چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۱:۳۱
فناوری - کد خبر : 7750
شنبه، ۱۶ اسفند، ۱۳۹۹ - ۹:۰۰

ارائه پلتفرم شمارش ذرات مبتنی بر تلفن‌های هوشمند توسط محققان ایرانی

مهدی جوانمرد و شهرزاد طالبیان محققان ایرانی دانشگاه راتگرز، با در نظر گرفتن شرایط مناطق محروم و کشورهای در حال توسعه دست به ارائه یک پلتفرم شمارش ذرات مبتنی بر تلفن‌های هوشمند زدند.

ارائه پلتفرم شمارش ذرات مبتنی بر تلفن‌های هوشمند توسط محققان ایرانی

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، اکثر وسایل آزمایشگاهی پیشرفته برای شمارش خودکار سلول گران قیمت و بزرگ هستند. به‌ خاطر همین شرایط نیز بهره بردن از این وسایل محدود به آزمایشگاه‌های بزرگ است.

ممکن است آزمایشگاه‌های بالینی مجهز به میکروسکوپ نوری، آنالیزورهای هماتولوژی یا شمارنده خودکار ذرات به سادگی در خیلی از مناطق روستایی و کشورهای در حال توسعه در دسترس نباشد.

با این وجود در چنین مناطقی ما شاهد افزایش تعداد کاربران تلفن همراه هستیم این نشان دهنده آن است که ما نیازمند ایجاد یک فناوری شمارش سلولی مبتنی بر تلفن هوشمند هستیم که باید علاوه بر قابل حمل بودن و سهولت استفاده، با توجه به منابع محدود هر منطقه قابل استفاده باشد.

مهدی جوانمرد و شهرزاد طالبیان محققان ایرانی دانشگاه راتگرز، با در نظر گرفتن شرایط مذکور دست به ارائه یک پلتفرم شمارش ذرات مبتنی بر تلفن‌های هوشمند زدند که کارکرد آن ردیابی ذرات در نمونه محلول‌ها است.

نحوه عملکرد این فناوری قابل حمل مبتنی بر جریان بدون پمپ بدین صورت است که لنز کوچک آن به دوربین موبایل وصل می‌شود تا ذراتی که از کانال میکرو سیال می‌گذرند را بزرگ‌نمایی کند و ویدئویی را با استفاده از قابلیت‌های دوربین موبایل ثبت کنند.

سپس ویدئو ضبط شده به رایانه فرستاده می‌شود تا توسط الگوریتمی پردازش شود که برای شمارش ذرات توسعه یافته است.

پژوهشگران توانستند به کمک ۳۰ نمونه آزمایشی مختلف نشان دهند که فناوری یاد شده توانایی این را دارد که دانه‌های پلی استایرنی به اندازه ۱۶.۲ میکرومتر را با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهد و بشمارد.

پژوهشگران عملکرد فناوری جدید خود را با استفاده از ذرات با اندازه‌های مختلف سنجیدند و نشان دادند نتایج حاصل شده با روش شمارش دستی-میکروسکوپی قابل مقایسه است.

با اینکه عملکرد این پلتفرم با استفاده از دانه‌های پلی استایرنی ارزیابی شده است، اما محققان بر اینکه این فناوری کاربرد وسیعی در حوزه زیست شناختی، زیست پزشکی و صنعتی دارد، تاکید دارند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فناوری
پربیننده‌ترین اخبار فناوری
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!