جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۰:۵۶
دفاعی - کد خبر : 5213
جمعه، ۲۸ شهريور، ۱۳۹۹ - ۹:۰۰

از «رزمایش بزرگ ذوالفقار 99» چه می‌دانیم؟

«رزمایش نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در محدوده آب‌های شرق تنگه هرمز، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند»

از «رزمایش بزرگ ذوالفقار 99» چه می‌دانیم؟

مقدمه:

رزمایش مشترک ذوالفقار- 99 ارتش جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه مورخه 20/06/1399 آغاز و به مدت 3 روز  با فرماندهی قرارگاه ذوالفقار ارتش ادامه داشت. این رزمایش نظامی در سه مرحله: 

  • اشراف اطلاعاتی
  •  اشراف تاکتیکی
  •  نمایش قدرت 

اجرا شد. شناورهای سطحی و زیرسطحی از جمله «زیردریایی بومی فاتح»  و به کارگیری انواع تجهیزات و تسلیحات دیگر مانند «پهپاد ایرانی و دوربرد سیمرغ» و انواع موشک بومی در رزمایش ذوالفقار – 99 حضور داشتند.

«امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی»، شعار رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در محدوده آب‌های شرق تنگه هرمز، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با رمز «یا سیدالشهداء(ع)» بود، که نشان از اهمیت امنیت دریایی و توجه ایران به اصل حیاتی دارد. ارتش ج.ا.ا همواره حضوری مؤثر و کارآمد در دریا و آب‌های بین‌المللی دارد و از مدافعان واقعی امنیت دریایی و آب‌راه‌های بین‌المللی است.

نمایش توانمندی‌های ارتش ج.ا.ا در رزمایش ذوالفقار- 99 نشان داد استفاده از ظرفیت منطقه‌ای، امنیت‌پایدار را برای منطقه و آب‌راه‌های مهم به همراه داشت.

در این راستا، امیر یکی از امرای دلاور و خوشنام ارتش جمهوری اسلامی ایران، «امیر دریادار دکتر حبیب‌الله سیاری»، فرمانده رزمایش مشترک ذوالفقار- 99 ارتش ایران اعلام داشت:

«امنیت منطقه غرب آسیا و آب‌راه‌های حیاتی و راهبردی آن در گرو بومی‌سازی امنیت با مشارکت سازنده همه کشورهای منطقه و نیز ممانعت از تسلط و حضور بیگانگان و نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه است. تنگه‌هرمز در منطقه خلیج‌فارس راهبردی‌ترین گذرگاه آبی است که نقش مهمی در تجارت دریایی دارد و حاکم بودن امنیت‌پایدار در این آب‌راه مهم بین‌المللی به نفع کشورهای منطقه و جهان است. بیش‌از 90 درصد تجارت از مسیر دریا انجام می‌شود و در چنین شرایطی، کشورهای هر منطقه، مسئولیت اصلی برقراری امنیت منطقه آبی خود را برعهده دارند. درهمین چارچوب، ایران در چهار دهه گذشته، همواره با تکیه بر توان داخلی دفاعی و نظامی خود به تحقق امنیت‌پایدار در منطقه غرب آسیا و آب‌راه‌های آن با همکاری کشورهای منطقه متعهد بوده است.

تجربه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه خلیج فارس و غرب آسیا نشان می‌دهد، ریشه تحقق امنیت منطقه‌ای، بومی و در گرو همکاری سازنده است و ناامنی برآیند حضور نیروهای خارجی و غیربومی است. توانمندی دفاعی و نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت قابل اطمینان‌بخشی برای همه کشورهای منطقه و همسایه است که با همکاری مشترک و به اشتراک‌گذاشتن تجربه‌های دفاعی خود، امنیت منطقه را بومی‌سازی کنند تا در سایه آن، صلح و ثبات همیشگی و مداوم در منطقه غرب آسیـا حاکم بـاشد. 

