سه شنبه، 28 فروردين، 1403 | Tuesday 16th of April 2024
۰۶:۰۹
اجتماعی - کد خبر : 3884
دوشنبه، ۲۲ ارديبهشت، ۱۳۹۹ - ۹:۰۰

از مراقبت های بهداشتی و ضروری کودکان در دوران همه گیری بیماری کرونا غافل نشوید!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مراقبت های بهداشتی کودکان یکی از راه های مهم پیشگیری از مرگ و میر آنها و افزایش سطح سلامت جسمی کودک در ابعاد مختلف است.

از مراقبت های بهداشتی و ضروری کودکان در دوران همه گیری بیماری کرونا غافل نشوید!

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دکتر «عبدالرسول همتی» گفت: ترس از تماس با ناقلان یا موارد احتمالی بیماری کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت و ضرورت رعایت فاصله فیزیکی در دوران اپیدمی کرونا باعث شده والدین در تصمیم گیری برای مراجعه در خصوص دریافت مراقبت های دوران نوزادی، مراقبت های غربالگری، بررسی وضعیت تکامل کودکان در یک سالگی، واکسیناسیون منظم کودکان خود و بسیاری از مراقبت های بهداشتی دیگر دچار تردید شده و گاه از مراجعه در شرایط فعلی امتناع کنند.

او افزود: این اتفاق در حالی رخ داده است که واکسیناسیون، یکی از مداخلات حیاتی حوزه سلامت بوده و نبایست این قبیل مداخلات نجات بخش جان افراد مورد غفلت قرار گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و در راستای پیشگیری از ابتلای کودکان به این بیماری، براساس دستورالعمل های کشوری در دفعات زمانی مراقبت های گروه سنی زیر پنج سال تغییراتی ایجاد شده است و خدماتی بسیار ضروری برای کودکان ارایه و از سوی مراقبان سلامت و بهورزان به اطلاع خانواده های دارای کودک زیر پنج سال رسانده می شود.

دکتر همتی اضافه کرد: یکی از مراقبت های بهداشتی ضروری، مراقبت نوزادان در سه تا پنج روز نخست پس از تولد از سوی پزشک خانواده است که طی آن نوزاد مورد معاینه و ارزیابی قرار گرفته و در صورت مشاهده هر نوع مشکل یا بیماری فاقد علایم طی معاینات داخل بیمارستانی بدو تولد، اقدامات لازم از قبیل آموزش، ارجاع به سطوح تخصصی و تجویز دارو انجام می شود، همچنین در این سن انجام آزمایش های غربالگری بدو تولد برای نوزاد ضروری است.

معاون بهداشت دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت تلقیح واکسن ها براساس تاریخ و زمان مشخص شده برای کودکان، گفت: به دلیل اهمیت تغذیه کودکان و نقش بسیار چشمگیر آن در رشد و تکامل کودک، لازم است طی مراقبت های اولیه بهداشتی سه تا پنج روزگی و ۱۴ تا ۱۵ روزگی و نیز در پایان شش ماهگی، مشاوره های تغذیه ای متناسب با سن کودک از سوی مراقبان سلامت و بهورزان ارائه شود.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی توصیه شده است که افراد فقط در شرایط ضروری از منزل خارج شوند، ادامه داد:  واکسیناسیون کودکان، ویزیت و مراقبت های دوران نوزادی یکی از این موارد ضروری است، بنابراین نباید خانواده‌ها به دلیل نگرانی ناشی از این همه گیری، نوزادان و کودکان خود را از حق برخورداری از خدمات بهداشتی محروم کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه گفت: با اجرای سیستم نوبت دهی، رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و همچنین اجرای اقدامات کنترلی تشدید یافته از قبیل گندزدایی و ضدعفونی سطوح و تجهیزات مراقبتی در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی، استانداردهای لازم در زمینه پیشگیری از ابتلا به کروناویروس به بهترین نحو در این مراکز رعایت می شود، به نحوی که تاکنون موردی از ابتلای مراجعه کنندگان مراقبت های کودکان زیر پنج سال به این مراکز گزارش نشده است.

دکتر همتی تاکید کرد: والدین می ‌توانند با اطمینان خاطر برای تامین و ارتقای سلامت فرزندان خود و دریافت مراقبت های بهداشتی آنان طبق راهنمایی های مراقبان سلامت و بهورزان در مراکز حضور یابند، امید است به یاری خداوند متعال و با همراهی هموطنان فهیم استان، به ویژه والدین که محوریت سلامت خانواده و جامعه را به عهده دارند، ضمن اجرای اصول و ضروریات برنامه های ارتقای سلامت کودکان و سایر گروه های سنی حوزه بهداشت در دستیابی به هدف شکست بیماری کووید ۱۹موفق باشیم.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 28 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!