پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۵:۴۶
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13657
جمعه، ۱۴ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

استراتژی جدید دانشمندان برای درمان سرطان پروستات

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان پروستات با داروهایی درمان می‌شوند که تولید هورمون‌هایی را که باعث رشد تومور می‌شوند، کاهش می‌دهند یا متوقف می‌کنند. در حالی که داروها برای مدتی موثر هستند، بدن اکثر بیماران در نهایت نسبت به این دارو ها، مقاومت نشان می دهند.

استراتژی جدید دانشمندان برای درمان سرطان پروستات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، یک مولکول RNA را شناسایی کرده است که رشد تومورهای پروستات را سرکوب می کند. دانشمندان دریافتند که سرطان پروستات راه هایی را برای از بین بردن این مولکول RNA ایجاد می کند تا به خود اجازه رشد دهد. بر اساس تحقیقات جدید، که در موش‌های با نمونه‌های تومور پروستات انسانی انجام شد، بازیابی این RNA می‌تواند یک استراتژی جدید برای درمان سرطان پروستات باشد. سرطانی که مقاومت بالایی در برابر درمان‌های هورمونی پیدا کرده است.

به نقل از سایتک دیلی، نوپام پی. ماهاجان، نویسنده ارشد این مقاله و استاد جراحی در دانشگاه علوم پزشکی، گفت: «داروهایی که ما برای درمان سرطان پروستات داریم در ابتدا مؤثر هستند؛ اما بدن اکثر بیماران شروع به مقاومت می‌کند و داروها معمولاً پس از یک یا دو سال اثرگذاری خود را از دست می دهند. در آن مرحله، گزینه های موجود برای این بیماران، بسیار محدود است. هدف ما توسعه درمان های جدید برای بیمارانی هست که بدنشان در برابر روش های هورمونی مقاوم شده است و معتقدیم مولکول RNA که مشخص کردیم ممکن است به یک رویکرد موثر منجر شود.»

پروتئین کلیدی که باعث رشد تومور پروستات می شود، گیرنده آندروژن، به تستوسترون متصل می شود و رشد سرطان را تحریک می کند. محققان با مطالعه امتداد DNA که گیرنده آندروژن را کد می کند، دریافتند که بخشی از مولکول DNA در کنار گیرنده آندروژن، مولکولی به نام RNA تولید می کند. آن ها دریافتند که این RNA نقش کلیدی در تنظیم گیرنده آندروژن ایفا می کند و بالعکس. به دلیل موقعیت آن در کنار گیرنده آندروژن در ژنوم، محققان آن را NXTAR (در کنار گیرنده آندروژن) نامیدند.

ماهاجان اظهار کرد: «در سرطان پروستات، گیرنده آندروژن بسیار هوشمند است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که سرکوبگر خود را سرکوب می‌کند. در اصل به NXTAR متصل می شود و آن را خاموش می کند. این بدان معناست که در تمام نمونه‌های سرطان پروستات که مطالعه می‌کنیم، به ندرت NXTAR را پیدا می‌کنیم، زیرا با حضور شدید گیرنده آندروژن در این نوع تومورها سرکوب می‌شود. ما NXTAR را با استفاده از دارویی که برای سرکوب کردن گیرنده آندروژن تولید کردیم، کشف کردیم. هنگامی که گیرنده آندروژن سرکوب می شود، NXTAR  شروع به ظاهر شدن می کند. وقتی این را دیدیم، حدس زدیم که باید یک سرکوب کننده تومور باشد.»

این دارو که (R)-9b نام دارد برای حمله به جنبه‌های مختلف بیولوژی سرطان پروستات ساخته شده است و گیرنده آندروژن را به طور کلی از بین می‌برد نه اینکه فقط توانایی آن را برای اتصال به تستوسترون یا کاهش سطح کلی تستوسترون در بدن، کاهش دهد. در این مطالعه، (R)-9b  به عنوان ابزاری برای آشکار کردن حضور و نقش NXTAR عمل کرد.

محققان با مطالعه نمونه های تومور پروستات انسانی کاشته شده در موش نشان دادند که بازگرداندن NXTAR  باعث کوچک شدن تومورها می شود. آن ها همچنین نشان دادند که برای دستیابی به این اثر به کل  RNA نیازی ندارند؛ بلکه یک بخش کوچک و کلیدی از مولکول NXTAR برای خاموش کردن گیرنده آندروژن، کافی است.

ماهاجان گفت: «ما امیدواریم که هم این داروی (R)-9b و هم NXTAR را به درمان‌های جدیدی برای بیماران سرطان پروستات که در برابر درمان‌های هورمونی مقاومت نشان می دهند، توسعه دهیم. یک استراتژی ممکن این است که داروی مولکولی کوچک و قطعه کلیدی NXTAR را در نانوذرات، محصور کنیم و گیرنده آندروژن را با استفاده از هر دو روش، خاموش کنیم.

 

منبع: www.scitechdaily.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!