لذا با توجه به رویکرد روشن ایران برای تحقق صلح، ثبات و امنیت منطقه غرب آسیا و آب‌راه‌های بین‌المللی این منطقه، برگزاری رزمایش‌های مختلف از جمله رزمایش نظامی ذوالفقار- 99 ارتش ایران هیچ تهدیدی برای همسایگان و کشورهای منطقه نیست و پیام رزمایش مقتدر ذوالفقار- 99 ارتش جمهوری اسلامی ایران، صلح و دوستی برای کشورهای منطقه و همسایگان است و همچنین هشداری برای نیروهای خارجی است که می‌کوشند با سیاست‌‌های نادرست، منطقه حساس و راهبردی خلیج فارس را ناامن سازند.»

 تشریح رزمایش «رزمایش بزرگ ذوالفقار 99»  از زبان سخنگوی آن:

«امیر دریادار دوم ستاد شهرام ایرانی» سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار-۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت:

در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار ارتش ۹۹، یگان های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی اهداف سطحی خود در دریا را مورد اصابت قرار دادند.

همان طور که مستحضر هستید رزمایش مشترک ذوالفقار 99 ارتش جمهوری اسلامی ایران چند ویژگی شاخص داشت در ابتدا وسعت منطقه اجرای رزمایش بود حدود 2 کیلومتر مربع حضور نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران با دو مؤلفه بسیار مهم یعنی «استفاده از نیروی انسانی جوان کارآمد و آموزش دیده» و همچنین «به کارگیری تجهیزات بومی و ایرانی» که به دست توانمند عزیزان مان در مراکز علمی و صنعتی و وزارت دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و در اختیار همرزمان قرار داده شده بود، با موفقیت اجرا شد.

تدبیر لازم برای جلوگیری از اشرافیت اطلاعاتی دشمن:

در این رزمایش، به حمدالله جلوی جاسوسی بیگانه ها که در یک نقش نامانوس، به دنبال منافع نامشروع خود بودند و تلاش به حضور خودشان در منطقه را داشتند را ناکام گذاشتیم و به محض این که این نیروهای بیگانه تلاش برای «کسب اطلاعات از رزمایش» کردند با مقاومت و برخورد بسیار کوبنده مواجه شدند. در این راستا، به سرعت یک فروند پهپاد ایرانی و دوربرد سیمرغ اعزام شد و دو فروند هواپیمای بدون سرنشین و یک فروند هواپیمای با سر نشین دشمن که مسؤلیت شان بیشتر جمع آوری اطلاعات بود، به سرعت منطقه را ترک کردند و در طول اجرای فاز اصلی رزمایش ما فضای کاملاً امن و بدون حضور هیچگونه عنصر بیگانه ای سپری کردیم.

 نحوه اجرای مرحله اصلی و بسیار مهم عملیات پیچیده آبی خاکی:

دستاورد دیگر این رزمایش متناسب با تهدیدهای موجود و پیش¬رو بود که در واقع مبتنی بر راهبردهای نظامی انجام شد. قابل ذکر است که قطعا راهبرد نظامی، اقدامات کوبنده بر علیه هرگونه تهدید است و کاملا ما بایستی پدافندی عمل کنیم.

لذا در اجرای مرحله اصلی یک فاز بسیار مهم با عملیات پیچیده آبی خاکی انجام شد و عملیات کاملا مشترک بود و با پشتیبانی نیروی هوایی و حضور انواع شناورها و تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی و همچنین خودروهای دو زیست نفربر نیروی زمینی و تکاوران نیروی زمینی که به حمدالله با یک روحیه بسیار بالا، تمام مراحل مو به مو برابر آن¬چه طرح¬ریزی شده بود تطبیق داده شد و با راهبردهای نظامی به مرحله اجرا درآمد و ارتش مقتدر ما امروز سر بلند در کنار مردم عزیزمان ایستاده است.

