جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۲:۰۴
سیاست - کد خبر : 9215
چهارشنبه، ۱۵ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

اصلاحیه قانون انتخابات به وزارت کشور ابلاغ شد

برای روشن تر شدن ملاک های مذکور هنگام ثبت نام ، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند

اصلاحیه قانون انتخابات به وزارت کشور ابلاغ شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، اصلاحیه قانون انتخابات ابلاغ شد و شورای نگهبان از وزارت کشور درخواست کرد تا شرایط جدید ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را ساماندهی کند.

هادی طحان عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه گزارش های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان ، اظهار داشت: چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه جلسه شورای نگهبان برگزار شد، در این جلسه باتوجه به نزدیکی ایام ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ، مباحثی در خصوص نابسامانی و بی نظمی وضعیت ثبت نام داوطلبان مطرح شد و اعضا همگی نسبت به ساماندهی وضعیت ثبت نام داوطلبان اتفاق نظر داشتند.

طحان در ادامه گفت: در هر دوره انبوهی از افراد در کنار شخصیت های سیاسی و مدیران کشور ، در ستاد انتخابات حضور می یابند و صرفا با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس اعلام کاندیداتوری و ثبت نام می کنند. با گزارشی که در جلسه ارائه شد، مشخص شد که از مجموع 1636 نفر که سال 96 در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، حدود 1200 نفر از آنها دارای مدرک کارشناسی و پائین تر از آن بوده اند و حدود 300 نفر از ثبت نام شدگان محکومیت قطعی کیفری داشتند.

وی افزود: البته این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه های داخلی و خارجی دور نمی ماند و کلیپ های طنز آن تا مدت ها در فضای مجازی هم دست به دست می شود و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان کشور را فراهم می آورد و پیام های گلایه آمیز آنها برای اعضای شورای نگهبان نیز ارسال می شود و طبیعتا صلاحیت هیچ یک از این افراد احراز نمی شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: این درحالی است که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی ، شرایط متعددی از جمله سن و مدرک تحصیلی ضروری است و افراد کمتر از 30 سال سن و یا فاقد مدرک کارشناسی ارشد ، امکان ثبت نام در انتخابات را ندارند. در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم همینطور است و داوطلب عضویت در شورای شهرهای دارای بیش از 20 هزار نفر جمعیت باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند.

طحان عنوان کرد: در سیاست های کلی انتخابات هم بر ساماندهی این وضعیت تاکید شده و بر تعیین دقیق معیارها ، شاخص ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان و هم شناسایی اولیه توانایی شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام و همچنین بر تعریق و اعلام معیار و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی ، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تصریح شده است.

وی افزود: در این جلسه پس از بحث و گفنگوهای فراوان میان اعضا مقرر شد مصوبه سال 1396 شورای نگهبان درخصوص شفاف سازی "تعریف و اعلام معیار ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی ، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری" اصلاح شود و برای روشن تر شدن ملاک های مذکور هنگام ثبت نام ، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند و وضعیت ثبت نام داوطلبان نیز تاحدی ساماندهی گردد. این اصلاحیه به وزارت کشور ابلاغ شد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!