پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۶:۳۱
علم و فناوری جهان - کد خبر : 17517
يكشنبه، ۲۷ فروردين، ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱

استارشیپ اسپیس‌ایکس آماده پرتاب است

ایلان ماسک: استارشیپ اسپیس‌ایکس آماده پرتاب مداری در آینده نزدیک است.

استارشیپ اسپیس‌ایکس آماده پرتاب است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، در توییتی اعلام کرد که پرتاب راکت استارشیپ احتمالاً در انتهای هفته سوم ماه آوریل انجام می‌شود.

 

این راکت غول‌پیکر مدت‌هاست که در دست توسعه قرار دارد و تاکنون آزمایش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. اما برای ارسال فضانوردان به اعماق فضا باید یک آزمایش مداری مهم را هم به انجام برساند.

 

تنها چیزی که بر سر راه انجام این آزمایش قرار گرفته، مجوزی از سوی اداره هوانوردی است تا شرایط پرتاب مهیا شود. سخنگوی FAA دراین‌باره به وب‌سایت The Street می‌گوید تنها زمانی این مجوز را صادر می‌کند که از رعایت تمام پیش‌نیازهای ایمنی اطمینان پیدا کرده باشد.

 

بااین‌حال، منابع آگاه مدعی شده‌اند که ظاهراً این‌بار مشکلی در صدور این مجوز پیش نخواهد آمد.

 

اسپیس‌ایکس در سال 2026 ظاهراً یک کاوشگر را به ماه می‌فرستد 

شرکت Astrolab مستقر در هاوتورن، کالیفرنیا با اسپیس ایکس قرارداد جدیدی را امضا کرده است که طی آن کاوشگر لجستیک و اکتشاف انعطاف‌پذیر (FLEX) در یکی از مأموریت‌های آینده استارشیپ به‌سمت ماه پرتاب خواهد شد. طبق بیانیه Astrolab، درحال‌حاضر این مأموریت برای اواسط سال 2026 برنامه‌ریزی شده است.

 

این کاوشگر پس از ورود، به بزرگ‌ترین و پرکاربردترین کاوشگری تبدیل خواهد شد که تاکنون روی سطح ماه قرار گرفته است. در تصاویر منتشرشده از آن، به‌نظر می‌رسد که FLEX کمی کوچک‌تر از یک خودروی استاندارد چهار در است و بیش از دو تن وزن دارد. این کاوشگر می‌تواند حداکثر دو فضانورد را با خود حمل کند که با استفاده از یک پنل داخلی می‌توانند آن را هدایت کنند.

 

علاوه‌براین، FLEX به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان آن را از راه دور نیز کنترل کرد و همچنین به یک بازوی رباتیک مجهز شده است که می‌تواند فضای بار آن را دستکاری کند و مجموعه مختلفی از ابزارهای علمی و فناوری تجاری را در خود جای دهد.

 

نوکیا در دنباله سال میلادی با کمک یکی از راکت‌های اسپیس ایکس شبکه 4G را به ماه می‌رساند. این شبکه 4G در ماه به فضانوردان اجازه می‌دهد تا با یکدیگر و با مرکز کنترل حرف بزنند. این شبکه می‌تواند کنترل از راه دور کاوشگر را ممکن کند و تصویر ویدیویی زنده دوربین آن را به زمین بفرستد.

 

این تجهیزات در دهانه «شکلتون» ماه مستقر خواهد شد که در نیمه جنوبی قمر زمین قرار گرفته است. نوکیا می‌گوید تجهیزات آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که در برابر سخت‌ترین شرایط فضایی مقاوم باشد.

 

این شبکه در مأموریت بعدی آرتمیس ناسا استفاده خواهد شد که می‌خواهد برای اولین‌بار پس از سال 1972 فضانوردان را به سطح ماه بفرستد. نوکیا می‌خواهد با این پروژه نشان دهد که شبکه‌های زمینی می‌توانند در مأموریت‌های فضایی هم کاربرد داشته باشند.

 

مأموریت فضایی چین یک منبع آب بالقوه‌ را در ماه پیدا کرد

کاوشگر «چانگ‌ای 5» چین گوی‌های شیشه‌ای کوچکی را در یک دهانه برخوردی در ماه پیدا کرده است که حاوی آب‌ هستند. نمونه‌های گردآوری‌شده از مأموریتی در سال 2020 نشان می‌دهد که این گوی‌ها، 2000 بخش بر میلیون آب دارند و درنتیجه، می‌توانند به‌عنوان مبنعی برای تأمین آب انسان در مأموریت‌های ماه استفاده شوند.

 

محققان می‌گویند بر اثر برخورد سیارک‌ها با قمر زمین یا آتشفشان‌های باستانی در این کره، گوی‌هایی به‌وجود آمدند که اتم‌های اکسیژن داشتند. سپس این اتم‌ها با یون‌های هیدروژن طوفان‌های خورشیدی ترکیب شدند و در یک واکنش شیمیایی تشکیل آب دادند.

 

دانشمندان مدعی‌اند که این گوی‌های شیشه‌ای بسیار کوچک‌ هستند و اندازه آن‌ها بین چند ده میکرومتر تا چند میلی‌متر است. اما تعدادشان آن‌قدر زیاد است که بتواند (روی کاغذ) حدود 270 تریلیون کیلوگرم آب تأمین کند. به‌عبارت دیگر، این آب می‌تواند 100 میلیون استخر در ابعاد استخرهای المپیک را پر کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!