 آمادگی دفاعی کشور در راستای مقابله با تهدیدات فرا منطقه ای و دشمنان احتمالی:

ما امروز در راهبرد نظامی مقابله با تهدید اولویت مان حفظ و ارتقای آمادگی است که به لطف خداوند و دعای خیر مردم عزیزمان این امرحاصل شده است. نیروی انسانی بسیار آموزش دیده، مسلط و آشنا به تجهیزات را در اختیارداریم، لذا در این رزمایش بزرگ کلیه تجهیزات به دلیل آنکه بومی و ایرانی بود به راحتی در اختیار قرار گرفته و پشتیبانی¬اش به سرعت انجام شد و این نکته بسیار مهمی است که در این مانور هیچ¬گونه وابستگی وجود نداشت و آمادگی دفاعی کشور در راستای مقابله با تهدیدات فرا منطقه¬ای و دشمنان احتمالی، کاملاً مشهود بود.

پیام اصلی رزمایش ذوالفقار 99 ارتش برای دشمنان و کشورهای هدف:

پیام اصلی اش برای کشورهای بیگانه این بوده که به قول فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا، دیگر آن شرایطی که بخواهند بزنند و در بروند را حتی ندارند، یعنی به محض این که بخواهند هر حرکتی انجام دهند پاسخ بسیار کوبنده ای دریافت خواهند کرد و غیرقابل پیش¬بینی است که به حمدالله خودشان متوجه هستند که این امنیت پایدار که امروز پرچمش به دست سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته در سایه اقتدار تثبیت شده انجام پذیرفته است.

 «رزمایش بزرگ ذوالفقار 99» از منظر کارشناسان «شبکه خبری المیادین»1:

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۱۹۷۹ میلادی مانورهای نظامی و آزمایش‌های موشکی و غیرموشکی متعددی را برگزار کرده؛ زیرا امنیت ملی این کشور در سایه تهدیدات مستمری که متوجه آن است و نیز با توجه به تصمیم ایران در قطع ارتباط با کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا و طمع ورزی های رژیم صهیونیستی به چنین مانورهایی نیاز دارد. 

 لذا از منظر المیادین، رزمایش بزرگ ایران دارای اهداف زیر است:

 این رزمایش می‌تواند در چارچوب پاسخ‌های معمول یگان‌های ارتش ایران پس از تشدید تنش‌ها در حوزه خلیج فارس پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای که در قالب رونمایی از سلاح‌های استراتژیک به¬ویژه موشک‌های کروز که قدرت تسلیحاتی ایران را متمایز کرده، خود را نشان دهد.

این رزمایش ها می‌تواند در چارچوب یک پاسخ مستقیم و سریع به توافق امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی که ممکن است حامل پیام‌هایی تهدیدآمیز ضد ایران باشد، برگزار شده باشد.

مهم‌ترین بعد این مانورها از نظر اطلاعاتی و تاکتیکی است:

نگاه اطلاعاتی المیادین: پهپاد «سیمرغ» نقش اصلی در عملیات شناسایی هوایی همراه با کشتی‌ها و ناوهای جنگی در میدان بزرگ رزمایش و همکاری با زیردریایی‌های کاملا بومی «فاتح» در کشف هرگونه تحرک دریایی یا هوایی و بالا یا زیر آب‌های خلیج فارس در منطقه عملیاتی مانور را به دنبال داشت.

نگاه تاکتیکی  المیادین: برنامه این رزمایش برای اولین بار شامل تمرینات حمله هوایی و آبی و خاکی برای کنترل سواحل مورد نظر بود. از آن جا که این تمرینات معمولاً تمرینات تهاجمی محسوب می شوند، از نظر زمانبندی قابل توجه بودند، زیرا عملیات هوایی بر اساس اصل انجام عملیات‌ یگان‌های نیروی زمینی در پشت خطوط دشمن، برای همکاری با یگان‌های هجومی خودی یا انجام عملیات ویژه صورت می‌گیرد. بنابراین روند بالای سلسله مانورهای ایرانی در چارچوب پاسخ همیشگی و ثابت آن به تهدیدات صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد تا زمان نزدیک و نیز مادامی که تهران به اصل تقابل با دشمن صهیونیستی از یک سو و آمریکا از سوی دیگر پایبند است، ادامه دارد.

