چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۵:۱۸
تحلیل بین الملل - کد خبر : 12740
يكشنبه، ۰۴ مهر، ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

از خلیج فارس تا مدیترانه، قیصری که حکمرانی نکرد

در حالی که آمریکا در افغانستان و دیگر نقاط جهان ازپشت به متحدین خود خنجر میزندکه ایران همه نوع خطری را میپذیرد تا از متحدین خود و محور مقاوت حمایت کند

از خلیج فارس تا مدیترانه، قیصری که حکمرانی نکرد

در روز عاشورا سید حسن نصرا.. دبیر کل حزب ا... لبنان در سخنرانی خود از حرکت کشتی های حامل سوخت ایران به مقصد مدیترانه خبر داد تا مقاومت را همچون گذشته بعنوان ناجی مردم لبنان نام گیرد.اما قضیه از چه قرار بود ؟و چرا این اقدام ار سوی دبیر کل حزب ا.. انجام شد؟ برای پاسخ به این سوالات کافیست که با نگاهی کوتاه به اوضاع سیاسی لبنان پس از پیروزی قاطع حزب ا.. در انتخابات پارلمانی این کشور و بدست اوردن تعداد زیادی از کرسی های مجلس توسط مقاومت و احزاب نزدیک به ان داشته باشیم.اتفاقی که سبب شد تا نقشه های شومی برای مقابله با مقاومت مردم لبنان در دست اقدام مقابله ای غرب و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مستعمره عربی در خاورمیانه قرار گیرد. که از جمله آن  وضع تحریمهای اقتصادی آمریکا بر ضد مردم مقاوم لبنان بود.

 جنایت بزرگی با خونسردی علیه ملت لبنان درحال انجام بود، آن هم فقط به این جرم که لبنان بستر فعالیت مقاومتی بود که سرزمین خود را آزاد کرد، اسرائیل را به پستی کشاند و لبنان را به کشوری تبدیل کرد که  اسرائیل از آن حساب می برد.

تحریم هایی که قطعا ازسوی غرب و کشورهای همسایه لبنان بجهت سرسپردگی وترس از امریکا با شدت وسرعت بیشتری  اجرا گردید و اقتصاد لبنان را با مشکلات عدیده ای مواجه ساخت بطوریکه با اضافه شدن بی کفایتی برخی مسئولین در دولت قبل فشار بیشتر ی به زندگی و معیشت  مردم لبنان اعمال گردیدو منجر به اعتراضات خیابانی و اغتشاش در این کشور شد.

از جمله تحریم های اعمال شده که  زندگی روزمره مردم را نشانه گرفته و تاثیر بسزایی در وضعیت تازه سامان یافته پس از انتخاب میقاتی بعنوان نخست وزیر موقت وسپس منتخب داشت تحریم سوخت ومواد نفتی بود.وقتی تحت تاثیر جلوگیری آمریکا از رسیدن بنزین و مازوت و سوخت های دیگر به لبنان اوضاع این کشور به لبه پرتگاه رسید و به بحرانی خفقان آور منجر شد و لبنان را در آستانه فلج شدن قرار داد، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله از حرکت یک کشتی ایرانی حامل سوخت به سوی لبنان خبر داد که این کشور را از چنگال باند ویرانگر آمریکایی می رهاند.و با ورود آگاهانه ، بموقع و انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشور دوست لبنان در منطقه خاورمیانه کشتی های سوخت از سوی بنادر ایران در خلیج فارس به بنادر سوریه در مدیترانه وسپس از خاک این کشور به لبنان ارسال گردید.

اما گزار ه های تحلیلی که در این خصوص مطر ح میباشد، پیامدهای این اقدام و تصمیم بزرگ ایران در ارسال و فروش سوخت به لبنان است که در ادامه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

با شگاه تحریمی ها تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

با توجه به تحریم بودن کشورمان در فروش نفت از سوی امریکا و در آن سو تحریم بودن لبنان از خرید نفت و مواد سوختی این شرایط فراهم شد که دو کشور تحریم شده با در نظر گیری منافع مشترک اقدام به داد و ستد در چهارچوب فروش محصول و خرید نیازمندی خود نمایند که این مهم مناسبات جدیدی را در حوزه ای بنام باشگاه تحریمی ها رقم زد.بنابراین امریکا و متحدان و سر سپردگانش اگر هم میخواستند قادر نبودند تاثیری در مبادلات تجاری دوکشور تحریم شده که چیزی برای از دست دادن در  مناسبات اقتصادی ندارند داشته باشند،بدین ترتیب وبه بیان روشنتر تحریم ها دور زده میشوند.

