمده است: آنچه در سال‌های اخیر به سینمای ایران خسران وارد کرده همین نگاه هنجارشکنانه و ضد اخلاقی است که متأسفانه خانواده‌ها را از سالن‌های سینِما دور کرده است و این نگاه هنجارشکن با کمال تأسف، در روح و درونمایه برخی از آثار سینمایی هم رخنه کرده است.

جشنواره فجر ضمن محکوم کردن چنین نگرش‌های ساده‌لوحانه و مغایر با فرهنگ، اخلاق و هنجارهای اجتماعی و اسلامی بر این باور است که سینمای ایران در سایه سار اخلاق و در پرتو رفتارهای دینی و هنجارهای اجتماعی به رشد و اعتلا خواهد رسید.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سینما و تئاتر
پربیننده‌ترین اخبار سینما و تئاتر
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!