این شبکه خبری که مقر اصلی آن در لبنان(بیروت) است، عکس های زیر را درباره این رزمایش منتشر نمود:

 «رزمایش بزرگ ذوالفقار 99» از منظر کارشناسان «شبکه خبری BBC»:

  • ارتش آمریکا و یا نیروهای نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص دریافت اخطار از سوی ایران برای دور شدن از منطقه رزمایش نظامی هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.
  • رزمایش دریایی ذوالفقار ۹۹ ارتش ایران از دیروز در بندر جاسک آغاز شد و به مدت سه روز در خلیج فارس و محدوده تنگه هرمز به طول انجامید.
  • در ادامه این رزمایش، جنگنده بمب‌افکن‌های اف۴ ارتش به منطقه عمومی رزمایش وارد شده و عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر را انجام داده و اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کرده‌اند.
  •  بنا بر اعلام ارتش ایران، رزمایش ذوالفقار در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون کیلومترمربع در محدوده آب‌های شرق تنگه هرمز، سواحل مکران، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه شمالی برگزار شد.
  • این رزمایش مهم در سه مرحله اشراف اطلاعاتی، تاکتیکی و نمایش قدرت اجرا شد.

این شبکه خبری که مقر اصلی آن در انگلیس (لندن) است، عکس های زیر را درباره این رزمایش منتشر نمود:

 

 

نتیجه گیری و ملاحظات تأمینی و امنیتی و عملیات روانی:

به طور حتم، یکی از نقاط قوت و مهم رزمایش بزرگ ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران، مقابله با حضور بیگانگان در منطقه رزمایش و اقتدار آجا در تأمین امنیت محدوده رزمایش بوده است. در رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران، پرنده‌های آمریکایی تلاش کردند تا محدوده رزمایش را تحت‌الشعاع قرار دهند که با واکنش قاطعانه ارتش جمهوری اسلامی ایران مواجه شدند.

سه فروند پهپاد «ام‌کیو-۹، آرکیو-۴ و پی-۸» ارتش آمریکا به‌صورت غیرقانونی وارد محدوده رزمایش شدند که نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رصد دقیق این پهپادها پیام‌های هشدار را برای آن‌ها صادر کرد. پس ‌از این اقدام همچنین پهپاد کرار ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز برای مقابله با این سه هواگرد ارتش آمریکا اقدام به پرواز کرد و نهایتاً پرنده‌های آمریکایی مجبور به ترک محدوده رزمایش شدند و این یک اقدام دفاعی- امنیتی و اطلاعاتی ویژه و ستودنی است که ارتش جمهوری اسلامی ایران، با امکانات بالقوه ای که در اختیار دارد، موفق به اجرای آن شد.

استفاده از بمب‌های هوشمند نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این رزمایش بود که ارتش جمهوری اسلامی با همه توان این بمب‌ها را ضمن به‌کارگیری، با قدرت و موفقیت آن را آزمایش کرد.

در نهایت با توجه به راهبردها و آموزش‌های عملیاتی که ارتش جمهوری اسلامی ایران در بین یگان‌ها داشته است؛ درصد رضایت فرماندهان از محقق شدن اهداف رزمایش بالا بود. در این رزمایش پهپاد دورپرواز سیمرغ و کمان به‌خوبی وظایف خود را انجام دادند و توانستند مأموریت‌های واگذارشده از جمله رصد و پایش منطقه را با موفقیت انجام دهند و از همه مهمتر این-که پهپاد سیمرغ و کمان هر دو می‌توانند بمب‌های هوشمند را حمل کنند و با قدرت با پرنده‌های دشمن درگیر شوند.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!