قدرت اراده ها

گذاره دیگر قدرت و اراده جمهوری اسلامی ایران درحمایت از عمق استراتزیک خود در حوزه مدیترانه است که در بحبوحه جنگ کشتی ها در خایج فارس و دریای مدیترانه ایران با اعتماد به نفس بالایی میتواند کشتی های  حامل مواد سوختی خود را بسلامت به مقصد دلخواه برساند و نکته جالب اینجاست که این مقصد بشدت مهم برای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده و دیگر کشورهای مرتجع عربی بسوی لبنانی است که تا کنون انواع توطئه ها را برای سرنگونی خود را پشت سر گذاشته است.

نکته دیگر آنکه اسرائیل بایستی صراحتا به پیروزی حزب‌الله لبنان اذعان کند. تا زمانی‌که مبارزان حزب‌الله با خون ‌خود از ملت لبنان دفاع می‌کنند، اسرائیل و آمریکا و اذناب منطقه‌ای‌شان نخواهند توانست لبنان و ملت لبنان را دنباله‌رو و مطیع گردانند. این در حالیست که اظهارات یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی بر این مضمون که در سایه انتقال نفت به لبنان، اسرائیل تصمیم گرفته است جنگ دریایی خود را علیه ایران به حالت تعلیق در آورده و در رابطه با محموله‌های نفتی که به سوریه و از آنجا به لبنان منتقل می‌شود هیچ واکنشی نشان ندهد، چراکه هر نوع آسیب رساندن به سوخت لبنان علاوه بر افزایش احتمالی جنگ، می‌تواند به مثابه اقدامی باشد که در نگاه جامعه جهانی تلاش اسرائیل برای کارشکنی در روند بازسازی و اقدامات انسان‌دوستانه در لبنان تلقی شود، بخوبی وضعیت طرف مقابل را روشن میسازد.

ایران و حزب ا... در اذهان ملت لبنان، محبوب تر از همیشه 

جمهوری اسلامی ایران باارسال سوخت، محاصره تروریستی آمریکایی اسرائیلی علیه لبنان و کشورهای منطقه برای تامین امنیت اسرائیل را خنثی کرد و اجازه نداد مردم بیشتر از این متحمل رنج و سختی شوند.

از سوی دیگر، آرزوی دشمن برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی به ویژه پس از پیروزی فلسطینیان در نبرد شمشیر قدس و فرار 6 فلسطینی از زندانهای صهیونیستی به باد رفت و امروز نیز نصرالله با آوردن سوخت از ایران مجددا ثابت کرد که مقاومت به تلاش خود برای حل مشکلات مردم نه فقط در زمینه تامین سوخت بلکه در زمینه هایی دیگری مانند دارو ادامه خواهد داد و تروریسم و جنگ پنهان دشمن علیه مردم لبنان را در هم خواهد کوبید.

این اقدام دبیر کل حزب ا..، اوج اخلاص وی نسبت به مردم مقاوم لبنان را ثابت کرد آن هم در زمانی که رژیم های منطقه که مجری دستورات غرب هستند، هیچ کمکی برای مقابله با محاصره ظالمانه علیه لبنان نکردند که هدف از آن در هم شکستن اراده مقاومت و رزمندگان آن است.

فروریختن تحریمهای قیصر علیه سوریه

پس از پیروزی های جبهه مقاومت در سوریه که به نابودی داعش ،تضعیف و سرخورده شدن سایر گروه های تروریستی و پیشبرد مذاکرات صلح با گروه های مخالف داخلی وشکل گیری روند ایجاد وحدت ملی در این کشور انجامید، از سال2020آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را تحت عنوان قیصر یا سزار علیه سوریه فعال کرد، تحریم‌هایی که هدفش نابودی اقتصاد این کشور و مجبور کردن بشار اسد به پذیرش مذاکرات تحت نظر سازمان ملل متحد است تا جنگ داخلی تقریبا ده ساله این کشور به پایان برسداین تحریم‌ها به طور موثر مانع از همکاری و تجارت و سرمایه‌گذاری هر کشور، نهاد و فردی در سراسر جهان با مقامات دولتی یا نهادهای سوریه‌ای می‌شود. همچنین این تحریم‌ها اجازه بازسازی کشور جنگ زده سوریه را نیز نخواهد داد. واشنگتن همچنین افراد و گروه‌هایی که از کشورهای همسایه سوریه مانند عراق، لبنان و اردن در قاچاق کالا به سوریه نقش داشته‌اند را نیز مورد هدف قرار داده است.

با پیدا شدن بازار جدیدی به نام لبنان برای سوخت ایران ،از منظر غربی ها،کمتر از ۲۴ ساعت از زمانی که سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد قرار است ایران برای لبنان سوخت ارسال کند، سفیر آمریکا در بیروت با استیصال و سردرگمی دست به فعالیت های غیر قابل پیش بینی زد تا جلوی این مساله را بگیرد.

از این رو سفیر آمریکا در بیروت با رئیس جمهوری لبنان تماس گرفت و به وی وعده داد خط گاز و سوخت برای لبنان از راه اردن و سوریه تامین کند و بایدن مصوبه ای را تصویب کرد که چیزی حدود 40 ملیون دلار در اختیار ارتش لبنان قرار می داد

. با توجه به اینکه این تلاش آشفته سفیر آمریکا در بیروت موجب شکستن قانون تحریم سوریه موسوم به قانون قیصر می شد، تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا به بیروت سفر کردند تا به مقامات لبنانی تضمین دهند که حاضر هستند تحریم های سوریه را بشکنند اما لبنان از ایران سوخت نگیرد. نها همچنین اردنی ها را وادار کردند وزرای انرژی لبنان و سوریه و مصر را به اجلاسی دعوت کنند که در آن وعده وعید های آنچنانی برای تامین گاز و سوخت به لبنان وحتی سوریه داده شد. این در حالی است که اردن جزو حامیان مخالفین دولت سوریه به حساب می آید.

بهترین تفسیر برای رخداد های پیش گفته میتواند ضرب المثل "عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد"باشد وامریکایی ها شاید فکر نمیکردند روزی مجبور شوند با دست خودشان گره هایی کهخود  بسته بودند را بازکنند وسست شدن  و فروریختن بنیان  تحریم های به اصطلاح قیصر خود را شاهد باشند .

ایران سربلند و آمریکا سرخورده

در حالی که آمریکا در افغانستان و دیگر نقاط جهان ازپشت به متحدین خود خنجر میزندکه ایران همه نوع خطری را میپذیرد تا از متحدین خود و محور مقاوت حمایت کندهمین بس که این اقدام نه فقط موقعیت ایران در لبنان را تقویت نمود بلکه  ایران را بعنوان کشوری با سیاست مشخص و یکسان و قابل اتکا در کل جهان بیش از پیش به جهان ثابت کرد.

وقتی ایران سد تحریم های ونزولا و یا کره شمالی را می شکند و برای آنها نیز سوخت ارسال می کند و امروزه همین کار را برای متحدین خود در سوریه و لبنان انجام می دهد یعنی ایران متحدی قابل اعتماد واتکا است.

در حالی که وقتی آمریکا حتی متحدین اروپایی خود را در جریان توافق امنیتی سه گانه با استرالیا و انگلیس قرار نمی دهد و وقتی که در همه برنامه ها و ائتلاف ها حرف آمریکایی ها یکی است، آمریکا اول است، و متحدین آمریکا مشاهده می کنند چگونه آمریکا در حینی که دولت متحد آن در افغانستان بدون چون و چرا از دستورات آمریکا اطاعت می کرد، رفتند و با دشمن این دولت پشت پرده به توافق رسیدند و پشت متحد خود را در یک چشم به هم زدن خالی کردند.بدیهی است موقعیت آمریکا در جهان و در میان متحدین امریکا تضعیف گردد.

به این دلیل می توان گفت نفتکش ایرانی که سد شکنی کرد و به مردم لبنان سوخت رساند نه فقط ضربه مهلکی به جایگاه آمریکا در سوریه و لبنان زد بلکه در کل جهان آمریکا را زیر سوال برد.

پس یک بار دیگر می توان گفت ایران و محور مقاومت موفق شدند شکست سنگینی را بر آمریکا و اسرائیل و متحدینشان وارد کنند و نمایش ورود سوخت ایران به لبنان خود نمایش شکست آمریکا و اسرائیل و فرانسه و عربستان سعودی در لبنان به حساب می آید.

هیئت تحریریه ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!